Er was jongen, hij heette Johan, en toen hij 8 jaar was verkocht hij eieren aan bejaarden. Tegen de tijd dat hij 16 was leidde hij een team van programmeurs van over heel de wereld.
Op zijn 19e runde hij een aantal megasuccesvolle bedrijven. Het kon niet op.
Op zijn 21ste……stond hij meer dan een half miljoen in het rood en ging het bergafwaarts. Hij verloor zijn focus, zijn drive en merkte hij dat hij voor de verkeerde redenen met de verkeerde klanten werkte.
Hij ging zowat failliet, niet alleen qua bedrijf, maar ook emotioneel.
Hij had lessen te leren.
Nu is hij 25 jaar, hij is weer geheel opgekrabbeld en heeft hij een groot succes gemaakt van zijn bedrijf.
Wat is er veranderd?
Hij is veranderd.
Het doet mij herinneren aan de uitspraak van Viktor Emil Frankl, bekend als overlevende van de holocaust.
Ik vertel deze uitspraak ook aan klanten:
‘’When you are no longer able to change a situation you are challenged to change yourself.”
Gelukkig is Johan er nog goed uit gekomen. Ik weet dat veel ondernemers in armoede blijven zitten. Of ze hebben hun bedrijf als hobby erbij.
De reden? Ze kiezen de verkeerde klanten. Wellicht doen ze het vanuit compassie of geldgebrek, maar hun bedrijf lijdt eronder en het komt niet van de grond of het groeit niet verder.
De ondernemer waar ik het over had kreeg door dat hij eerst zichzelf moest veranderen zodat hij de wereld om zich heen kon veranderen en anderen nog beter kon helpen.
Hij deed dit op 4 effectieve manieren:
- Toon het karakter van een leider
Toen hij 19 jaar was voelde hij zich onoverwinnelijk. Zijn ego steeg boven hem uit.
Veel ondernemers hebben een groot voordeel: de combinatie van hun vaardigheden, kennis, talenten, ervaringen en connecties zorgen ervoor dat ze doorzetten en lef hebben.
Alleen werken doorzetten en lef pas goed als je ook het karakter hebt om te beseffen dat je een bedrijf runt en geen hobby hebt. Dat je mensen hebt te bedienen en met een team hebt om te gaan.
- Leid vanuit de focus op je purpose
Veel ondernemers vinden focus lastig. Ik hoor het elke week.
Maar dat is niet zo gek als je ziet hoe afgeleid ze voortdurend zijn en steeds de ‘’shiny objects’’ najagen. Ze schieten daardoor alle kanten op.
Als je veel minder de zogenaamde gretige korte termijn kansen pakt die langskomen en daar nee tegen durft te zeggen, des te gemakkelijker wordt het de juiste klanten te vinden en te gaan verdienen wat je wil. Dat is wat Johan uiteindelijk deed en wat hem nu succesvol maakt.
Die focus vanuit je purpose is cruciaal om het succes te behalen die jij wilt behalen.
- Weet met wie jij wilt werken
Ondernemers maakt het vaak niet uit wie hun klant is. Ze zijn soms al blij als ze er 1 hebben.
‘’Iedereen die mij betaalt is mijn klant.’’
Maar Johan kwam erachter dat veel ondernemers zijn vergeten een belangrijke vraag aan zichzelf te stellen:
‘’Met wie wil ik nou echt werken als klant?’’
Als jij eenmaal echt weet wie jouw klant is, focus je dan op de top 10% daarvan die echt met jou en jouw boodschap resoneert.
Johan had dit niet gedaan en had daarom zoveel schulden en geen voldoening. Hij moest er achter zien te komen wie nou echt zijn klant is.
- Werk onophoudelijk met jouw perfecte klant
Ik snap best dat als je het financieel zwaar hebt, je iedereen wel als klant wilt hebben. Maar dat gaat je niet helpen, zeker niet op de lange termijn om je bedrijf te laten groeien.
Je hebt echt erachter te staan en erin te geloven als je eenmaal je perfecte klant hebt gevonden.
Elke keer dat jij NEE zegt tegen prospects die jou niet kunnen betalen, geen tijd hebben, geen urgentie, niet de waarde inzien van wat jij doet en JA zegt tegen de juiste klanten dan zal jouw bedrijf alsmaar winstgevender worden.
Als je het andersom doet, red je het niet. Game over!
Uiteindelijk is ondernemen veelal innerlijk werk, dat merkte Johan ook.
Succes kent ook ups en downs en de grootste les die wij als ondernemer hebben te leren is de les die van binnenuit komt voordat we aan de buitenkant kunnen groeien.
Wil jij meer weten over jij een winstgevend bedrijf bouwt met de juiste klanten?
>>>Boek hier jouw Gratis Succes Gesprek en ik leg jou een aantal strategieën voor hoe dat aan te pakken.
Hou van jezelf!
XXX Petra
P.S.: Ken jij andere ondernemers die worstelen met hun focus? Stuur hen dan dit blog toe.