Blog
Blog

maar dat was toch zo’n verlegen meisje?

De school waar ik de Havo deed, het Rotterdamsch Lyceum, bestaat dit jaar 99 jaar. Volgend jaar uiteraard groot feest.
Vorige week vrijdag was er een kleine bijeenkomst in een supergezellig café in Rotterdam. Ik ontmoette vele oud-klasgenoten en oud-leraren.
Je ziet dan mensen, je kent het wel, waar je meteen op afstormt. Die vind je leuk! En er zijn mensen…tja…dan doe je net of je hen niet kent 😉
Wat was het fantastisch om er te zijn, heerlijk bij te praten na al die jaren en supertoffe herinneringen op te halen. Ook met mensen die ik helemaal niet ken.
Maar je hebt iets bijzonders gemeen. Deze school was uitzonderlijk.
En daar zag ik ineens Erna. Zij was jaren mijn vriendin. We zijn elkaar uit het oog verloren.
Ik weet nog dat we samen eindexamen deden. Zij was hoogzwanger. Ze heeft de Havo niet afgemaakt en is een totaal ander leven gaan leiden.
Ze vertelde dat ze laatst haar moeder sprak en aangaf dat ze naar de reünie zou gaan. Haar moeder vroeg: ‘’En wie ga je daar allemaal zien dan?’’
‘’Ik vertelde dat ik jou zou gaan zien’’, zei Erna. ‘’Ok’’, zei haar moeder, ’’die Petra wat doet die tegenwoordig?’’
Erna liet haar moeder mijn Social Media profielen zien.’’Mijn moeder wist echt niet wat ze zag joh! Ze zei: Wat!! Doet ze dat tegenwoordig? Maar dat was toch zo’n verlegen meisje?’’
Ja klopt, ik WAS zo’n verlegen meisje. Maar in mij brandde een verlangen. Ik had zoiets van: ‘’BEN ik nou dat verlegen meisje? Of BEN ik mijn verlangen?
Van wie is die verlegenheid eigenlijk? Is die wel van mij?’’
Veel ondernemers hebben ook dat verlangen. Ze handelen er alleen niet naar.
Want ja ze zeggen: ‘’zo BEN ik nou eenmaal. En ik wil wel dicht bij mijzelf blijven.’’
Wat als ik nou dicht bij mijzelf was gebleven?
Dan had ik…
• Nooit een universitaire studie gedaan omdat niemand in mijn familie dit ook ooit had gedaan.
• Nooit de marketing ingegaan omdat dat een veels te spannend beroep was voor een verlegen meisje.
• Nooit in het jaar 2000 als marketeer bij een groot internetbedrijf in Engeland gaan werken.
• Nooit de MBA gedaan omdat ik vaak dacht dat ik daar te dom voor was.
• Nooit marketingmanager geworden omdat ik dacht dat zo’n carrière niet voor mij is weggelegd.
• Nooit als freelancer voor een klas 4e jaar HBO-studenten gestaan (terwijl ik dat nooit had gedaan) om hen kennis bij te brengen over marketing en businessmodellen.
• Nooit ondernemer geworden omdat het van je vraagt buiten je comfort te gaan, zichtbaar te zijn, voor groepen te staan, kwetsbaar en assertief te zijn.
• Nooit een boek over Verdienmodellen geschreven omdat ik heel vaak heb gedacht dat ik niet kon schrijven.
• Nooit trainer en coach geworden omdat ik dacht, dat heb ik nog nooit gedaan. Wie ben ik om anderen iets te leren? Ben ik wel goed genoeg?
• Nooit zo goed gaan verdienen zoals ik nu doe omdat ik vaak dacht dat geld niet iets voor een arbeiderskind is.
• Nooit andere ondernemers gaan helpen met hun bedrijf 10X te laten groeien omdat ik mij veels te onzeker voelde.
In feite, als ik altijd zogenaamd ‘’dicht bij mijzelf’’ was gebleven, was ik nu doodongelukkig, depressief of burn-out. Ik had wellicht gedacht: ‘’had ik nu maar wat van mijn leven gemaakt, maar nu is het te laat!’’
Ik was mogelijk een reactief mens geworden. Had mij losgekoppeld gevoeld van het leven. Ik zou in de ratrace zitten van doorsukkelen en voortdurend eindjes aan elkaar knopen.
Wat is dat dan ‘’dicht bij jezelf blijven?’’ Ik zie het als een vasthouden aan een ‘’geidealiseerd zelf’’ zodat we liefde en goedkeuring ontvangen.
Ik had daar geen zin meer in. Dat lieve, verlegen meisje wilde doorbreken naar haar verlangen.
We identificeren ons vaak met gedachten, overtuigingen en verhalen die onze ware identiteit beperken. En daardoor weten we vaak niet met uitdagende gevoelens om te gaan als frustratie, angst, woede, zelftwijfel etc.
Om echt je verlangen te volgen in het leven, dat vergt moed. Je hebt jezelf te ontwikkelen en je ’kanaal’ te openen.
Dicht bij jezelf blijven helpt dan niet altijd. Je hebt dat comfort te verlaten. Echt de confrontatie met jezelf aan te gaan, je bewust te worden van je belemmerende overtuigingen en inzien dat je jezelf saboteert.
Beperkende overtuigingen leiden tot negatieve gedachten en destructieve emoties. Gevolg hiervan is besluiteloosheid, geen focus hebben. En dat betekent niet de juiste acties nemen die de gewenste resultaten leiden…in je leven…en bedrijf. Je komt niet in beweging.
”Er is een vitaliteit, een levenskracht, een energie die door jou heen vertaald wordt in actie, en omdat er in alle tijden maar één jij is, is deze expressie uniek. Als jij dat tegenhoudt, zal het nooit via een ander medium bestaan en verloren gaan. De wereld zal het niet hebben. Het is niet aan jou om te bepalen hoe goed het is; noch hoe het is in vergelijking met anderen. Het is aan jou om het kanaal op te houden.”Martha Graham.
Hou van jezelf!
XXX Petra
P.S.: Mogelijk wil jij wel naar jouw verlangen, echt doorbreken als ondernemer en dat inkomstenplafond omhoog duwen. Super!
Op 4 juli om 10:00 uur geef ik de gratis business masterclass Hoe Moeiteloos Door Je Inkomstenplafond Te Breken.
>>> Geef je hier op

Delen:

Gratis hoofdstuk
50 verdienmodellen

Na het invullen krijg je gratis het hoofdstuk over slimme verdienmodellen die succesvolle ondernemers dagelijks toepassen in hun bedrijf.

Heel veel succes!

Petra Iuliano

Aan SPAM doe ik niet. Jouw gegevens zijn veilig.