petra@networkofpurpose.nl | 06 1500 29 07

Blog
Blog

De 3 belangrijkste trends die in 2019 jouw bedrijf de ultieme groeiboost geven

Een glazen bol heb ik niet. Wat ik wel heb zijn een bak aan ervaring in mijn vak – meer dan 20 jaar alweer – en voelsprieten om te ervaren wat leeft en waar het naartoe gaat. Daarnaast lees ik gewoonweg veel en volg ik de besten in mijn vakgebied en daarbuiten zoals Seth Godin, Eric Ries, Gary Vaynerchuk, Gina Bianchini, Raj Sisodia, Bernadette Jiwa en nog veel meer.
Ik heb getracht de essentie van wat ik heb ervaren hieronder weer te geven in 3 trends die voor echte en duurzame groei zorgen.
Trend 1: Meer focus op echte en persoonlijke relaties
Overal om je heen word je als zzp’er wijs gemaakt heel veel bereik te genereren. Een zogenaamde ‘leadmagnet’ te maken in de vorm van een ebook ofzo zodat je je funnel flink kan vullen. Het is de conventionele manier om aan klanten te kunnen komen. De belofte hier is: baad jezelf in euro’s!
Maar een bedrijf bouwen gaat over mensen. Een funnel maken is prima, maar het is heel wat anders dan relaties onderhouden met echte mensen. Investeren in het onderhouden van echte relaties zorgt ervoor dat je een duurzaam winstgevend bedrijf bouwt. In 2019 willen we weer terug naar echte relaties.
Ik las een online artikel van Paul Graham. Hij is een durfkapitaalverstrekker voor startende ondernemingen. Hij schreef: ‘’Ga dingen doen die niet schaalbaar zijn.’’
In eerste instantie vond ik het gek klinken. Je hoort juist om je heen om alleen maar schaalbare dingen te doen voor je bedrijf. Maar deze man helpt bedrijven succesvol van de grond te komen. En hij zorgt ervoor dat die bedrijven heel veel klanten krijgen en miljoenen gaan omzetten. Kijk als het voor die bedrijven werkt om niet schaalbare dingen te doen, werkt het ook voor jouw bedrijf om succesvol te worden.
Het jaar 2019 wordt het jaar dat zzpérs niet meer zo gaan kijken hoe groot hun emaillijst is, hoeveel likes ze op Instagram krijgen, of hoeveel organisch bereik hun Facebook post heeft gekregen. Het zijn juist die online ondernemers die dat niet meer doen.
Het opzetten en verder uitbouwen van je bedrijf start met de focus op echte relaties. Eén persoon per keer. De eerste relatie die ik aanraad om je op te focussen is die met jezelf. Als dat fundament stevig is zal je ook gemakkelijker met anderen een relatie kunnen opbouwen. Focus op je sterkten en je meest productieve manier van werken.
Focus op het vergroten van je vertrouwen en zelfbewustzijn. Als ondernemer moeten we vaak iets nieuws leren. Als mens hebben we een hekel aan niets nieuws. Ze brengt verandering. Des te sneller je dat onder ogen ziet, des te beter. Wen er maar aan dat verandering de enige constante is dit jaar en in de jaren die komen.
Het mooie hieraan is: als je jezelf doorziet, doorzie je iedereen. Dat geeft je de echte vrijheid waar je naar verlangt. Laat valse ideeën varen en geef toe aan de zelfbewuste relatie met jezelf. Jezelf in de gaten houden is belangrijk. Dat wat je overkomt, ga het niet persoonlijk opvatten.
Trend 2: Minder tijd op Facebook spenderen
Facebook gaat niet verdwijnen, maar we zullen minder en minder tijd hierop spenderen. Veel ondernemers zullen naar andere one-size-fits-all platformen vertrekken.
Facebook is als junk food, dat is wat de massa wil. Maar er is een duidelijke trend dat mensen gezonder willen zijn en dus op zoek zijn naar gezonde voeding.
Ondernemers nemen een stap terug en denken beter na waar ze hun tijd aan te spenderen. En steeds meer ondernemers besteden hun tijd liever aan veilige, vrije omgeving waar niet zozeer één persoon de guru uithangt.
Ze zoeken een plek waar ze daadwerkelijk geholpen worden op hun specifieke reis naar het bouwen van een sterk bedrijf. Een plek waar anderen hen te hulp schieten en ze echte verbinding met elkaar vinden. Ze willen terug naar de menselijke maat.
Het is zo belangrijk om mijn klanten de plek te bieden waar ze in alle rust elkaar waarde kunnen bieden, co-creëren en elkaar en mij direct kunnen benaderen.
Die plek moet niet afhankelijk zijn van het feit dat de eigenaar voortdurend post, maar dat er spontaan wordt gereageerd op elkaar omdat die verbinding zo sterk wordt gevoeld.
Je wilt niet op een plek zitten dat geleid wordt door algoritmen. Je wilt iets dat door mensen wordt geleid, samen zijn met mensen die elkaar verbinden.
Ik heb nu ruim anderhalf jaar geen Facebook Groep meer. Er is teveel chaos en afleiding in zo’n groep. Gelukkig hebben wij voor de Network Of Purpose gekozen om ondernemers in een veilige omgeving persoonlijk en diepgaand te bedienen.
Ondernemers krijgen steeds meer behoefte aan improvisatietalent. Dat betekent meer inzet van het creatieve deel van het denkend vermogen van de persoon die hen begeleidt. En het vraagt om zelfbewustzijn van die persoon.
Leraar Martijn Simons zegt in Vrij Nederland: ‘De eenheidsworst-aanpak voor de klas werkt niet meer. Haast iedere leerling moet je individueel behandelen. Ik ben niet meer van buigen of barsten. Ik varieer per klas met regels, en soms maak ik uitzonderingen op regels als dat nodig is. Als je meeveert, bereik je meer.’
Het is fijn om een platform te hebben waarin we verhalen vertellen, ideeën en ervaringen delen, niet adviezen. We leren als mens meer door ware verhalen dan door adviezen.
Je kan er antwoorden ontvangen die je niet kan Googlen. Het zijn diepe en persoonlijke antwoorden. En er mensen ontmoeten die zich op hetzelfde pad bevinden als jij.
Het platform is er totaal op gericht om echte en diepere verbindingen te maken. Er is meer focus. En focus is wat je helpt in een wereld die razendsnel om ons heen verandert. En een van de zaken die verandert is het bieden van excellente klantervaring. Tegen de tijd dat het 2020 is, is dit een belangrijk onderscheidend vermogen dat prijs en product overstijgt.
Trend 3: Ondernemers gaan meer staan voor principes en purpose
Vorig jaar organiseerde ik de Skyrocket Scaling Masterclass. Op die dag bespraken we 5 onderdelen om op te schalen. En opschalen kan voor iedere ondernemer wat anders zijn. Wat de deelnemers over opschalen zeiden is:
– Een team bouwen
– Prijs verhogen
– Koers en focus houden
– Structuur aanbrengen in het bedrijf
– Persoonlijke groei
– Echt ondernemerschap aangaan, serious business, de hobby voorbij
– Meer klanten, werk, marketing, sales, en meer impact, maar ook minder druk/stress en risico
– Van 1 op 1 werken naar met groepen werken
Ik stelde ze bij hun prachtige opschaalidee twee belangrijke vragen:
1) Wat weigert jouw bedrijf te doen?
2) Waar streeft je bedrijf naar?
Deze vragen gingen over het hebben van principes bij het streven naar groei. Echt ergens voor gaan staan en hiervoor durven uitkomen. Het heeft te maken met integriteit. Decennia lang heeft massamarketing ons geleerd dat we het niet zo nauw moeten nemen met de waarheid. Dat we er creatief mee om kunnen gaan.
Lekker trucjes en foefjes toepassen om mensen te misleiden. Maar dat hoeft helemaal niet.
Als je principes hebt en een purpose dan sta je ergens voor. Geloof je ergens in. Daar kun je dus jouw bedrijf op sturen. Dat maakt jou anders en onderscheidend.
Uiteraard is geld verdienen belangrijk. Maar het echt alleen doen voor het geld is een schaarste mindset. Geld is een middel, een gevolg en nooit een doel op zich. Mijn ouders konden niet anders dan werken voor het geld. Mijn vader heeft de lagere school niet afgemaakt en mijn moeder verliet de huishoudschool op haar veertiende.
We zitten in deze tijd in een prettiger situatie. We zijn gelukvogels – als het goed is zijn ondernemers intrinsiek gemotiveerd om het werk te doen wat ze het allerleukst vinden. Werk dan hen een gevoel van purpose geeft terwijl ze hun volle potentie leven.
‘’Alleen maar groei najagen om te groeien is de ambitie van een kankercel’’, zei ooit mijn TIAS professor strategische marketing Rudy Moenaert. Als ondernemer willen we meer klanten bereiken zodat we onze concurrenten voorbijstreven. Maar op die manier gaan we vaak niet het echte grote werk doen wat ons gelukkig maakt, motiveert en voldoening brengt. We raken uit koers en van onszelf af. We gaan mee in de massa in plaats van het randje op te zoeken waar het echt gebeurt en je het verschil kan maken.
Als je van betekenis bent, valt de marketing en sales die je daarvoor hebt te doen als vanzelf op zijn plek. Stilstaan bij wat die betekenis is van je bedrijf die bijdraagt aan het grotere geheel is nog steeds een onderschatte bedrijfsstrategie. Maar de push om te gaan voor tactische korte termijnoplossingen en mee te gaan met de massa is groot.
Vraag jezelf af: Hoe zorgen je principes ervoor dat jouw bedrijf anders is in de markt? Denk eens aan 3 beslissingen waar je nu voor staat in je bedrijf. Misschien zijn het beslissingen rondom je marketing, rondom het al dan niet inhuren van mensen, rondom een nieuwe dienst die je in de markt wilt zetten.
Beslissingen waarvan je weet dat jij een sterker bedrijf gaat krijgen en een prettiger leven. Neem alle opties in ogenschouw.
En houd nu jouw principes tegen die beslissingen aan om jouw keuze te maken en dat randje op te zoeken om het verschil te maken. Jezelf onderscheidend positioneren in de markt zodat je opvalt in de massa.

Delen:

Gratis hoofdstuk
50 verdienmodellen

Na het invullen krijg je gratis het hoofdstuk over slimme verdienmodellen die succesvolle ondernemers dagelijks toepassen in hun bedrijf.

Heel veel succes!

Petra Iuliano

Aan SPAM doe ik niet. Jouw gegevens zijn veilig.