Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Ik begeleid op dit moment o.a. een directeur van een incassobureau. Het is een traject van 6 maanden waarin we elkaar regelmatig live zien.

Hij volgde al een tijd een aantal business coaches, waaronder mij. En er viel hem daarbij iets op. Velen hebben het over motivatie, marketing en productiviteit, maar weinigen hebben de ontwikkeling die je bedrijf doormaakt en dat je dan zoiets nodig zal hebben als je business model.

Bij mij was dat anders en koos hij voor mij en zette mij voor de uitdaging om aan het businessmodel van zijn incassobureau te werken. ‘’Ok, dat is spannend’’, dacht ik.

Maar hij heeft gelijk. Zoveel is er niet eens te vinden over business model generatie. En als je er iets over vindt heb je er vaak niets aan want dan is het een businessmodel voor een ander soort bedrijf of markt. Of het komt over als intellectueel gepietpraat van een MBA’er zodat je snel afhaakt.

Dus ok, laat ik er wel helder iets over vertellen. En ik beloof ik je, ik deel aan het eind van dit blog het geheim met je waarvan jij zal zeggen. Ok, maar zo werkt het dus!

Waarom zou dit je moeten interesseren?
Ja, het is waar, praten over businessmodellen kan wat hoogdravend overkomen. Meer iets voor op de MBA (moet bekennen dat ik het daar in 2007 heb geleerd en nog op de ouderwetse maar prachtige indringende manier ;-). Maar je businessmodel geeft juist superpraktische inzichten op allerdaagse vragen.

Vraag jij jezelf wel eens af hoe je alles dat je hebt te doen op een dag voor elkaar krijgt? Vraag jij jezelf wel eens af of je genoeg geld zal verdienen voor het bedrijf dat je gestart bent? En denk jij dat de antwoorden op de worstelingen die jij in jouw bedrijf ervaart neerkomen op meer bezoekers voor je website, meer doorkliks in je email, meer mensen op je lijst?

Wat jij dan hebt te doen is jouw businessmodel te gaan begrijpen.

Wat is een business model?
Je zou je businessmodel kunnen zien als het systeem waarin ideeën, mensen en producten samenkomen om inkomsten te genereren. In meer marketingtermen gezegd: je businessmodel is het systeem waarin jouw waardepropositie, klantsegmenten, producten, kostenstructuur en kanalen winst produceren.

Jouw businessmodel is NIET: jouw product, jouw prijs, jouw klanten of jouw waarde proposities. Het is HET ALLEMAAL in samenwerking met elkaar.

Als je daar een goed beeld van krijgt zie je jouw groeikansen, ontdek wat helemaal niet voor jou werkt en versterk je jouw kennis over de werking van jouw bedrijf.

Oh, en je businessmodel bekijken is echt niet een ding van: ik kijk wel wanneer ik daar tijd voor heb. Het is nu of nooit.

Wat voor soort business model heb jij nodig?
Veel ondernemers maken de denkfout dat er verscheidende businessmodellen zijn waar ze uit kunnen kiezen. Ach ja, dat klopt, je kan je zeker focussen op een aantal businessmodellen en dat die eruit vissen die er op dat moment het minst beangstigend uitziet.

Maar je weet, dit gaat het hem op de lange termijn niet worden.

Er bestaan geen ultieme businessmodellen voor coaches, consultants, therapeuten, fotografen etc. Uiteraard zijn er zaken die overeenkomen, lessons learned en andere zaken die ertoe doen. Maar dat betekent niet dat je het in steen moet gaan beitelen.

Om je de waarheid te vertellen, jij bepaalt geheel zelf jouw businessmodel, jouw sterkten, jouw vaardigheden, jouw klanten en de zaken waar jij totaal geen zin in hebt om te doen. En deze zaken heb jij, klopt dat?

Hoe ga jij starten?
Ten eerste ga je alle puzzelstukken van je bedrijf naast elkaar neerleggen. Businessmodellen bestaan uit flink wat bouwstenen om aan te werken.

Uit die bouwstenen haal jij de voor jou belangrijkste stukken. Met deze stukken bepaal jij of jouw idee/concept winstgevend is of dat de manier waarop jij nu je bedrijf runt zinvol is. En in jouw zoektocht om jouw bedrijf te optimaliseren leg je die puzzelstukken naast elkaar totdat in elkaar passen.

Als je daar klaar voor bent, kun je het boek Business Model Generatie lezen van Alexander Osterwalder. Ik twitterde reeds in 2009 met hem over zijn nog uit te komen boek. Supergaaf!

Pak pen en papier bij pakken of het zou kunnen dat je liever met een mindmap tool werkt. We gaan aan de slag met jouw businessmodel!

Producten & Diensten
Wat verkoop jij? Wat heb jij op de plank liggen? Wat kan een klant NU bij jou kopen?

Bijvoorbeeld, bij mij kan je terecht voor mijn boek over 50 Verdienmodellen, het 6 maanden live Business Breakthrough Programma, 6 maanden online Verdien Verdubbelaars Programma, VIP-dag of de Mastermind Excellence Groep. Die heb ik allemaal op de plank liggen. Met deze producten maak ik mijn huidige omzet via verschillende prijzen.

En wat heb jij op de plank liggen? Fysieke producten? Digitale producten? Diensten? Events? Ander soort bijeenkomsten?

Schrijf ze op en zet de prijs erachter.

Mensen
Aan wie verkoop jij jouw diensten of producten? Wie zijn jouw potentiële klanten en waar zitten ze? Het kan zijn dat binnen jouw doelgroep zich mensen of bedrijven bevinden die je in verschillende segmenten kan verdelen, denk aan beginners, gevorderd en vergevorderd. Deze mensen hebben ietwat andere maar wel specifiek andere behoeften

Bijvoorbeeld, zo begeleid ik ondernemers die meer dan een paar ton per jaar verdienen en hun business al goed voor elkaar hebben. Verder heb ik klanten die net een paar jaar bezig zijn en graag hun volgende stap willen maken en om focus en richting vragen voor groei. En daarnaast help ik startende ondernemers die nog een behoorlijke weg te gaan hebben.

Je merkt dat de 3 segmenten die ik noem uiteindelijk allemaal hetzelfde willen maar wel duidelijk in een andere behoefte voorzien willen worden. Het zou kunnen dat jij dat ook bij jouw klanten ervaart.

Schrijf dus de klantsegmenten op die jij hebt. En als je ook nog eens weet hoeveel klanten jij binnen elk segment hebt, schrijf dat dan ook op.

Kanalen
Hoe communiceer jij met jouw potentiele klanten? Nu we in de 21ste eeuw zijn beland is de trend rondom klanten zich steeds meer gaan focussen op diepgaandere relaties en het maken van connectie. Het is dus megabelangrijk dat jij precies weet hoeveel kanalen jij tot je beschikking hebt als jij jouw businessmodel in elkaar zet.

Ik kom zelf uit de online business van origine. Ben vanaf eind jaren 90 opgegroeid met vele online kanalen. Ik doe er daarom heel veel mee. Ik blog, gebruik Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google+, geef live presentaties en events. Elk van die kanalen komt op verschillende manieren bij verschillende mensen terecht.

Schrijf eens alle kanalen op die jij gebruikt.

Activiteiten
Het is voor startende ondernemers soms best een worsteling. Wat moet ik nu eerst doen vragen ze vaak. Welke taken hebben prioriteit? Belangrijk is dat je goed de taken in de gaten houdt waarvan jouw bedrijf gaat opbloeien. Ik heb het dus niet alleen maar over administratieve activiteiten.

Zo heb ik een klant die prachtige schilderijen maakt van honden en paarden. Zij is een creatief en heeft flink wat activiteiten te doen. Denk aan mensen interesseren voor haar workshop, live masterclasses geven, naar beurzen of paardenevenementen gaan, Facebook Engagement doen, galerieën interesseren voor haar schilderijen etc.

Schrijf eens al de activiteiten op die jij hebt te doen waardoor jouw bedrijf gaat opbloeien en naamsbekendheid krijgt.

Kosten
Dit gaat over het geld dat het jou kost om je bedrijf te runnen, te creëren wat jij aanbiedt en de tijd die het je kost om nieuwe klanten te vinden. Dit verschilt enorm per bedrijf, dus het is heel belangrijk dat jij heel goed op de hoogte bent van jouw specifieke kosten.

Als ik naar mijzelf kijk, dan maak ik o.a. kosten voor mijn emailmarketing, website hosting, business reizen en inhuren van mijn team.

Schrijf eens alles op waar jij nu voor jouw bedrijf geld aan spendeert. Wellicht kan je boekhouder erbij helpen.

Je hebt het allemaal opgeschreven. Wat nu?

Probeer dan eerst het businessmodel te begrijpen dat je nu hebt.

Welke conclusies kun je uit de verbanden tussen elk onderdeel trekken? Welke kanalen passen bij welke klantsegmenten? Welke activiteiten zijn in overeenstemming bij welke producten? Ben je een beelddenker teken dan je bedrijf uit op basis wat je zojuist hebt opgeschreven. Als je meer van schrijven houdt, schrijf dan de belangrijkste conclusies op die je uit de verbanden haalt.
Wat blijk je niet nodig te hebben? Als je bedrijf groeit en verandert is het onvermijdelijk dat er onderdelen zijn waar je niets meer aan hebt. Schrijf op wat jij uit je businessmodel kan weghalen zodat jij jouw business strategie kan versimpelen.
Wat ontbreekt er? Je zal het merken, er vallen gaten in jouw businessmodel. Heb je wellicht een klantsegment dat nog niet goed wordt bediend? Zijn er bepaalde kanalen die jij beter voor jezelf in kan zetten? Bestaat er de kans om een verbinding te maken tussen een product en een activiteit? Schrijf al deze kansen die jij in jouw businessmodel ziet op.

Vervolgens bekijk je of dat wat je hebt voor jou gaat werken.

Het eerste waar je naar hebt gekeken waren de producten en diensten die jij op de plank hebt liggen en hoeveel ze kosten…

Geef eens aan, hoeveel tijd heb je om hieraan te besteden? Hou in de gaten dat de meeste zelfstandige ondernemers en creatieven slechts 20 uur echt werk produceren in hun bedrijf. De rest van de 40-urige week die je hebt (maar wellicht werk jij veel minder uren in je bedrijf) wordt ge?nvesteerd in het onderhouden ervan via marketing, administratie, nieuwe dingen leren etc.
Geef eens aan, hoe wordt dan jouw productverdeling? Wat ik hiermee bedoel is hoeveel van jouw producten of diensten wil jij in 1 week verkopen of hoeveel kan jij in 1 week produceren (bv. 10 uur coaching, 10 uur besteden aan een online programma volgen of 10 schilderijen, 10 armbanden etc.).
Vermenigvuldig de prijs van de dienst of product en vergelijk het met de omzet die jij wilt behalen. Dit wordt dan het getal van jouw inkomsten gebaseerd op de tijd die je echt tot je beschikking hebt en hoe jij jouw dienst of product wilt verkopen.

En als je de kosten van je bedrijf hierbij in overweging neemt, is het getal dan een inkomen waar jij tevreden over bent? Voelt het als overvloed? Voelt het eerder beangstigend? Voelt het als belachelijk laag?

Er zijn een aantal conclusies die jij kan trekken…

Uit dit getal kan je eigenlijk best veel conclusies trekken.

Als het getal heel hoog is… en jij krijgt het idee dat je zojuist de loterij hebt gewonnen… Hoe zorg jij er dan voor dat deze getallen realiteit worden? Kan jij meer klanten bereiken? Kan jij meer van de juiste klanten bereiken? Kan jij beter gebruik maken van de kanalen die jij tot je beschikking hebt?

Als het getal heel laag is… en hebt zoiets van ik stop ermee… Hoe kan jij dan de diensten en product die je hebt zodanig aanpassen zodat je er meer omzet uithaalt? Kun jij jouw prijzen verhogen? