Blog
Blog

Hoe je diensten/producten in de markt zet waar iedereen op zit te wachten.

Wordt het niet eens tijd dat je wakker wordt? Ja, ik heb het tegen jou.
De markt van mensen die ondernemers begeleiden wordt overspoeld door mensen zonder enige werkervaring in marketing. Laat staan dat ze een gedegen marketingopleiding hebben gevolgd.
Ach ja, ze hebben een businesscoachtraining gevolgd…allemaal bij dezelfde ergens in Amerika. En deze eenheidsworst slikken onervaren ondernemers nu naar binnen.
Deze smakeloze snack wordt tot een 13-in-dozijn zogenaamd ultieme 7 stappen formule verkocht als de kortste route naar het snelle succes.
Hoe je daarna anticipeert op de markt, de verandering bij je klanten, de nieuwste tools en technieken…je hebt geen idee.
O ja, dat heb je wel. Je hobbelt dan weer snel de volgende hype achterna om tot de conclusie te komen dat je het heel erg druk hebt met het implementeren van al die zaken en hiermee focus, visie en strategie verliest.
Zo ben je wellicht al in de valkuil gestapt van de hype van het online programma maken, Periscope doen, veel tijd en geld stoppen in Facebook Advertising en ben je druk met funnels zonder dat je snapt wat een goede content strategie voor jouw specifieke bedrijf en potentiële klanten is.
Lekker makkelijk hè werken met losse flodder tactieken en niet de moeite nemen je strategie eerst goed door te nemen?
Op een dag kom je erachter dat je het heel druk hebt gehad…met de verkeerde dingen.
De echte reden waarom je nog vaak worstelt met de verkoop van wat je aanbiedt is omdat de klik tussen jouw dienst product en de markt er niet is. Jouw waardepropositie klopt niet.
Waardepropositie?? Stop…uitdagend woord!
Ik leg het uit.
Je waardepropositie drukt uit welke verandering, transformatie er plaatsvindt als jouw klant jouw product of dienst eenmaal heeft aangeschaft.
Zo geef ik € 600 per maand uit aan personal training, terwijl er bij mij in de buurt een sportschool zit waar je maar € 15 per maand betaalt. Veel mensen kiezen voor de laatste oplossing want het is goedkoop. Maar ze kiezen het ook omdat ze andere doelen, problemen, vragen en verlangens hebben dan ik.
Ze willen wellicht afvallen of sterkere spieren krijgen. Nu wilde ik ook wel wat afvallen en natuurlijk sterkere spieren krijgen als ik sport. Maar ik wil meer dan dat.
Ik wil beter presteren op àlle vlakken in mijn leven. Dus maak ik een andere keuze en laat ik mij helpen door mensen die op het allerhoogste niveau hebben gesport en een uitgekiend programma hebben mijn lijf in shape te krijgen.
Dat is relevant voor mij.
Ik wil mijn prestaties verbeteren en daar biedt de sportschool waar ik zit een oplossing voor. Daardoor creëren zij waarde waar ik bereid ben geld aan uit te geven.
Hoe ga jij er nu voor zorgen dat jij ook een dienst/product verkoopt waar mensen graag goed geld aan willen uitgeven? Ik geef je 3 stappen:
1. Verkoop niet de gitaar, verkoop de muziek.
De grootste reden dat je dienst of product niet zo goed verkoopt, is omdat je de waarde ervan niet goed overbrengt. Als jij niet goed genoeg aangeeft waarom jouw dienst of product relevant is voor hen, echt het verschil maakt, dan overtuig je hen niet bij jou te kopen.
Je vergeet vaak je potentiële klant te vertellen waarom jouw dienst of product ertoe doet.
De winnende sales strategie gaat er niet alleen over om uit te vinden hoe je meer verkoopt van wat jij aanbiedt. Het is slimmer eerst uit te dokteren wat mensen echt waardevol vinden en hen dit exact te geven.
Verkoop niet de gitaar, verkoop de muziek.
2. Weg met de ‘Ideale’ klant.
De traditionele marketingbenadering gaat vaak over psycho-demografische profielen. Je deelt dan klanten in categorieën op basis van dezelfde sociaaleconomische kenmerken. Bijvoorbeeld: Leeftijd, inkomen, welke auto, wat leest hij of zij, burgerlijke status etc.
Het idee van de ‘ideale’ klant is erg marketing 1.0.
Jouw klant blijft namelijk niet voortdurend hetzelfde. Ze zijn eerder voortdurend op reis om bepaalde zaken in hun leven voor elkaar te krijgen. Ze innoveren zich constant en stellen zichzelf steeds nieuwe doelen.
Om dat voor elkaar te krijgen wat ze willen, daar hebben ze iets voor te doen, een bepaalde taak zou je kunnen zeggen. En als het goed is heb jij een oplossing om die taak tot een goed resultaat te brengen.
Ik hou mij niet bezig met oude marketing en de oppervlakkige 13-in-een-dozijn aanpak.
Ik richt mij op de taken, pijnpunten en voordelen die klanten motiveren. Je wilt achterhalen wat mensen daadwerkelijk motiveert en niet uitsluitend beschrijven wat hun sociaaleconomische kenmerken zijn.
Je wilt de onderliggende motieven en doelen kennen en wat hen tegenhoudt. Zo ontdek je nieuwe en betere kansen om je klanten nog beter te helpen.
Om daar achter te komen stel je jezelf de vraag: Wat wil je klant voor elkaar krijgen waar ze jouw product voor inhuren?
Geloof niet in profielen, maar in mensen.

