Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Charles Darwin zei het al en het is (toevallig???) mijn lievelingsuitspraak als het gaat om ondernemerschap: ‘’It’s not the strongest of the species that survive, not the most intelligent, but the ones most responsive to change.’’

In deze veranderende en spannende tijden komt de uitspraak hopelijk goed bij je binnen. De enige constante is verandering, alleen is het nu heel plotseling.

Om je bedrijf als zelfstandige draaiende te houden is het belangrijk te luisteren naar mensen die de harde klappen van de zweep al kennen. Zij die eerder een crisis hebben doorstaan. Wat waren hun acties dat ze er goed uit zijn gekomen?

Mogelijk heb je jezelf ook andere vragen te stellen zoals: wat als ik naast mijn reguliere inkomsten ga werken aan extra inkomstenstromen? Niet alleen voor nu, maar voor de komende jaren?

Hoe kan je anders kijken naar het bedrijf waar je in zit? In welke business zit je echt? Ben je coach, consultant, therapeut etc.? Of zit je in de business van coaching, consultancy en therapie?

Zo help ik mijn klant Iris. Zij doet aan spiritual healing. Heel mooi, maar beetje vaag nietwaar?

In welke business zit ze nu echt? We zijn gaan onderzoeken welke markten haar nu inkomsten kunnen bezorgen zonder dat ze inboet op haar kennis, gaven en talenten.

Ze blijkt relaties te kunnen helen, maar ook mensen te kunnen helpen hun soulmate te vinden. En ja je raadt het al: in wat voor economische tijd we ook zitten mensen snakken naar liefde, naar een relatie. En daar krijgt ze klanten mee.

Je hebt jezelf andere vragen te stellen die je nieuwe wegen van overvloed tonen.

Straks als de boel weer gaat draaien is het nog belangrijker dan het al was om onderscheidend te zijn. Vele bedrijven waren al grijze muis, dan wordt nog meer benadrukt. Het enige waar jij nog je nog mee onderscheidt is je merkbelofte en je hoe je met je klanten omgaat.

Ik moet bekennen dat ik meer dan ooit blij ben dat ik met mijn jaartraject in de Network Of Purpose gekozen heb voor intensieve hulp aan klanten. Ik brak daarmee de regels van andere businesscoaches.

Want ja, je klanten goed bedienen kost tijd, het is zogenaamd niet zo goed voor je verdienmodel… Ik lapte het aan mijn laars.

Ik app, chat, bel, zoom dagelijks met klanten. Wat veel bedrijven vergeten is dat het woord DIEN zit in verDIENmodellen.

Graag geef ik je 5 strategieën die je in goede en slechte economische tijden er doorheen helpen:
1. Zorg voor meer leads en traffic naar je website
– Dit betekent online megazichtbaar zijn en blijven
– Ga video’s maken en uploaden
– Doe Instagram live en stories
– Geef waarde via Facebook Live

Veel ondernemers die kapper, nagelstylist, huidtherapeut etc. nu zijn denken dat ze nu niets kunnen. Maar het tegendeel is waar.

Laat nu juist je waarde zien. Je hebt kennis van je vak. Wat kan je doen om die kennis anders te verpakken en te verkopen? Word aanbieder van een oplossing i.p.v. te denken als een zelfstandige die een dienst of product levert.

2. Optimaliseer de effectiviteit van je salesproces
Dat kan je zowel geautomatiseerd doen of 1 voor 1 mensen benaderen. Geen sales doen betekent een doodlopend bedrijf hebben. En het hoeft allemaal helemaal niet zo geforceerd.

Ik leer mijn klanten de 7 levels van sales zodat iedere type ondernemer (starter of gevorderd) op zijn of haar manier aan klanten kan komen. Zo kan je sessies aanbieden van 15 minuten waarin je waarde geeft en niet perse verkoopt. Dat komt later wel door hen goede follow-up mails te sturen.

3. Zorg dat leads klanten worden
Belangrijk dat je een eigen emaillijst opbouwt i.p.v. afhankelijk te zijn van wat er komt aanwaaien qua klant via je site of via via. Je hebt controle te krijgen over jouw leads.

En met de juiste klantwervende copywriting neem je je leads aan de hand stap voor stap mee naar jouw aanbod.

4. Zorg dat klanten meer of vaker bij je kopen
Om meer te verdienen is bundelen van kennis of je producten een van de slimste dingen om te doen. Of je doet een soort van directe upsell net nadat ze al iets hebben aangeschaft.

Denk maar eens aan McDonalds. Ze vragen altijd wil je daar friet of een drankje bij?

Sta stil bij bieden van snelheid en gemak als het gaat om jouw upsell. Wat kan jij upsellen zodat jouw klant iets sneller en gemakkelijker bereikt?

En besef dat het ook juist nu interessant is om goedbetalende klanten binnen te halen. Die zijn er nog steeds. Wat zou jij kunnen aanbieden dat megawaardevol en exclusief is?

Denk eens aan Starbucks. Je kan er koffie kopen, maar ook een espressomachine van duizenden euro’s. Dat doen ze omdat ze weten dat er klanten voor zijn.

Wie zijn die ”espressomachineklanten” in jouw markt?

En je verhoogt ook de transactiewaarde van klanten als je je kennis, gaven en talenten bundelt:
– Bundel je 10 beste blogposts tot ebook en verkoop het
– Als je mogelijk meerdere weggevers hebt, kan je die ook bundelen en verkopen

5. Geef meer waarde, follow-up
Weet je dat een potentiële klant wel 7-12 contactmoment nodig heeft om jouw klant te worden? Daarom is het zo belangrijk online zichtbaar te zijn.

Je hebt vele momenten van zichtbaarheid te creëren op verschillende platformen. En als iemand ‘nee’ tegen je zegt zie het dan meer als: ‘nee, niet nu.’

Kortom, volg ze op. Blijf in contact met ze. Bied hen waarde zodat je hun vertrouwen wint.

Het gaat niet om de techniek, het internet. Ineens rennen zelfstandigen naar al de online mogelijkheden. En dat is fantastisch.

Maar het gaat erom dat je in conversatie blijft met je potentiële klanten als mens tot mens. Zaken als emailmarketing, klantwervende copywriting en sales gaan je daarbij helpen.

En welk idee ga je morgen inzetten om aan klanten te komen?

Groet,

Petra

P.S.: Zijn we al gelinkt op Instagram? Ik deel ook daar waardevolle informatie. Ga naar https://www.instagram.com/networkofpurpose/

Datum:

29-03-2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose