Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Daar zat ik dan. Het was september 2001. Bewegenloos staarde ik voor me uit op de bank. Mijn vriend herkende mij niet meer. Hoe kon het nou dat dit gebeurde? We hadden alles.

Net verhuisd naar een geweldig koophuis midden in de stad en allebei een superbaan. Ik als marketingmanager bij een internetbedrijf en hij als communicatieadviseur bij een grote verzekeraar.

Maar het was me allemaal teveel. Ik stortte in. Een breakdown.

Het is tijdens zo’n breakdown dat we inzichten krijgen. Wakker worden en opnieuw kunnen beginnen.

Mijn mentor Dan Sullivan zegt: ”Growth results from the willingness to go through periods of fear, uncertainty, and discomfort to reach a higher level of ‘’normal’’.

Ik hoop ook echt dat als straks de lockdown over is we ondertussen wel wakker zijn geworden als zelfstandige. Het leven wordt weer normaal…maar niet meer zo normaal als eerst.

Ik beken dat ik ook eerst geschokt was na al het heftige nieuws over het coronavirus. En dat we dan weken thuis moeten zitten.

Maar ik besefte ook dat ik alleen invloed heb op mijzelf. Op mijn emoties, op mijn denken, op mijn besluiten, op mijn acties, op mijn bedrijf, op mijn inkomen, op mijn gedrag en op mijn houding.

Meer dan ooit worden zelfstandigen geconfronteerd met het nemen van verantwoordelijkheid…met name voor hun financiën. Gelukkig kunnen we deels leunen op de overheid. Sommigen zullen niet anders kunnen.

Deels omdat ze verstarren, reactief zijn, verwachten gered te worden en in de slachtofferrol gaan zitten. Ze geven hun kracht weg.

En anderzijds omdat er echt geen andere uitweg is. Of ze missen een buffer.

Ik hoop dat het je ogen heeft geopend. Meer dan ooit is het belangrijk meerdere inkomstenstromen te hebben, verstand te hebben van hoe je ook online je klanten binnenhaalt en een goed verdienmodel zodat je altijd 3-6 maanden geld op de bank hebt voor mindere tijden.

Want alles gaat in golfbewegingen. Ik startte 10 jaar geleden mijn bedrijf tijdens de crisis. En nu komt er weer een. Tja…en ik kan je zonder glazen bol voorspellen dat over een aantal jaar en weer een zal komen.

Maar hoe nog voor overvloed te gaan in onzekere tijden? Voor financiële zekerheid?
Zelfstandigen hebben hun kracht terug te pakken. Ze hebben voor 100%
verantwoordelijkheid te nemen voor hun financiën. Zelf te bepalen hoe hoog hun inkomen is.

Dit betekent betere prijzen leren vragen. Inzien dat je niet een bedrijf kan runnen zonder je te verdiepen in marketing en sales.

Ze zeggen: Prosperity Follows Needs. Kortom, je kunt heel goed ook je geld verdienen tijdens een recessie zolang jij je focust op wat mensen echt nodig hebben.

Wat is de behoefte nu bij jouw klanten? En wat betekent dat voor jouw aanbod? Jouw boodschap?

Kun je snel schakelen naar een ander aanbod of andere boodschap? Want dat is waar de huidige situatie om vraagt.

Hoe recessieproof is jouw bedrijf?
Heb je meerdere inkomstenstromen? Wed niet op 1 paard zeggen ze. Je verdeelt je risico beter als je meerdere diensten/producten aanbiedt voor verschillende behoeften.

Mogelijk is nu het juiste moment om je online business te starten. Of je ebook online te verkopen of een ander low-end product. Zo trek je de aandacht en mensen die weer via je salesfunnel (ik noem het liever salescyclus) leidt naar een hoger geprijsd aanbod.

Heb je al een salesfunnel? Zo niet, dan zou ik heel snel starten. Salesfunnel = Recessie Overleven. In plaats van maar afwachten en wel zien of klanten komen aanwaaien zal je verantwoordelijk mogen zijn om ze binnen te halen via emailmarketing. Dat is onderdeel van je salesfunnel.

Je hebt de emailadressen en namen van potentiële klanten nodig. Deze database zorgt ervoor dat je voortaan geen geldzorgen meer hebt.

Mogelijk heb je zoiets van, ‘’daar heb ik geen zin in hoor al die mails schrijven. En wie leest nou mijn nieuwsbrief?’’

Mails schrijven gaat over het aangaan van humane relaties met potentiële klanten. Hen waarde bieden. Niet over (teveel) geneuzel over jou. Jij bent de gids, de potentiële klant is de held in jouw mails. Het gaat over hen, over hun frustraties en verlangens.

Het gaat niet over zomaar even wat mails uitsturen. Er is een systeem voor om potentiële klanten stap voor stap naar je aanbod te krijgen zodat er een continue klantenstroom ontstaat.

Werk je al samen met anderen om je dienst/product te versterken? Het kan heel slim zijn om breder te gaan met je bedrijf. In tijden van recessie willen mensen een one-stop-shop. Lekker behapbaar en financieel haalbaar. Hoe speel je daar nu op in?

Ga lekker live met Zoom, Facebook, Instagram of Google Hangout. Omdat je nu thuis zit betekent dit niet dat niks van jezelf moet laten horen. Hoe kan je waarde blijven toevoegen? Mogelijk gaan starten met webinars? Waar hebben je klanten nu behoefte aan?

Als je een salesfunnel heb zit je safe. Want dan ben je al voortdurend in conversatie met jouw markt. Houd je ze op de hoogte en versterk je de relatie met hen.

Heb je al de pivot gedaan om het bedrijf te blijven ‘’dat ertoe doet?’’ Pivot is een mooi woord voor ‘draai’ of ‘omwenteling’. In tijden van crisis heb je snel te schakelen om je bedrijf nog overeind te houden.

De problemen van jouw klanten zijn mogelijk totaal anders nu dan 1 maand geleden. Hoe communiceer jij dan tijdens deze crisis? Het gaat om communiceren van waardevolle informatie…en ja je zal het over de coronacrisis moeten hebben.

Je hebt je verantwoordelijkheid te nemen en in te tappen op de conversaties die nu gaande zijn. En het is je ondertussen helder waar die conversatie over gaat.

Communiceer vanuit empathie en met autoriteit. Zo positioneer je jezelf als de gids. Het vergroot je expertstatus. Het gaat erom dat je je humaan opstelt. Dat je om je klanten en de mensen om je heen geeft.

Dit betekent niet dat je gaat zeggen dat je bang bent, maar dat je je bezorgdheid uitspreekt. Als leider van je bedrijf behoor je empathie te tonen.

En met autoriteit bedoel ik dat je je capabel opstelt. Dat je een plan hebt om je klanten er doorheen te helpen.

Op 17 april heb ik met mijn klanten een livedag. Uiteraard nu online. Om deze recessie door te komen gaan we aan de slag met 3 soorten plannen die ik jou ook aanraad.

– Cashflow Plan
Ga na hoeveel je de komende weken/maanden hebt te verdienen zodat je niet je reserves hoeft op te maken. En als je minder gaat verdienen, hoeveel reserve kan je dan opnemen?

– 90-dagen plan Business Plan
Wat is je strategie/aanpak/stappenplan om de komende 90 dagen genoeg geld te verdienen? Er zijn gelukkig ook veel positieve geluiden als het om de voortgang van de bestrijding van corona gaat. Maar je hebt je wel goed voor te bereiden voor het 2e kwartaal waar we nu inzitten.

Het zou kunnen dat je je aanbod anders hebt te verpakken. Of je verdienmodel op zijn kop te gooien. Weg met uurtje/factuurtje en losse opdrachten, maar een verdienmodel waar je een voorspelbaar inkomen mee genereert opzetten.

En zeker weten dat je nu echt die salesfunnel (ik noem het ook wel de cyclus van Vertrouwen & Verbinding) heb op te zetten zodat je Top of Mind blijft bij klanten en potentiële klanten. Hiermee krijg je grip op je inkomen. Salesfunnel = Recessie Overleven.

– Communicatieplan
Welke boodschap ga jij in deze tijd verkondigen? Mogelijk heb je je aanbod op je website aan te passen? Je teksten te veranderen? Een andere klant of markt aan te spreken?

Bepaal de pivot van je boodschap. Belangrijk is het in tijden van recessie goed voordelen te verkondigen als tijd en geld besparen of dat je zorgt dat je klant (direct of indirect) meer gaat verdienen dankzij jouw dienst of product.

Hoe bespaar jij met jouw dienst of product tijd en geld? Hoe gaan je klanten meer verdienen dankzij jouw dienst/product?

Mensen kijken nu naar een goede deal. Dus pas je boodschap aan en bied een goede deal aan. Ik bedoel daar niet mee dat je voortdurend van alles gratis, met korting of voor heel weinig geld aanbiedt. Zeker niet.

Alles in verhouding. Dus een goede deal kan een lager geprijsd aanbod zijn, maar dan wel een waar jij minder werk aan hebt en toch goed blijft verdienen.
Dat lager geprijsde product/dienst is de deal die hen leidt naar jouw hoger geprijsde aanbod.

Je hebt goed in de gaten te houden wat op dit moment, in de situatie waar ze nu in zitten, hun probleem is. Die is mogelijk anders dan een paar weken geleden.

Zo hoef je echt niet zitten kniezen als je bijvoorbeeld een bloemenzaak hebt. Je hebt slechts je boodschap aan te passen. We doen aan social distancing, maar met bloemen ‘’raak’’ je mensen.

Wat willen mensen nu? Juist! Ze willen graag familieleden aanraken, maar dat gaat niet. Met bloemen kan dat wel. Dus de boodschap van de bloemenzaak moet daar over gaan.

Jij hebt uit te zoeken hoe je jouw boodschap hebt aan te passen om aan te sluiten bij de huidige situatie. En daarbij is het hebben van een salesfunnel cruciaal.

Een salesfunnel bestaat meestal uit: 1. Gratis weggever 2. Emailmarketing campagne waarmee je prospect stap voor stap leidt naar 3. Salespagina met je aanbod

En een salesfunnel valt en staat met klantwervende copywriting en het doen van sales. Ga hiermee aan de slag.

Wil je weten hoe jij op korte termijn deze 3 cruciale recessieproof skills in je bedrijf inzet?

>>>Boek hier je afspraak direct in mijn agenda.

Ik bespreek met jou de mogelijkheden en de kansen die er ook in onzekere tijden voor jouw bedrijf zijn.

Datum:

08-04-2020

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2021 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose