Er doen zich veel verhalen te ronde over wolven. Vaak zijn het sprookjes.
Zo is het ook een sprookje dat de oudste en zwakste wolven vooraan de roedel lopen en het alpha mannetjeswolf achteraan loopt om de boel in de gaten te houden. Het bleek een Facebook hoax te zijn die ik op LinkedIn had gezien.
Niet de zwakste wolven liepen voorop, maar het alpha vrouwtje leidde de roedel. En ze werken allemaal samen om een bizon, die vaak 10x groter is, te vangen.
Maar wat een waarheid als een koe/wolf is, ze vormen een systeem. Alles is een systeem, ook je business! En je gaat in je business echt niet sneller dan je ‘zwakste’ schakel.
Je hebt richting en focus nodig en daarnaast processen en systemen die voortkomen vanuit een slimme business strategie. Die wolven hebben gewoonweg een slim businessmodel.
De wolven volgen een strategie om te vangen wat zij nodig hebben zodat ze kunnen overleven, ook in mindere perioden. Zo heeft een bedrijf klanten nodig wil het kunnen overleven, ook in mindere perioden.
Om een constante stroom van klanten te krijgen heb je aan iedere bouwsteen van jouw businessmodel te werken. Als de bouwstenen niet goed op elkaar aansluiten, dan heb je geen sluitend systeem.
Dit betekent voortdurend zoeken naar klanten, gedoe met je omzet en niet genoeg voldoening halen uit wat je doet.
Wat ik merk is dat veel ondernemers op korte termijn wel stukjes en beetjes van de bouwstenen kunnen knippen en plakken, maar dat de lijm op een bepaald moment loslaat. De boel stort in elkaar en er is paniek.
Met het beeld van de wolven erbij kun je denken aan een roedel dat uit elkaar spat en iedere wolf zijn eigen kant op rent. De eenheid en de kracht is verdwenen.
Gekke geitjes kunnen met de roedel aan de haal gaan. Het sprookje gaat over 7 geitjes. Laat ik het hier over 9 geitjes hebben, de 9 bouwstenen van het business model canvas. Zie hieronder.
Jij wilt vast niet dat jouw bedrijf uit elkaar spat. Je wilt de boel bij elkaar houden en alle 9 bouwstenen op elkaar aan laten sluiten.
Om sterk te staan met je bedrijf zou je jouzelf de volgende vragen kunnen stellen:
1. Bouwsteen waardepropositie/aanbod – Heb je puur naar de vorm van je aanbod gekeken i.p.v. naar de functie? Dus het kan zijn dat je gestart bent met een online programma terwijl je nog amper een grote lijst hebt en geen zin in sales. Die combinatie gaat niet werken.
Of je hebt wel een aanbod, maar je weet het niet goed te verkopen of je weet niet hoe van een laaggeprijsd aanbod naar een hoger geprijsd aanbod te verkopen.
Het gaat nooit over jouw dienst of product, maar het gaat over wat het oplevert voor jouw klant. Waarde is er alleen in de ogen van de klant. De verpakking van jouw product of dienst kan al een behoorlijke impact hebben op de perceptie van jouw klant. Denk daar dus goed over na.
2. Bouwsteen Klanten – Heb je klanten die steeds zeggen je niet te kunnen betalen? Kortom, focus jij je wel op de juiste mensen (met het juiste aanbod)?
Kijk, je hebt altijd prijsgedreven klanten. Die gaan wellicht in hun dagelijks leven graag naar de Lidl. Niks mis mee. Vraag jezelf alleen af of jij de Lidl bent met wat je doet.
Je kan zeker meer ‘Lidl prijzen’ gaan hanteren naarmate je veel meer mensen op je lijst hebt gekregen. Maar als je nog niet goed genoeg verdient met je bedrijf is ‘de Lidl klant’ niet degene waar jij je op moet focussen.
Je hebt echter ook klanten die graag betalen voor waarde. Ze dragen liever 1 mooi item dan graaien bij de Primark. Dat is 20% van jouw markt. Het gaat helemaal niet om meer klanten, maar om meer van de JUISTE klanten.
Of je dan mensen uitsluit die je niet kunnen betalen? Ja, dat klopt. So what? Denk je nou echt dat de Ferrari fabrikanten zitten te janken om de mensen die hen niet kunnen betalen? Welnee! Ze focussen op degenen die dat wel kunnen.
3. Bouwsteen Relatie – Werk je aan je online business waarbij je merkt dat je weinig tot geen contact hebt met klanten terwijl jij juist een mensen-mens bent? Kan zijn dat dit helemaal niet bij jou past. De snelste manier om een relatie op te bouwen met klanten is nog altijd live contact ermee hebben. Juist in deze digitale tijd wordt live contact steeds gewilder.
4. Bouwsteen Kanalen – Ben je je suf aan het LinkedInnen, Facebooken, Twitteren maar je haalt er weinig tot geen klanten uit?
Of ben je veel tijd kwijt aan Social Media? Of denk je dat Periscope, Facebook Advertising, Facebook Live Video the next big thing is en jij bent bang dat je misgrijpt?
Je bent teveel met de middelen bezig i.p.v. met het doel en je strategie. Je koopt wellicht los vaste hebbedingetjes van programma’s die menen jou dit allemaal te leren. En ze beloven je gouden bergen.
Prachtig natuurlijk als je dat leert, maar als de rest van je businessmodel niet klopt of niet loopt dan heb je er niets aan. Je hebt een kat in de zak gekocht! Je kan geen bal met die toeters en bellen omdat ze tot een heel ander deel van de puzzel behoren dan waar jij aan behoort te werken.
5. Bouwsteen Activiteiten – Je bent lekker bezig met je website, aan het netwerken, visitekaartjes maken, doet iets met het lokale suffertje maar je haalt er geen klanten uit? Je focust op de verkeerde activiteiten.
De belangrijkste 2 activiteiten voor een bedrijf zijn marketing en sales. Marketing gaat over het delen van waarde, jouw kernwaarde vertaald naar jouw dienst of product. Sales gaat over relaties bouwen, echte connectie maken en durven staan voor jouw waarde.
6. Bouwsteen Middelen – Je komt steeds geld en tijd tekort om te doen wat je wilt doen in jouw bedrijf? Je bent veels te hard aan het werk voor wat je verdient? Je hebt niet genoeg geld om je onkosten, je lopende facturen te betalen? Je loopt steeds achter de feiten aan? Je hebt enorme vakkennis maar marketing en sales voelt niet als jouw ding? Je bent teveel tijd kwijt aan je bedrijfsvoering en hebt hierdoor te weinig nieuwe klanten?
Een van de grootste uitdagingen voor ondernemers is goed leren omgaan met hun tijd en geld. Deze bouwsteen hangt samen, net als alle andere, met voorafgaande bouwstenen. Als daar geen optimale keuze in is gemaakt gaat er veel pijn zitten in de middelen en dat heeft weer effect op het verdienmodel dat bestaat uit bouwstenen 8 en 9.
De grootste schaarste zit hem toch in tijd. Ik spreek regelmatig ondernemers die veel in hun bedrijf zitten i.p.v. aan hun bedrijf werken. Ze worden erg moe. Ze hebben een beter verdienmodel nodig zeggen ze. Ik zeg: het zit hem in de manier waarop je je aanbod verpakt en de kennis, of eerder het ontbreken ervan, van marketing en sales. Als dat eenmaal goed is, dan kan je daar een goed verdienmodel aan koppelen.
Daarnaast kan het ook zijn dat je kennis je belemmering is. Veel ondernemers hebben enorme vakkennis, maar kennis van de zaken – marketing en sales – die ervoor zorgen dat jij goed aan je vak kan verdienen ontbreken. Dat gaat niet werken. Een ondernemer met alleen vakkennis maar geen commercieel benul is als een vis op het droge.
7. Bouwsteen Partners – Heb je een prachtig aanbod maar kan je zelf niet genoeg mensen bereiken om je omzetdoel te behalen? Heb je zelf niet genoeg geld om je bedrijf op te starten of een grote sprong te laten maken? Ken je anderen in jouw markt die exact hetzelfde doen als jij?
Misschien is het interessant om de kanalen van anderen te gebruiken om daar klanten vandaan te halen. Vraag jezelf af welke middelen die jij minder hebt kunt halen uit partnerschappen. Als jij wilt investeren in iets hoeft dit geld niet altijd van jouw kant te komen. Ook is het mooi om dezelfde kennis te bundelen tot een soort superaanbod waarbij je heel veel klanten kan binnenhalen.
8. Bouwsteen Kosten – Je verdient best goed, maar je kosten zijn zo hoog dat je weinig salaris voor jezelf overhoudt? Of je verdient helemaal niet zo goed en kan jezelf helemaal nog geen salaris betalen, bijna alles gaat op naar investeren in je bedrijf? Je haalt regelmatig klanten binnen maar het kost je heel veel tijd en energie om dat te doen?
Het is zeer belangrijk dat jij je inkomsten en uitgaven vrij precies kan voorspellen. Als je dat kan, kan je ook zonder twijfel een consistent inkomen genereren want jij weet welk salaris aan jezelf uit te keren, welke terugkerende uitgaven er zijn etc. Ben je niet met dit soort operationele zaken bezig? Dan kan je er gif op innemen dat het spaak loopt en jij je betaalafspraken niet kan nakomen.
Als je een strak systeem hebt om klanten binnen te halen gaat je dit veel tijd en dus geld kosten. De grootste kosten bij ondernemers zit hem in het weigeren te investeren in de juiste systemen om tijd te besparen.
9. Bouwsteen Inkomstenstromen – Je hebt prachtige kennis en een aanbod maar je verkoopt er te weinig van? Je hebt het idee dat iedere cent die er binnen komt er ook meteen weer uitvliegt?
Dit onderdeel gaat over pricing, oftewel de hoogte of laagte van jouw prijzen en de tijd dat het je kost om een klant binnen te halen. Je merkt, bouwsteen 8 haakt komt hier ook langs. Maar uiteindelijk is het de wisselwerking tussen ALLE bouwstenen die ervoor zorgen of je bedrijf wel of niet lekker loopt.
Wil jij weten hoe alle bouwstenen bij elkaar komen en jouw bedrijf sterk maken? Doe mee met de gratis Business Model Boost Challenge!
De 15-daagse Business Model Boost Challenge geeft je de focus en richting om de volgende belangrijke stap in jouw bedrijf te maken. En dat helemaal op jouw manier. Ga aan de slag met jouw ideale verdienmodel en bouw jouw sterke bedrijf!
Deel waarde, verdien geld en maak het verschil met de strategische inzichten van de gratis Business Model Boost Challenge.
Je kunt je HIER opgeven. Je komt daarna in de besloten Facebook Groep waar je start met jouw en mijn vragen over jouw businessmodel.
Hou van jezelf!
XXX Petra
P.S.: Ken je andere ondernemers die worstelen met hun tijd, omzet en het krijgen van klanten? Deel deze mail of stuur naar deze link. Het is nooit te laat om slim en strategisch te gaan ondernemen!