Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Afspraak maken? Klik hier!

Onlangs las ik in de internationale mastermind groep waar ik in zit een vraag die ik wel vaker tegenkom: “Hoe zorg ik ervoor dat ik constante inkomsten krijg? Ik ben helemaal die onvoorspelbare perioden van‘hoera- of honger-inkomsten’ in mijn bedrijf helemaal zat.”

Een zeer herkenbare vraag nietwaar?

En de antwoorden die ze kreeg waren eigenlijk ook heel herkenbaar en voorspelbaar. Veel masterminders in de groep zeiden: ‘’Maak langerdurende coachingprogramma’s’’!

(Hey, hier maakte tenminste niemand de opmerking ‘’maak prachtige online programma’s!” ;-))

De persoon die deze vraag stelde ervaart een businessmodel probleem en wat dan vaak gebeurt is dat ondernemers denken dat ze de vorm van hun aanbod moeten aanpassen zonder dat ze zich eerst afvragen waarom hun businessmodel niet werkt.

Er wordt duidelijk eerst naar de vorm en daarna pas naar de functie van het businessmodel gekeken.

Zodoende hoor ik vaak opmerkingen als: ’’Ik heb nog geen online programma in mijn bedrijf. Dat moet ik ook hebben hoor’’, zonder dat je eerst vaststelt of een online programma wel de juiste manier is om jouw waarde over te brengen.

Of je zegt: ’’Ik moet nog een technische tool hebben, zoals een plugin voor een online ledensite’’ – zonder dat je eerst nagaat of deze technologie wel het juiste ding is voor jouw bedrijf om het te laten groeien en je inziet hoe deze manier van werken de relatie met jouw klant verandert.

Als je eerst naar de functie van je businessmodel gaat kijken en daarna naar de vorm, dan kunnen er mooie dingen ontstaan. Stel eerst slimme strategische vragen die jou heldere antwoorden brengen, in plaats van dat je maar doet en naar antwoorden raadt.

Als je slim bent en strategischer gaat denken zie je in dat je je bezig moet houden met alle onderdelen en functies van je businessmodel en niet alleen maar of je nou je aanbod perse moet vertalen naar een online programma of weer de zoveelste tool gaat aanschaffen.

Een businessmodel is een sterk systeem. Als je alle onderdelen in de gaten houdt zie je hoe ze in elkaar passen zodat er een topsysteem staat. Elk systeem heeft een functie en een bepaalde vorm. De vorm (jouw dienst of product, jouw technische tool etc.) kan wellicht vervangen worden door een andere die beter voldoet. “Vorm volgt functie” is een bekende uitspraak van de beroemde Franse architect Le Corbusier. Als ondernemer mag je meer als een architect gaan denken.

businessmodel

Binnen jouw businessmodel kan het ene onderdeel niet bestaan zonder het andere. Jouw businessmodel bestaat uit 9 onderdelen (bouwstenen) en die beinvloeden elkaar voortdurend.

Het businessmodel is net zoiets als je lichaam. Jouw lichaam is een systeem en hierin zitten eigenlijk ook weer systemen. Denk hierbij aan je spieren, je lymfen, je organen, je cellen, je vaatstelsel etc. En al deze systemen werken samen zodat jij optimaal kan functioneren. Elk systeem in je lijf zal gezond moeten zijn zodat jouw lijf ook gezond blijft.

Hetzelfde geldt voor jouw bedrijf. Als alle bouwstenen en systemen goed samenwerken heb je een gezond en lucratief bedrijf. En jij voelt je daar goed bij.

Jouw producten/diensten systeem, servicesysteem of promotiesysteem zal gezond moeten opereren wil jouw bedrijf optimaal functioneren.

Zo heb je er wellicht tot nu toe nog niet nagedacht over je bedrijf. Je bent waarschijnlijk bezig met vragen als: wat moet ik nu weer aanbieden, moet ik ook een online programma maken en wat zal wat moet ik doen om tot het inkomen te komen dat ik wil hebben zodat ik mijn rekeningen voor de komende maand kan betalen?

Maar het gaat dus helemaal niet om jouw product of dienst maar om het systeem dat jij om je producten en diensten heenbouwt en jij gaat nadenken over de functies binnen dat systeem. Succesvolle bedrijven drijven op dit soort systemen en functies. Ze zijn een ware succesmachine.

Als je met het bovenstaande in gedachten naar je business strategie kijkt betekent dit dat jij precies moet weten wat de ware kerntransformatie is waar jouw klanten naar verlangen. Vraag jezelf af: Hoe veranderen jouw klanten in de loop van de tijd? En hoe breng jij als ondernemer jouw unieke waarde over de bühne om tot die transformatie te komen? En weet jij hoe bij jouw klanten de ene transformatie leidt tot de andere?

