Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Ken je het merk Victoria’s Secret? Je hebt vast wel eens in een Youtube video of op TV die bloedmooie topmodellen in schaarse niemendalletjes zien rondhobbelen op de catwalk.

Victoria’s Secret is al jaren een sterk merk. Het kwam op in de jaren 80. Het bracht destijds een revolutie teweeg in ondergoed voor vrouwen. Bh’s die draagbaar om het lijf zitten, versierd met prachtige prints en er sexy uitzien.

Maar nu 30 jaar later, zijn vrouwen veranderd. Ze kijken naar merken waarbij vrouwen worden getoond zoals ze er echt uitzien zoals Aerie of Savage X Fenty van de beroemde zangeres Rihanna.

Sprookje
Vrouwen geloven niet meer zo in het sprookje van Victoria’s Secret. Ze willen zichzelf in een merk herkennen. De meeste volwassen vrouwen hebben nou eenmaal geen maat 32, 34 of 36.

De laatste 3 jaar zijn de omzetten van Victoria’s Secret alleen nog maar gedaald. Kijk, toen het merk in de jaren 80 opkwam was het de tijd dat steeds meer vrouwen gingen werken.

Ze hadden geld te besteden. Want trouwen en het krijgen van kinderen stelden ze meer en meer uit. Ze hielden nu geld over en besteedden dit o.a. aan lingerie.

De seksuele revolutie had ervoor gezorgd dat vrouwen eindelijk hun ‘sexyness’ konden omarmen. En blijkbaar speelde Victoria’s Secret destijds goed in op de perceptie dat je er als vrouw sexy uitziet in hun bh’s.

De Victoria’s Secret winkels groeiden als paddenstoelen uit de grond. In 1995 was dat aantal wereldwijd zelfs 670 met een omzet van $ 1.9 biljoen. En daar bleef het niet bij. Het bedrijf lanceerde cosmetica- en geurlijnen.

Ondertussen werden de Victoria’s Secret catwalk shows steeds populairder. Ze lanceerden de carrières van topmodellen als Heidi Klum, Gisele Bündchen, Tyra Banks en Adriana Lima. Hiermee werd nogmaals het one-size-fits all beeld van vrouwelijk schoon en maten bevestigd.

In 2001 waren er 12.1 miljoen TV-kijkers die vol bewondering naar de Victoria’s Secret fashion shows keken. En in 2012 was het uitgegroeid tot het meest besproken lingeriemerk.

Sexyness
Maar daarna kwam de val, elk jaar werd er minder en minder omgezet. Terwijl andere opkomende merken steeds meer aanzien kregen.

Victoria’s Secret eens revolutionair, loopt nu hopeloos achter. Hoe komt dit?

1. Vrouwen willen meer comfort en zijn op zoek naar een natuurlijke look;
2. Hoe vrouwen nu naar ‘sexyness’ kijken is totaal anders dan 5 jaar geleden;
3. Consumenten willen meer diversiteit en inclusiviteit in advertising zien. Niet meer alleen van die ‘perfecte’ dunne blanke lichamen, maar de echte; vrouwelijke vormen en maten en de weerspiegeling van de maatschappij
4. Vrouwen kunnen zichzelf steeds minder verbinden met het sprookje van Victoria’s Secret, ze willen terug naar echt;
5. Consumenten doorzagen dat Victoria’s Secret ethiek niet transparant was. Mogelijk was een deel van de collectie gefabriceerd via kinderarbeid in India;
6. Victoria’s Secret probeert nog steeds vanuit alle macht de Mad Men periode terug te halen, terwijl de #MeToo beweging de boel flink op zijn kop heeft gezet.

De concurrentie geeft het heel helder aan: ”Victoria’s Secret vermarkt in feite aan mannen en verkoopt de fantasie aan vrouwen. Het merk is achterhaald als het gaat om hoe vrouwen eruit willen zien.”

Waarden
Een van de grote krachten van buitenaf die de hoogte de inkomsten van een bedrijf bepalen is het veranderen van de waarden en principes van potentiële klanten. Die heb je nauwlettend in de gaten te houden. Dat doet Victoria’s Secret dus niet. En dat zorgt ervoor andere merken hen inhalen.

Nu zie ik dat de waarden van mijn potentiële klanten ook veranderen. Gelukkig wel, ze worden wakker.

Te vaak geloofden ze de gouden bergen en loze beloftes van zogenaamde businesscoaches die geen werkervaring hebben in de marketing of sales.

Op mijn Verdienmodellen Event van 25 januari jl. was de buzz onder de deelnemers niet positief over businesscoaches. En dat is helemaal te begrijpen.

De verhalen hierover vlogen mij om de oren. En het was niet mooi wat ik hoorde.
Als marketeer met 20 jaar ervaring in mijn vak kijk ik met lede ogen tegen de businesscoach industrie aan. Soms moet ik erom lachen en soms kan ik wel janken.

Veel businesscoaches tonen hun succes via het delen van hun omzet: ‘’Ja, kijk mij eens 1,5 miljoen omzetten in 1 jaar. Dat kan jij ook!’’

Maar stel jij jezelf wel eens de vraag hoe dit soort omzetten worden gehaald? Welke trukendoos wordt opengemaakt? Wat er allemaal bij komt kijken? Of laat je je nog steeds verleiden door dit sprookje van het kort door de bocht succes behalen?

Klagen over businesscoaches is één ding, maar zelfbewustzijn krijgen over de honger naar de zogenaamde kortste en meeste gemakkelijke route naar succes is wat echt nodig is voor veel zelfstandigen.

En tegelijkertijd, dit soort geroeptoeter over ‘’kijk mij nou eens succesvol zijn’’, terwijl dit niets zegt over het succes van hun klanten is uit. Zelfstandigen willen zich verbinden aan wat echt is en wat voor hen klopt.

Niet aan dure horloges, pietpraatjes over dat een bedrijf bouwen alleen over liefde gaat, dat iedereen kan bereiken wat die businesscoach doet of dat er een ultiem verdienmodel is dat bij ieder bedrijf past.

Dat is misbruik maken van het grote gebrek aan kennis bij zelfstandigen als het over marketing en sales gaat.

Leap of faith
Ondernemen vergt moed, de leap of faith nemen, geld niet als doel zien maar als middel om te groeien, ook persoonlijk. Ondernemen is bereid zijn de marathon te durven lopen en niet sprintjes trekken.

Zelfstandigen willen contact met ‘echte’ mensen. Ze snakken weer naar persoonlijke en oprechte educatie over wat nou specifiek werkt voor hen vanaf het punt waar zij staan met hun bedrijf naar waar ze naartoe willen groeien.

De waarden van mensen, dus ook zelfstandigen, zijn aan het veranderen. Ze worden wakker, net zoals de klanten van Victoria’s Secret.

En dit zal de businesscoach industrie doen opschudden zoals Netflix dit deed met de TV wereld, zoals Amazon het concern Toys Are Us tot het faillissement dreef en AirBnB de hotelwereld het nakijken gaf.

En wat wil jij creëren met je bedrijf?

Datum:

11-02-2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose