Ik zit helemaal niet meer in San Diego maar ben begin maart daar wel 3 dagen geweest. Het is een geweldige stad kan ik je vertellen.
Graag geef ik waarde door en vandaar dit bericht aan jou.
Ik geef je 3 belangrijke lessen mee om je bedrijf te laten groeien. Ik doe dit aan de hand van vragen die jij jezelf hebt te stellen.
Alleen door de vragen echt aan jezelf te stellen, kom jij tot inzicht. Je hebt helemaal niets aan tools, tips of tricks als je onderstaande vragen niet naar behoren kan beantwoorden. Die tools en andere tactieken gaan jou dan niet helpen.
Het event in San Diego was een internetevent, maar zeker niet alleen bedoeld voor online bedrijven. Juist offline bedrijven kunnen en moeten volop van profiteren van onderstaande lessen.
3 belangrijke lessen voor businessgroei:
1. Stel jezelf de vraag: Ik welke business zit ik nu eigenlijk echt?
Vaak denken we als ondernemer dat we een dienst of product verkopen. Maar dat is helemaal niet zo.
Wat denk jij dat Apple verkoopt? iPads? iPhone? iPod? Mac?
Welnee! Ze verkopen individualiteit en juist daarom is het zo populair. Ze laten mensen voelen dat ze helemaal zichzelf kunnen zijn en zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet willen ervaren. Daarom was destijds de iPod zo’n groot succes.
Kijk maar naar het beeld hieronder en je ziet individualiteit.
Dus vraag jezelf nu af: ik welke business zit jij nu eigenlijk echt?
Een ander mooi voorbeeld is Zappos. Ze verkopen kleding en schoenen online. Niet zo heel spannend zou je denken. Maar de eigenaar Tony Shieh dacht hier anders over. Hij wilde zich onderscheiden en een succesvol bedrijf opbouwen.
Dus hij zorgde ervoor dat Zappos ging uitblinken in iets anders dan schoenen en kleding. Ze blinken uit in hun service.
En zo kwam Tony tot de uitspraak: ‘’Zappos is a servicecompany that happens to sell shoes.’’
Een hele andere kijk he? En het is die andere kijk die ervoor heeft gezorgd dat hij het bedrijf met heel veel winst aan Amazon heeft kunnen verkopen.
2. Stel jezelf de vraag: Naar welke wereld wil ik mijn klanten meenemen?
Als je op zoek bent naar meer klanten, en ja dat ben jij jezelf eerst af te vragen hoe zij zich (mogelijk) voelen voordat ze jouw dienst/product kopen en hoe dat gevoel daarna is. Beschrijf dat eens.
En bedenk dat jouw klanten niet jouw product of dienst kopen, maar het verhaal eromheen. Ze kopen het verhaal van wie zij willen worden. Wie wil jouw klant worden?
Hoe verander jij het verhaal van iemands leven? Oftewel: naar welke wereld neem jij jouw klanten mee?
3. Stel jezelf de vraag: Wat maakt mijn dienst/product anders?
Kijk, ik benoem nu wel product/dienst maar ik gaf al aan, daar gaat het helemaal niet om. Definieer nou eens jouw bedrijf vanuit de klanten die jij wilt bedienen en NIET vanuit jouw dienst of product. Wat waarderen ze?
Tijdens het event hoorde ik een verhaal over David Ogilvy. Hij was een van de beste reclamemensen aller tijden. Hij werd benaderd door autofabrikant Rolls Royce. Hij ging samen met een chauffeur een ritje maken om eens te ervaren hoe dat is in een Rolls Royce rijden.
Hij merkte op dat het lekker reed en dat het zo stil was, maar er was nog iets anders. Hij hoorde een zacht tikken van de elektrische klok. Dat was eigenlijk ook het hardste geluid bij die auto. Verder was er stilte.
Aha, dacht Ogilvy bij het bedenken van de Rolls Royce reclame…het tikken van de elektrische klok is het hardste geluid. Briljante positionering!!
En zo kwam hij tot de onderstaande advertentie:
En vraag jezelf nu af: Wat maakt jouw dienst/product anders?
Er was ook een klant van mij was op dit event. Hij is zijn online business aan het opzetten. Het is Ernst-Jan van Prowinst.
Het spannende is: hij heeft zijn baan opgezegd!!
Ik heb hem geїnterviewd over het event en over mijn programma Verdienverdubbelaars. Hij gaf aan dat dit programma hem zeker 2 jaar ploeteren en worstelen heeft bespaard. Wow!