Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Afspraak maken? Klik hier!

Eigenlijk zijn trends helemaal niet interessant, sorry. Het is vele malen belangrijker de trends voor te zijn.

In feite kunnen we snel klaar zijn als het gaat om trends, of liever dé trend die 2018 gaat beheersen. Ondernemers zijn duidelijk klaar met one-size-fits-all-formules. Steeds vaker zoeken klanten naar manieren om de diensten en producten die jij aanbiedt te laten passen bij hun eigen wensen.

Het gaat steeds meer om echtheid en de praktijk. Het gaat om hoe ondernemerschap nu echt werkt. Hoe werkt het bouwen van een bedrijf nou echt? En hoe werkt het in deze tijd?

Niet meer van die visieloze formats waarbij totaal wordt voorbij gegaan aan wat jij wilt creëren met je bedrijf. We keren ons af van die nepbranding waarin je ziet wat voor een geweldige lifestyle iemand heeft. We gaan terug naar de basis van ondernemerschap: waardecreatie.

Online business wordt doorsnee en ondernemers hebben zich steeds beter af te vragen welke waarde ze leveren en dit helder te communiceren. Als klanten niet op basis van die waarde willen kopen, ligt het aan je dienst of product, niet aan de marketing.

Persoonlijke ervaring
We willen niet meer overladen worden met content in online programma’s, maar klanten willen leren wat met die content te doen. Het gaat om het echt beheersen van de stof en het praktisch toepassen in plaats van klanten alleen maar iets te leren en te laten begrijpen.

Hoe kan jij een meer persoonlijke ervaring voor jouw klanten neerzetten? Welke kansen liggen er voor jou om uit die conformiteit te stappen?

Het gaat om de trend voorbij de trend en dat is transparantie en het persoonlijke. Dat hoeft helemaal niet voor een hoge prijs te worden aangeboden. Op het platform de Network Of Purpose, dat ik onlangs heb opgericht, creëren klanten geheel persoonlijke en exclusieve maatwerk content, events en conversaties.

Snapt jouw potentiële klant wat je verkoopt? Doen ze dat met de intentie een probleem op te lossen? Hoe kan jij jouw marketing en merk dit directer en transparanter communiceren?

Daarnaast zie ik in 2018 de trend van de pop-up educatie sterker worden. Dit soort pop-up educaties zullen enorm praktisch en hands-on zijn en direct toepasbare kennis bevatten.

Voorbeelden van pop-up educatie is het 2-daags Virtual Profit Focus Retreat op 11 en 12 januari over hoe je meer aanmeldingen voor je groepen krijgt.

Een andere trend is dat steeds meer ondernemers klaar zijn met omzet en eerder meer willen leren over winstgevendheid en marge. Veel te lang zijn ondernemers lekker gemaakt met flutcijfers als likes, volgers, het aantal mensen op je emaillijst, aantal leden in je community en omzet.

De focus zat veel te lang teveel op cijfers die er voor het gevoel goed uitzagen maar niet weerspiegelden dat je een gezond, duurzaam en volwassen bedrijf hebt.

Waar zie jij kansen jouw klanten hands-on te helpen zonder dat je daar een volledig programma of opleiding voor uit de grond stampt? Met welke vragen komen ze bij jou die jij snel en hands-on in een paar uur kan beantwoorden?

Transparantie
Merken worden meer transparant door alle ins en outs en het gebeuren achter de schermen te laten zien via live video of Instagram Stories.

Langzamerhand worden zzpérs volwassen en vallen ze minder en minder voor junkfood marketing en het aanbieden van allerlei losse flodder diensten en producten. Ze gaan eerder alles wat ze hebben consolideren tot een kristalheldere waardepropositie.

Als de grenzen van hun aanbod helder zijn kunnen ze beter werken aan het verbeteren van hun merk, positionering en winstgevendheid. Ook kunnen ze op die manier beter begrijpen waarom klanten kopen en dit in hun eigen voordeel gebruiken om meer strategische – en dus minder junk – marketing te creëren.

Zo organiseer ik op 23 januari een live Verdienmodel Mastermind Dag waarin je leert hoe je een plan van een jaar kan omzetten naar winstgevende resultaten binnen 12 weken.

Ach, volgens mij heb ik nu al zeker 5 trends benoemd die in 2018 groter gaan worden. Laat ik er nog 3 op een rij zetten die voor enorme groei van je bedrijf gaan zorgen:

1. Ontdekken
Ik ben tegenwoordig helemaal van het brood bakken, met name de Italiaanse focaccia. Tijdens de Kerst probeerde ik een nieuw recept uit.

Brood bakken heeft aandacht en tijd nodig en dit geldt ook voor ondernemen. Als de focus bij het brood bakken weg is mislukt het. Het deeg waar je hard op hebt gekneed moet gaan rijzen en in omvang gaan groeien. Dat kostte bij de focaccia 2,5 uur.

Met ondernemen werkt het net zo. Het heeft aandacht en tijd nodig. We proberen wat uit, smijten met wat tactieken, leren one-size-fits-all formules en willen snel resultaat in plaats van lekker kneden en het tijd geven om te laten rijzen.

Vaak laten ondernemers zich teveel afleiden en doen van alles tegelijk qua tactieken. Juist dit leidt tot een te langzame groei. Op die manier lopen veel ondernemers tegen een inkomstenplafond op. Ze blijven hangen op een bepaald inkomen en breken hier niet doorheen. Harder werken is een optie, maar kan leiden tot burn-out.

Hun bedrijf is ontworpen met de vele tactische losse flodder ingrediënten en resulteert in het inkomen dat ze nu verdienen.

De eerste stap naar groei en het doorbreken van het inkomstenplafond is het bepalen van de hefboomwerking van je Purpose Groei Pad. Dan werk je aan een origineel en winstgevend businessmodel.

Niet een voorgekauwde one-size-fits-all formule, maar een raamwerk dat jou richting en ook de vrijheid en creativiteit geeft tot het bouwen van een groots bedrijf dat opvalt in de markt en de concurrentie het nakijken geeft.

Hefboomwerking is wat anders dan opschalen. Dit gaat over meer resultaat en impact bij je klanten bereiken met minder werk. Dat is de focus die je als eerste hebt te ontdekken voordat je eventueel gaat opschalen. Je ontdekt jouw focus door na te denken welke niveaus van waarde je wilt creëren en leveren voor jouw klanten.

Opschalen gaat over zoveel verkopen als je wilt met dezelfde inzet van tijd, geld en energie. De kosten om iets aan 1 persoon te verkopen of aan 1000 personen is dan zowat hetzelfde. Denk hierbij aan software of online programma’s (tot op zekere hoogte).

Er zijn heel veel bedrijven met grote verdiensten die niet perse opschalen. Denk hierbij aan ontwerpbureaus, consultancies, coachingpraktijken etc.
Je kan een coachingpraktijk of consultancy runnen waar je € 1.000.000 mee verdient zonder op te schalen als je weet wat de hefboomwerking is van het Purpose Groei Pad van je bedrijf.

Voordat ik meer over het Purpose Groei Pad vertel, denk eens na over waar jij over 2 jaar wilt staan.

Welk werk doe jij zelf in jouw succesvolle bedrijf? Welk soort team heb je om je heen? Hoe ziet je werkruimte eruit? Hoe ziet de relatie met je klanten eruit over 2 jaar? Hoe ziet je website er dan uit? Wat bied je aan? Hoe zal je marketing anders zijn over 2 jaar? Hoe voel je je over je bedrijf over 2 jaar?

Als je dat plaatje voor je hebt kun je starten met het kiezen van je Purpose Groei Pad. Je bepaalt dit pad niet vanuit het bedrijf dat je nu hebt, maar waar je je bedrijf naartoe wilt laten groeien. Wat jij uit je bedrijf wilt halen. Hoe jij naar buiten treedt met je bedrijf.

Purpose Groei Pad
Jouw bedrijf is uniek. Jij hebt unieke kennis, gaven en talenten en bent dus een uniek merk. Jij hebt ook unieke kernwaarden. Wat vind jij belangrijk? Wat wil jij creëren? Welke waarde wil jij aan wie leveren? Welke impact heeft die waarde? Dat bepaalt de hefboomwerking van het Purpose Groei Pad van je bedrijf.

Grofweg kun je de impact van de waarde die je levert met je bedrijf in 4 categorieën verdelen: je hebt impact op het functionele, het emotionele, het leven en het sociale waar je klant naar verlangt.

Het gaat altijd om de combinatie. Maar waar leg jij jouw strategische focus op om over 2 jaar te staan waar je wilt staan?

Functionele waarden zijn bijvoorbeeld: tijd besparen, geld besparen, risico verlagen, variatie, kosten verlagen, geld verdienen, kwaliteit, informatie verlenen, verbinden, versimpelen, geen gedoe en organiseren.

Emotionele waarden zijn: stress verminderen, belonen, toegang verlenen, plezier, entertainen, heilzaam, gezond en mooi ontwerp.

Levensveranderende waarden zijn: aanzetten tot motivatie, hoop verlenen, zelfactualisatie, ergens bij horen en zaken die nog generaties van waarde zijn zoals erfenissen.

Sociale waarden: bedrijven die snappen dat ze vehikel zijn om iets veel groters neer te zetten dan zichzelf, onderdeel zijn van of bijdragen aan het grotere geheel inclusief de natuur, bedrijf als model voor een nieuwe sociale en economische orde, overvloed bewustzijn, ego loslaten en co-creatie.

Met deze ontdekkingsreis leg je een krachtig fundament onder je bedrijf waardoor strategische focus ontstaat voor exponentiële groei. Je zoektocht naar losse flodder tactieken is voorbij. Je kan een sterk bedrijf bouwen met jouw unieke winstgevende en onderscheidende waardepropositie.

Hiervoor is het belangrijk dat je een haarscherpe verbinding maakt tussen jouw dienst/product en het probleem dat je oplost.

2. Ontwerpen
Als de combinatie van waarden en de focus hierbij helder voor je is en je daardoor begrijpt wat je wilt creëren met je bedrijf kun je het gaan ontwerpen naar de inkomsten die jij wilt verdienen.

Het ontwerp start met de keuze van de hefboomwerking. Waar kies jij voor?

Cora Verhagen koos voor de hefboomwerking van haar creativiteit. Dat is voor haar een zeer belangrijke waarde. Toen Cora bij ons kwam had zij hele leuke klanten en een continue stroom aan opdrachten.

Het beperkte zich alleen tot 1-op-1 werk. Als ze hiermee zou doorgaan zou ze al snel aan haar inkomstenplafond zitten. Als creatief wilde ze een exceptionele en unieke ervaring leveren. Maar deze propositie matchte niet met de prijzen die ze hiervoor vroeg.

Om haar Purpose Groei Pad te volgen vanuit haar merk hebben we haar bedrijfsnaam omgezet van Studio Neeltje naar Creative Soul Solutions.

Deze naam biedt meer opties voor een slimmere en winstgevende waardepropositie. Ze bouwt nu aan een bijzondere community voor creatieven en houdt pop-up bijeenkomsten. Daarnaast is ze uiteraard hogere prijzen gaan vragen.

3. Opschalen
Veel ondernemers focussen op schaalbaarheid. Maar zoals eerder vermeld hoef je helemaal niet op te schalen om heel veel te gaan verdienen. Het hangt van je Purpose Groei Pad af of dit zin heeft.

Je kunt je sterke fundament samen met de hefboomwerking opschalen als dit bij jouw type bedrijf past. Opschalen betekent niet maatwerk leveren, maar de waarde die je biedt kan wel heel persoonlijk geleverd worden zoals ik doe binnen het platform van de Network Of Purpose.

Datum:

27-12-2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose