Strategie is een buzz woord. Je leest het overal.
Oorspronkelijk komt het uit het Grieks: strategos = legeraanvoerder. We hebben het hier dus over oorlog.
Mogelijk herinner je nog het verhaal van Hannibal. Die man die met zijn olifanten door de Alpen trok op weg naar Rome.
Was het zijn strategie om Rome te verslaan? Nee! Dat was zijn doel.
Zijn strategie was om mankracht in te zetten op plekken waar zijn vijand zwak was zodat hij het doel (Rome verslaan) kon bereiken. Daarom ging hij de Alpen in met die olifanten omdat niemand geloofde dat hij dat zou kunnen.
Een goede generaal die wil winnen heeft visie en overziet het geheel in plaats van te kijken naar de losse puzzelstukken. Hij plakt alle stukjes bij elkaar en organiseert ze op een slimme manier om het doel te bereiken.
Tegenwoordig proppen zogenaamde business guru’s en internetgekkies het woord strategie in van alles en nog wat. Een aantal zaken die zij strategie noemen zijn dat helemaal niet.
Email = strategie? Nee!
Facebook Advertenties = strategie? Nee!
Bloggen = strategie? Nee!
Instagram = strategie? Nee!
Leads stoppen in Facebook Groep = strategie? Nee!
Sales = strategie? Nee!
Het zijn tactieken, stappen! En met een paar van die tactieken of stapjes aan elkaar plakken, daar ga je de oorlog niet mee winnen. Dat kon je vorige week al in mijn blog lezen.
Een strategie is een vooropgezet plan dat je gedisciplineerd en consistent plant en uitvoert gedurende een bepaalde periode om een unieke positie in je markt in te nemen. Beetje saai misschien, maar je wint wel.
Voordat je je suf gaat posten op Facebook, Instagram, veel geld gaat uitgeven aan Google Advertising etc. kun je je beter deze strategische vragen stellen:
• Waar vind je strijd plaats? Oftewel op welke type klant focus jij je? (voor de duidelijkheid: ik heb het hier NIET over de ideale klant, dat is marketing 1.0 geneuzel, ik heb het over de specifieke markt of de specifieke situatie/context van je ideale type klant met specifieke behoeften).
• Welke waarde breng je? Oftewel waarom zou iemand jou kiezen boven je concurrentie/anderen die hetzelfde doen? Wat maakt jou anders? Wat doe jij anders?
• Welke middelen en mogelijkheden/vaardigheden zijn er om die waarde in die markt/aan die type klant te leveren? Heb jij specifieke kennis, technologie, een sterk team, goed netwerk, expertstatus etc.?
• Hoe behoud je die unieke waarde gedurende een langere periode? Is wat je doet gemakkelijk te kopiëren? Hoe behoud je de groei die je mogelijk in je bedrijf ervaart? Of hoe voorkom je het inkomstenplafond waar je nu tegenaan loopt?
Mogelijk voel je ‘m al. Een goede strategie valt of staat ook met wat je weigert te doen. Waar je NIET voor kiest.
Veel ondernemers werken hard, maar verdienen te weinig. Oorzaak? Ze hebben geen strategie.
Ze knippen en plakken tactische losse flodders en stappenplannen aan elkaar. Het lijkt op wat je op de kleuterschool deed met stukje papier bij elkaar plakken dat je daarna vol trots aan je vader en moeder liet zien.
Maar nu moet je er zelf naar kijken. Het is geen fraai gezicht.
We denken als ondernemer vaak dat we de beste moeten zijn. Dat dat iets met strategie heeft te maken om dat voor elkaar te krijgen.
Maar is BMW de beste auto? Ja, het is een prima auto. Het bedient bepaalde klantbehoeften.
Maar een Opel is ook een goede auto, alleen bedient het andere behoeften voor een andere type klant.
Het gaat er niet om dat je de beste bent. Jezelf daarin willen bewijzen of je dat afvragen hoe dat voor elkaar te krijgen is de verkeerde vraag.
Je gaat winnen als je iets unieks aanbiedt, iets anders en daar je unieke positie inneemt ten opzichte van je concurrenten. Dat is strategie.
En wat is jouw strategie om te winnen?
Hou van jezelf!
XXX Petra
P.S.: Op 27 augustus om 20:30 uur leg ik je exact uit welke strategie toe te passen als je door je inkomstenplafond wilt breken en naar een stabiel en structureel inkomen wilt groeien.
>>>Ik zie je daar!