Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Afspraak maken? Klik hier!

Laatst was ik op een bijeenkomst van start-ups. Je weet wel, met van die jonge kids vol slimme ideeën die daar een goed verdienmodel aan koppelen.

Ik vertelde over mijn 20 jaar ervaring als marketeer en dat ik ooit startte in de online business.

Daarnaast meldde ik dat ik in 2011 het marketingvak over verdienmodellen heb ontwikkeld voor de Hogeschool Rotterdam en hier ook in heb les gegeven.

Zo is het ook het boek 50 Verdienmodellen ontstaan.

En daarna vroegen ze of ik eind september een event wil bijwonen om de mentor te zijn van de start-ups die daar hun idee presenteren.

Ik voelde me wel vereerd.

Nu weet ik dat veel van deze jonge kids maar even in de start-up fase blijven. Als hun idee goed is, zullen ze hard gaan.

Ze worden dan een scale-up.

Dat betekent dat het idee dat ze hebben groter uitgerold kan worden, ze meer klanten kunnen aantrekken en meer mensen helpen.

Jonge kids
Nu help ik ondernemers met minder moeite meer winst te maken en op te schalen via slimme verdienmodellen.

En in de jaren dat ik dat doe valt me op dat veel zelfstandigen in de start-up fase blijven hangen.

Waar deze jonge kids snappen dat ze een goed fundament, de juiste strategie en structuur nodig hebben, blijven veel zelfstandigen hangen in deze eerste fase.

Ze bedenken in een ivoren toren leuke ideeën, maar toetsen niets in de markt. Het houd jezelf en je bedrijf jarenlang klein.

Er komt zo geen tractie op wat je aanbiedt. Zeker niet van de juiste klanten.

Daarom wil ik graag een aantal vragen met je delen. Deze vragen lijken simpel.

En toch merk ik dat als ik ondernemers spreek en zij verder willen groeien zij de antwoorden niet goed op een rij hebben.

Als ik eind september de start-ups ga beoordelen of ze wel of niet een idee in handen hebben dat zal slagen in de markt of niet, check ik het op basis van o.a. 5 vragen.

Soul-searching
De start-up fase is een enerverende periode. Een tijd van soul-searching. Het is juist wijs in deze tijd even stil te staan en jezelf af te vragen of jouw idee wel uitvoerbaar is.

In deze fase heb je vaak meer vragen dan antwoorden.

Helaas blijft het grootste deel van de ondernemers in deze start-up fase hangen. Ze blijven maar onderzoeken, of weigeren te onderzoeken. Of ze vergelijken zich teveel met succesvolle bedrijven.

Ze blijven hangen in zoeken naar (liefst gratis) inspiratie op events, webinars of in ebooks. Mogelijk raken ze verslaafd aan de drugs van het kopen van informatie van de een na de volgende hype.

Marktonderzoek
Maar onzekerheid speelt een heftige rol in deze fase. Maar laat je daar niet van weerhouden. Ga marktonderzoek doen, maak jezelf zichtbaar en ga het gesprek aan met klanten.

Op die manier ontvang je de beste feedback voor je volgende fase.

In iedere fase hebben ondernemers de focus te leggen op 1 systeem dat hen voortstuwt naar de volgende fase van groei en hen helpt dit vast te houden.

Om in de start-up fase te groeien en de groei vast te houden stel dan deze 5 vragen waarbij je bevestiging wil over:

• Is dit het juiste type klant voor wat ik wil neerzetten?
• Waar zit mijn juiste type klant?
• Door wie wordt mijn type klant nog meer bediend?
• Welke aanpassingen zijn belangrijk voor mijn dienst/product om het beter aan te laten slaan bij mijn type klant?
• Wat is het nr. 1 systeem dat mij keer op keer een consistente groei gaat bezorgen?

Er zijn uiteraard nog veel meer vragen die belangrijk zijn. Daar schrijf ik over, maar je kan ze mij ook vragen.

Ik ga op 10 augustus een bijzondere dag hierover organiseren. Zet de dag vast in je agenda.

Binnenkort vertel ik je meer.

Hou van jezelf!

XXX Petra

Datum:

14-06-2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose