Als ik 1 ding weet is het dit: Goede bedrijven zijn gebaseerd op profielen, maar geweldige bedrijven zijn gebaseerd op mensen.
De traditionele marketing 1.0 benadering gaat vaak over psycho-demografische profielen. Je deelt dan klanten in categorieën op basis van dezelfde sociaaleconomische kenmerken.
Bijvoorbeeld Leeftijd, inkomen, welke auto, wat leest hij of zij, burgerlijke status etc.
Nieuwe, moderne marketing richt zich op de taken, pijnpunten, doelen en voordelen die klanten motiveren. Je wilt achterhalen wat mensen daadwerkelijk motiveert en niet uitsluitend beschrijven wat hun sociaaleconomische kenmerken zijn.
Je wilt de onderliggende motieven en doelen kennen en wat hen tegenhoudt. Zo ontdek je nieuwe en betere kansen om je klanten nog beter te helpen.
De context waarin jouw klant zich bevindt bepaalt welke taken hij/zij meer of minder belangrijk vindt. De prioriteiten die ze hebben veranderen afhankelijk van de situatie waarin zij zitten. Die context zal je moeten meenemen bij het ontwerpen van je aanbod.
Dan gaat jouw aanbod aanslaan.
Soms moet je zeker aan de slag met profielen. Die gaan je helpen als je gaat adverteren met Facebook, Youtube, Google of in een magazine.
Maar die profieldata moet je niet gebruiken om beslissingen te nemen welk product of dienst in de markt te zetten of hoe je marketing te doen. En hier gaat het dus veelal mis bij ondernemers. Zij ondernemen nog op de marketing 1.0 manier.
Profieldata zijn een gevolg van een bepaald gedrag of gewoonte van jouw ‘ideale klant’ en niet de oorzaak.
Wat je wilt is een dienst of product in de markt zetten dat aanslaat en ook daadwerkelijk wordt gekocht. En je wilt hier goed aan verdienen.
Kijk, eerst even dit: mensen kopen geen diensten of producten. Ze kopen een betere versie van zichzelf.
Nu denk je, ja hallo….hoe krijg ik dat voor elkaar met wat ik verkoop? Maar weet je, dit geldt echt voor elke business.
Ik werk met klanten in de ICT, asbestbestrijding, spiritual coaches, websitebouwers en nog veel meer. Het principe geldt ook voor hen. Allemaal willen zij zich kunnen onderscheiden, goed verdienen en groeien met hun bedrijf.
Je kan gewoonweg niet diensten en producten in de markt blijven gooien die slechts voldoen aan de huidige behoeften en verwachtingen van klanten. Daar zet je jezelf en je bedrijf mee klem en beperk jij je groei.
Je zult je in plaats daarvan moeten focussen op wat nooit voor klanten verandert: de intrinsieke behoefte om te groeien naar die betere versie van zichzelf. De kosten om die focus na te laten zijn heel hoog.
Wat gebeurt er als je dat niet doet? Vraag dat maar aan het bedrijf Kodak. Zij investeerden niet in betere versies voor de klant. Faillissement was het gevolg.
De realiteit is dat aan de groei van iedere dienst of product een einde komt. Niets duurt eeuwig. Mensen willen zich voortdurend vernieuwen en daarmee verandert hun behoeften.
Dat is echt een menselijk ding. Als een beer langs de rivier staat en een vis wil vangen zou het kunnen dat hij denkt: Ik wou dat vissen beter, sneller of gemakkelijker zou zijn.
Maar een mens zal denken: Dat vissen, wat een gedoe! Als ik nou eens in deze rivier omturn tot een plek waar ik vissen kan kweken, dan heb ik dat gedoe met vissen nooit meer.
Een beer denkt er niet aan zijn wereld verder te ontwikkelen en te innoveren. Maar de mens stelt zich als taak zichzelf te ontwikkelen. En telkens als de mens denkt aan zichzelf ontwikkelen heeft hij of zij een nieuwe taak voor ogen.
Die nieuwe taak brengt nieuwe wensen, verlangens, frustratie en vragen met zich mee. Het is een nieuwe reis voor deze persoon die verder op weg gaat naar een betere versie van zichzelf.
Wil jij ook af van marketing 1.0 in je bedrijf zodat jouw product of dienst gaat aanslaan bij de juiste type klanten en jij genoeg verdient?
Graag kom ik met je in gesprek. Ik leg jou uit hoe dit voor jou werkt.
>>> Boek hier jouw gratis sessie
Hou van jezelf!
XXX Petra