Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Afspraak maken? Klik hier!

Vorige week las ik een artikel in een LinkedIn groep. In die groep zitten zzp’ers.

Een van de leden schreef dat we ons terecht druk maken over de tarieven voor postbestellers en schoonmakers. Maar wat blijkt, ook in de trainingsbranche komen misstanden voor.

Hij blijkt taaltrainer te zijn en een landelijk taleninstituut had hem via een raamovereenkomst het tarief van € 20,- per uur aangeboden.

Als je de uren voor- en nawerk eraf haalt houdt hij er netto rond de € 9,- aan over. Dat is minimum loon betalen voor hooggeschoold maatwerk.

Hij vroeg zich af of dit soort praktijken ook elders bij professionals voorkomen en wat hiertegen ondernomen kan worden.

Er reageerde een journalist. Hij had wat te bekennen over zijn inkomen. Hij schreef het volgende:

‘’Als kijk wat ik verdiende in het guldentijdperk, dan is dat nu ongeveer gedaald op jaarbasis naar een kwart. Beter wordt het denk ik ook meer. In mijn vak veel concurrentie van dagblad- en andere journalisten die uit het vaste dienstverband zijn gezet en ook nog van jonge vrouwen met een man met een leuk salaris die om nog een beetje in de running te blijven met een, twee of drie kinderen op schoot voor een habbekrats een artikeltje willen schrijven.’’

Het mag dan beter gaan in de economie, maar veel hoogopgeleide ondernemers worden nog steeds onderbetaald. Hoe kan dit anders?

1. Niet klagen, maar je opdrachtgever opvoeden door je waarde te verkopen
Hoe vervelend ik het ook vond wat deze persoon is overkomen, hij zit echt te klagen en die journalist ook.

Ik denk dat opdrachtgevers dit soort achterlijk lage uurtarieven niet meer gaan vragen als je hen ‘opvoedt’ in wat de waarde is van jouw dienst of product.

En dat opvoeden is nu net wat veel ondernemers niet doen. Vaak snappen opdrachtgevers helemaal niet de waarde van wat je doet. En ze snappen zeker niet de implicatie van je waarde.

Wat ik met implicatie bedoel?

Dat is het ripple effect, ook wel rimpel effect. Het is die steen in het water gooien en je ziet de kring groter worden.

Verkoop altijd de waarde achter jouw waarde, dus de uiteindelijke transformatie/verandering die jouw klant gaat doormaken. En die verandering hoeft helemaal niet op korte termijn te zijn of iets van directe impact.

Toen Ernst-Jan bij mij kwam werkte hij nog op een administratiekantoor. Hij verveelde zich daar rot.

Naast zijn baan hielp hij anderen met het opzetten van hun WordPress website. Samen hebben we gewerkt aan een ander aanbod, andere waardepropositie en een andere pricing.

Hij is nu een van de upcoming salesfunnel experts van Nederland.

Na mijn begeleiding vertelde hij mij: ’’Jij hebt mij 2 jaar van ploeteren en worstelen bespaard.’’

Hoeveel is 2 jaar zonder geworstel en geploeter in je bedrijf je waard? Die besparing is de implicatie geweest van de begeleiding. Het is niet echt in geld uit te drukken, maar je weet dat dat heel veel waard is.

En dat geldt ook voor wat jij doet. Hoeveel is het nou echt waard? En ga dat helder maken aan je klant. Schets hem of haar het beeld voor hoe zijn/haar leven, bedrijf, relatie etc. anders zal zijn na jouw dienst of product.

2. Prijs is een verhaal
Vind een opdrachtgever je te duur? Ben je bang dat als je je prijzen verhoogt je geen klanten meer kan krijgen?

Maar waar gaat het nou om? Wil je een sterk, duurzaam winstgevend bedrijf of een van de vele armzalige zzp’ers zijn?

Voor iedere prijs is er een klant. Het gaat niet om meer klanten, maar om meer van de JUISTE klanten. Je hoeft dan ook minder hard te werken en je verdient meer.

Mits je maar een goede en heldere waardepropositie neerlegt bij je klant. De klanten die jou beter betalen hebben andere persoonlijke belangen en waarden dan de klanten die voor lage prijzen gaan.

Als je beter betalende klanten wilt aantrekken zul je de taal moeten spreken van dat type klant. En daar gaat het vaak mis.

Ondernemers vertellen het verkeerde verhaal. Ze trekken daarmee de koopjesjagers aan.

En business opbouwen met koopjesjagers kan alleen als je genoeg geld hebt om zo’n soort businessmodel te financieren. Je hebt een massa aan koopjesjagers nodig om goed van je bedrijf te kunnen leven. Die zul je moeten aantrekken met advertenties. En daar is geld voor nodig.

Goede betalende klanten aantrekken is vele malen goedkoper. Zij staan vaak al op je emaillijst, wonen bij je in de buurt, gaan naar hetzelfde netwerk als jij en je ontmoet ze op social media platformen.

Alleen…reflecteren jouw diensten en producten de persoonlijke waarden van goedbetalende klanten?

3. Ondernemen in plaats van afwachten
Wat mij ook stoorde aan de klagende zzp’ers in de LinkedIn Groep is dat ze afwachten.

Hoezo een raamovereenkomst van een landelijk taleninstituut?

Wie wil daar nou voor werken?

Hebben ze dan geen eigen aanbod in de markt gezet? Een aanbod met een goede waardepropositie en dito prijs waarmee ze een winstgevend bedrijf kunnen opbouwen.

En dat ze met de vinger naar anderen wijzen die zogenaamd hun concurrent zijn betekent dat ze geen verantwoordelijkheid nemen voor hun situatie.

Wil jij graag een sterk winstgevend bedrijf bouwen?

Dan zie ik je graag bij de PowerToProfit Masterclass op 24 mei a.s. in Amerongen.

Je kunt je nog tot en met 18 mei voor deze eenmalige masterclass aanmelden.

De investering is € 147.

Het is al voor 2/3 uitverkocht. Nog een paar kaarten te gaan!

>>Klik hier voor informatie over de PowerToProfit Masterclass<<

Winst maken hoeft helemaal geen gedoe te zijn; het kan met het continue inzetten van 5 krachten. Na deze dag krijg jij een winstgevend bedrijf door de echte waarde van jouw dienst of product helder over te brengen. Jouw prijs is voortaan geen punt van discussie meer.

Hoe je dat doet?

>>> Lees er hier meer over.

Hou van jezelf!

XXX Petra

P.S.: PowerToProfit is niet zomaar een masterclass …het is uniek en eenmalig. Het is de meest simpele en gemakkelijke manier om focus te krijgen op winst maken in jouw bedrijf en meer te gaan verdienen.

Boek hier je ticket.

Datum:

09-05-2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose