Met het einde van de zomervakantie bijna in zicht, wil je graag werken aan je Next Level voor het najaar en volgend jaar.
Zoals je weet help ik ondernemers met het doorbreken van hun inkomstenplafond.
• Iedere ondernemer komt gedurende zijn of haar ondernemerschapsreis verschillende groeibarrières tegen (inkomstenplafonds)
• Een groeibarrière houdt je tegen totdat je de juiste acties neemt in jouw bedrijf
• Iedere week dat jij tegen een groeibarrière aanloopt, mis je inkomsten, impact, en kansen
• Om door een groeibarrière heen te breken is het nodig dat a) je inzichten verkrijgt van een mentor of via masterminds b) spannende sprongen durft te wagen die oncomfortabel voelen
• De stap nemen naar de Next Level is een investering die je een enorme Return On Investment oplevert, kortom je verdient het meerdere malen terug
Wist je dat er maar 3 manieren zijn om je bedrijf te laten groeien? Dat is alles. Weet je al welke dat zijn?
Denk er maar eens even over na.
Laten we eerst eens kijken naar de 3 dingen waarvan veel ondernemers denken dat dit hun bedrijf laat groeien, maar in feite leiden tot heel hard werken, burnout en middelmatige resultaten.
1. Zorg voor meer traffic
2. Doe meer promoties en lanceringen
3. Verhoog je prijzen en krijg meer klanten
Ben je al wat verbaasd? Ik was het zeker. Ik heb mij op deze zaken gefocust. En het resultaat was teleurstellend.
Dit is waarom het focussen op deze 3 zaken om je bedrijf te laten groeien een grote fout is.
Fout #1: Focussen op het verkrijgen van meer traffic
Iedereen wil toch meer traffic, nietwaar? We willen allemaal dat meer en meer mensen onze content zien en onze website bezoeken. Want ja, wie weet wordt een van deze mensen wel onze klant…in theorie.
Dit lijkt heel zinvol. Het is een aanname die je gemakkelijk doet.
Het probleem hiermee is deze…
Jij hebt niet meer traffic nodig.
Als je net met je bedrijf begint zijn er veel effectievere (en snellere) manieren om je eerste klanten te krijgen in plaats van meer traffic krijgen van content, zoekmachines of social media.
En als je nou al klanten hebt, maar je wilt er meer? Nogmaals, ook dan is de focus op traffic de verkeerde.
Als je focust op meer traffic betekent dit meestal dat je weer het zoveelste social media kanaal aan je marketingmix toevoegt en nog meer content gaat creëren.
Elk van die acties vragen meer tijd van jou. Vroeger of later, leg jij het loodje en raak je burnout.
Bovendien, gratis traffic zorgt voor langzame groei. Natuurlijk kun je hier af en toe best snel klanten uit halen. Maar overall heb jij geen controle over dit soort traffic, zeker als Google, Facebook of welk platform dan ook ineens de regels weer eens aanpassen.
Even voor de duidelijkheid, ik zeg hier niet dat je niet aan content marketing moet doen. Het is een megagoed middel om je expertstatus neer te zetten, vertrouwen te winnen en hen voor te bereiden bij jou te kopen.
Wat ik bedoel is, is dat jij om je bedrijf te laten groeien jij een voorspelbare flow van gekwalificeerde leads nodig hebt, en niet meer traffic.
Dus verleg je focus van het verkrijgen van meer traffic, naar het verkrijgen van meer leads. Dat gaat je helpen de strategieën te kiezen die veel vaker voor snellere groei zorgen.
Fout #2: Meer lanceringen en promoties doen
Heb je dit wel eens gehoord of gezegd:
“Ik wil mijn inkomsten laten groeien, ik moet meer diensten/producten verkopen. Dus ga ik meer lanceringen en promoties doen.’’
Dat klinkt heel logisch. Het is een gemakkelijke aanname (die ik zelf meerdere keren heb gedaan).
Maar dit is de naakte waarheid.
Lanceringen zijn prima om jou geld in het laatje te laten brengen, maar bezorgen jou niet een maandelijks voorspelbaar inkomen.
Daarnaast zie ik dat hoe de meeste ondernemers lanceringen doen, zij in de vicieuze cirkel van buigen en barsten zitten.
Lekker geld uitgeven. Yeah!! Weer even lekker die reis boeken en mooie foto’s op Facebook laten zien waar ik nu weer ben. Joepie!
En dan raakt het geld snel op. Shit! Weer snel lanceren!
Even weer voor de duidelijkheid, lanceringen zijn prima als ze op de juiste manier een onderdeel vormen van je businessmodel.
Maar om je bedrijf ermee te laten groeien, zijn ze niet handig.
Lanceringen zijn vermoeiend, kosten je heel veel geld en tijd en zeer onvoorspelbaar.
Ze zijn ook niet zo gemakkelijk te testen, aan te passen en te verbeteren.
En als je te vaak lanceert, put je je lijst uit.
Samenvatten: als je alleen maar focust op lanceringen en frequente promoties om geld te verdienen en te groeien, breng jij jouw bedrijf in gevaar en breek je niet door je inkomstenplafond.
Fout #3: Meer klanten krijgen/of je prijzen verhogen
Als jij het meeste van je geld direct verdient door veel 1 op 1 te werken met klanten of via een opdracht in een organisatie of heel veel tijd besteedt aan 1 klant of organisatie tegelijk, let hier dan even op.
Jij gaat op een punt komen dat je veel te hard moet werken voor veel te weinig geld.
Om dan meer te gaan verdienen, ga jij proberen meer klanten te krijgen. Maar er zit een limiet op de hoeveel tijd die jij tot je beschikking hebt om al die klanten te bedienen. Dit zorgt voor jouw inkomstenplafond.
Of je gaat je prijzen verhogen. Super! De meeste ondernemers moeten sowieso hun prijzen verhogen. En ja, dan ga je zeker meer omzet krijgen.
Alleen als het verhogen van prijzen jouw manier is om meer te verdienen, dan doe jij jezelf tekort. Je kan nog steeds maar een beperkt aantal klanten bedienen vanwege de tijd die je hebt, en er zijn maar een bepaald aantal klanten die bereid zijn die prijzen te betalen.
Ok, nu we helder hebben waar je je niet op focust om je bedrijf te laten groeien, laten we ons nu focussen op wat wél werkt.
Als het erop aankomt zijn er slecht 3 manieren om je bedrijf te laten groeien.
Iedere strategie, tactiek of systeem om jouw inkomen te groeien en meer impact te krijgen valt in deze 3 groeigebieden:
1. Trek meer leads aan
2. Converteer meer leads in klanten
3. Boost de lifetime value van elke klant (dit is hoeveel waarde jij aan je klant levert en het inkomen dat je eruit haalt verspreid over een bepaalde periode)
Dat is het. De sleutel van dit alles is dat je weet…
1. Welke van deze 3 groeigebieden is NU het meest belangrijk voor jou om op te focussen?
2. Welke 1 of 2 strategieën jou het beste gaan helpen in de grootste groei in dat gebied voor elkaar gaan krijgen?
Zie je nu hoeveel focus je daarvoor nodig hebt? Een groeigebied per keer. Een of 2 strategieën per keer.
Dit is je focus. Meer lukt je niet en is overbodig.
Totdat je 1-5 mensen in je team hebt, kan je echt niet meer focus aan dan dit zonder je jouw resultaten te benadelen.
Gezien wat we tot nu toe hebben besproken, is het vrij gemakkelijk in te zien waarom zoveel ondernemers tegen een inkomstenplafond aanlopen en hier niet doorheen breken.
Als jij worstelt met het groeien van je business, is de kans groot dat je…
• Je focust op de verkeerde dingen en/of
• Je teveel tegelijkertijd aan het doen bent
Het eind resultaat?
Jij wordt totaal afgeleid door ieder idee dat in je hoofd opkomt. Je gaat af op ieder volgende sexy marketing boodschap en koopt weer een ‘’shiny object’’, oftewel een tactiek die jou heel veel tijd, geld en focus kost.
“Oh, dat heb ik echt nodig hoor! Ik meld mij aan!”
Beetje bij beetje heb jij een zak voor tactieken en gedeeltelijke strategieen die leiden tot teleurstelling, veel te hard werken en weinig groei.
Ok, veel te overdenken vandaag. Wat je ervan mee kunt nemen is FOCUS.
Weet je waarop te focussen om de doelen te bereiken die jij wilt halen met je bedrijf.
Om meer beweging en inkomsten in je bedrijf te krijgen, daar heb je strategische focus voor nodig. Je niet laten afleiden door zogenaamde ‘Quick-fix formules’, maar echte professionele keuzes gaat maken.