Het is echt niet dat 1 blog, 1 video, of 1 webinar jouw dienst of product verkoopt. Het gaat om de strategie van de conversatie met jouw markt.
Als je meer wilt verkopen, zonder voortdurend je verkoperig te voelen, is het aan jou de taak jouw content samen te ballen in een conversatie en dat te richten naar 1 geweldig idee (het hart van jouw pitch).
Als je wel eens eerder in een persoonlijk gesprek, aan de telefoon of Skype een aanbod hebt gedaan, kan je dit.
Want de meeste salesgesprekken zijn als volgt opgebouwd:
Je vraagt eerst naar de specifieke problemen of uitdagingen van de ander (of ze vertellen het jouw wel!)
Dan, geef je de verbinding aan tussen die problemen en jouw unieke oplossing.
Je voegt eventueel nog wat tips toe.
Daarna vraag je naar hun verlangens, doelen en behoeften. En dan vertel jij wat er wellicht nog meer voor ze mogelijk is.
Je zet je analyse daarna uit waarom ze hun doel niet hebben gehaald. En je geeft nog een paar tips om belemmerende overtuigingen om te buigen.
Uiteraard is op dat moment de ander bereid tot aankoop. Jij sluit de deal. Je hebt weer een klant!
En nu dit: de route van zo’n salesgesprek kan jij ook met jouw content maken.
Met 4 tot 5 blogposts ben je er al in plaats van die 30 minuten.
Wist je dat?
***
Ga vandaag eens de laatste paar salesgesprekken na die jij de afgelopen tijd hebt gedaan.
Ok, misschien doe jij (nog) niet aan salesgesprekken in jouw bedrijf. Denk dan eens even aan de emails die jij de laatste tijd hebt geschreven waarmee jij jouw aanbod deed. Of denk eens aan de gratis gesprekken die je hebt gedaan. Of denk eens aan hoe jij jouw kinderen hun bord laat leegeten.
Schrijf eens op wat er in elk van die gesprekken gebeurde:
• Potentiele probleem van de klant
• Potentiele doel van de klant
• Jouw expertise dat inzicht geeft op het probleem
• Voorbeeld van iemand die dat begeerde doel heeft behaald
• Jouw aanbod om het probleem van jouw klant op te lossen
Nou, op die manier zou je toch 4-5 blogs op kunnen zetten die dezelfde inhoud hebben als het salesgesprek?
Welke verhalen zou je dan vertellen? Welke analyse kan jij dan doen? Wat zou jij de ander willen leren of bewijzen?
Als je al die stukken informatie bij elkaar zet om er een salesgesprek van te maken, hoef je echt niet steeds te verkopen omdat je dan veel effectiever potentiele kopers leidt naar klant worden van jou.
Ze hebben dan alle informatie voorhanden die ze willen om met jou in zee te gaan. En blij dat ze dan zijn!
Het toffe is dat als je dit eenmaal op de rails hebt – en jouw salesdoel bereikt – jij dezelfde content steeds opnieuw kan gebruiken om het maximale resultaat te bereiken.
Die content moet natuurlijk wel top zijn. Je dient expertstatus uit te stralen. Dat is de eerste stap.
Speciaal voor ondernemers die graag met sales aan de slag willen, maar het op hun manier willen doen heb ik Super Sales Spirit in 5 Stappen Programma ontwikkeld.
Zet jezelf neer als de expert in jouw markt via integere salesgesprekken zodat jij de klanten krijgt die jouw waarde begrijpen.
Hou van jezelf
XXX Petra
P.S. Als jij je UITERLIJK op mijn verjaardag 16 april voor 23:59 uur opgeeft ontvang jij naast het online programma:
1. een uitnodiging voor de 2x gratis Sales Mastermind Calls op 18 mei en 7 juni om 20:30 (alles wordt ook opgenomen). Je kunt vooraf alle vragen die je wilt stellen over je bedrijf opsturen en ik ga jou helpen.
2. je ontvangt gratis de zeer waardevolle checklist hoe slimme en aantrekkelijke blogs te schrijven voor Succesvolle Off- en Online Lanceringen waar je veel klanten mee aantrekt.
Wacht niet te lang! Het is zo 16 april…