3. Wordt niet verliefd op je dienst/product, maar op je klant
Ja, dit heb je vast eerder gehoord. En toch…je hebt het alleen over wat jij in de wereld wilt zetten in plaats van wat het brengt voor je klant.
Echt, ondernemers als jij spreek ik wekelijks.
3 stappen die je nu kunt nemen om mislukken van je marketingcampagne voortaan te voorkomen

On 27 september 2017
Het laatste kwartaal staat weer voor de deur. Voor je het weet zit je aan de Kerstdiner.
Misschien maak je al plannen voor 2018 en weet je wat je de komende maanden te doen staat om dat tot een succes te maken.
Toen ik nog als marketingmanager aan het werk was, waren deze laatste maanden altijd heel spannend.
Het was de tijd van het afronden om het jaar tot een succes te brengen en alvast voorbereiden voor het jaar erop.
Want ja, dat moest uiteraard het beste jaar ooit worden.
Ik runde internationale campagnes. Dat deed ik voor wel 10 landen. Dat klinkt al veel, maar ik deed het met gemak. Ik vind het tof om projecten te leiden.
Die kennis is uiteraard mega waardevol gebleken voor wat ik nu klanten leer om tot:
– succesvolle (online) lanceringen te komen
– hun workshops of trainingen vol te krijgen
– alle salesfunnels in de flow te krijgen
…en ook nog eens tijd over houden voor hun familie, vrienden en gezin.
Ondertussen weet ik dat jij wellicht veel stress ervaart in je bedrijf met al die plannen in je hoofd, geweldige ideeën voor nieuwe producten en diensten hebt en moet bedenken hoe je hier goed mee gaat verdienen.
Wat heeft nou prioriteit?
Waarom is je vorige marketingcampagne nou mislukt?
Wat zou je kunnen doen om nou eens eindelijk die 10.000 of zelfs 100.000 euro in 1 maand te verdienen??
Graag vertel ik jou daarom de 3 stappen hoe jij al die stress naast je neer kan leggen en dit laatste kwartaal glimlachend met je marketing omgaat. En natuurlijk van 2018 jouw topjaar maakt!
1. Werk niet met de ‘Ideale Klant’, maar werk met een mens.

Je hebt vast al eens tot in den treure gezwoegd op het vinden van je ideale klant, een profiel, persona of avatar. Daar moest je dan je dienst of product op baseren.
Je ging een (online) programma maken en ja nu maar aan de man of vrouw brengen. En wat bleek?
– Te weinig klanten
– Niet de juiste klanten, ze vinden het ’te duur’ of zeggen doe maar andere keer…
– Duurt te lang voordat je klanten hebt
– Je moet steeds je klanten najagen
Ik heb na het trainen van honderden klanten gemerkt dat dit werken met een klantprofiel niet effectief is.
De meest succesvolle bedrijven werken niet profielen, ze werken met mensen.

Denk dus bij je volgende campagne na over met welke type mensen jij hebt gewerkt. Wie heb jij het beste kunnen helpen? In welke situatie bevonden zij zich net voordat ze iets bij jou kochten?
Wat denken zij dat het probleem is? En wat is de echte oplossing volgens jou?
Hoe los jij het probleem anders op dan anderen in jouw markt?
2. Werk met deze volgorde: 1.Brandawareness, 2.leadgeneratie, 3.conversie

Veel ondernemers willen zichtbaar zijn. Logisch!
Maar wat doen ze dan? Op Facebook quotes en leuke plaatjes posten!
Prima, maar dan werk je alleen aan je brandawareness. Oftewel je maakt jouw merk zichtbaar, maar ze weten dan nog niets van je product.
Dus ja Facebook posts is prima als jij ervoor zorgt dat degene die de posts ziet ook daadwerkelijk een lead wordt en vervolgens een klant.
Ik denk dat wel 99% van de ondernemers snapt dat ze hun emaillijst willen laten groeien. Het is vaak maar 1% die begrijpt dat groeien van je emaillijst niet zo boeiend is als je lijst uitpuilt van mensen die nooit klant van je zullen worden.

Daar heb je niks aan!
Verzuip dus niet in allerlei tijdrovende tactische tools als je niet zeker weet hoe je er warme leads mee binnenhaalt.
Kortom, start met brandawareness, maar zorg daarna zo snel mogelijk voor warme leads en maak hen tot klant.
3. Marketingplan

Je kan blijven dromen over 100.000 euro lanceringen, volle trainingen en workshops tot je een ons weegt. Je kunt deze resultaten ook plannen. Dat is een beter idee??
Resultaten blijven uit als je ze niet plant. Een constante stroom van klanten krijgen, waar ik mijn klanten in opleid, starten met een plan om dat voor elkaar te krijgen.
Je kunt natuurlijk blijven stoeien met je Facebook Ads, vloggen tot je erbij neervalt, en bloggen met kramp in je vingers, maar zonder een goed marketingplan boek je niet de resultaten die jij wilt.

Delen:

Gratis hoofdstuk
50 verdienmodellen

Na het invullen krijg je gratis het hoofdstuk over slimme verdienmodellen die succesvolle ondernemers dagelijks toepassen in hun bedrijf.

Heel veel succes!

Petra Iuliano

Aan SPAM doe ik niet. Jouw gegevens zijn veilig.