Als je aan je product strategie werkt betekent dit jezelf vragen stellen zoals:

  • Wat is de meest simpele, minst gecompliceerde manier om mijn waarde te leveren en deze waarde aan meer van de juiste klanten te verkopen?
  • Heb ik dan echt van die toeters en bellen nodig?
  • Is er wellicht een betere manier om potentiële klanten tot actie aan te zetten en daadwerkelijk gebruik te laten maken van mijn dienst of product?
  • En hoe tof zou het zijn als ik daarmee een voorspelbaar hoog inkomen kan genereren via aanbevelingen en terugkerende klanten?

En als je aan de slag gaat met je operationele strategie betekent dit vragen zoals: wat is mijn grootste kans om mijn bedrijfsgroei te verdubbelen? En niet alleen verdubbelen, maar hoe snel zou die verdubbeling kunnen plaatsvinden? Waar liggen in mijn bedrijf de grootste kansen om een positieve impact op ieder mens om mij heen te hebben? Hoe ziet dat project of proces eruit? Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Waar hoef ik geen aandacht meer aan te geven? Wat kan uitgesteld worden?

En — superbelangrijk als je antwoorden hebt op het voorafgaande —  wat zijn de hulpmiddelen (in de vorm van geld, tijd of mensen) die je op orde moet hebben wil je de nodige veranderingen in jouw bedrijf succesvol laten verlopen?

Deze 3 – business strategie, productstrategie en operationele strategie — zijn de ware fundamentele strategieën die jouw bedrijf laten groeien. En jij gaat pas die groei in jouw bedrijf voor elkaar krijgen als jij je focust op ‘de vorm volgt functie gedachtegang’.

Om je even op weg te helpen hierbij een slimme tip:

Iedere keer dat je weer voor een beslissing in jouw bedrijf komt te staan of je vraagt je af hoe je nou goed kan gaan verdienen, stel jij jezelf wellicht eerst de WAT en de HOE vraag.

Let op: dit zijn ‘vorm vragen’.

Iedere keer dat jij jezelf betrapt op WAT of HOE vragen….wil ik graag dat jij jezelf eerst vele malen de WAAROM vraag stelt totdat je er zowat bij neervalt. Je gaat net zolang door tot alle mogelijke WAAROM vragen voorbij zijn gekomen.

Pas daarna die WAAROM vragen toe op jouw WAT en HOE vragen. En ik zweer je, jij bouwt moeiteloos jouw sterke bedrijf en je trekt met gemak het succes aan dat jij wilt. Want weet je, de antwoorden die jij wilt en echt nodig hebt worden nu helder.

Ter afsluiting nog even dit:

1 – Een constante stroom van klanten krijgen is tof hoor, maar is zeker niet je eerste doel. Belangrijker is dat jij je inkomsten en uitgaven vrij precies kan voorspellen. Als je dat kan, kan je ook zonder twijfel een consistent inkomen genereren want jij weet welk salaris aan jezelf uit te keren, welke terugkerende uitgaven er zijn etc.

2 – Heb je eenmaal door wat jouw voorspelbare inkomen is, dan pas kan je meer als een software bedrijf gaan denken, oftewel online programma’s maken en techie tools aanschaffen. Kijk eerst zo veel mogelijk naar kansen om jouw maandelijks terugkerende inkomsten te laten groeien en denk: Vorm Volgt Functie!

Wil jij echt als een CEO in je bedrijf gaan staan? Helemaal klaar met rommelen in de marge? 

Op 5 september start de gratis 15-daagse Business Model Boost Challenge. Doe mee en ga in 15 Dagen Naar Jouw Succesvolle Businessplan: Meer Vrijheid, Meer Klanten, Meer Omzet.

De 15-daagse Business Model Boost Challenge geeft je de focus en richting om de volgende belangrijke stap in jouw bedrijf te maken. En dat helemaal op jouw manier. Ga aan de slag met jouw ideale verdienmodel en bouw jouw sterke bedrijf!

Deel waarde, verdien geld en maak het verschil met de strategische inzichten van de gratis Business Model Boost Challenge.

Je kunt je HIER opgeven. Je komt daarna in de besloten Facebook Groep waar je start met jouw en mijn vragen over jouw businessmodel.

Hou van jezelf!
XXX Petra

P.S.: Ken je andere ondernemers die worstelen met hun tijd, omzet en het krijgen van klanten? Deel deze mail of stuur naar deze link. Het is nooit te laat om slim en strategisch te gaan ondernemen!

Datum:

26-07-2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose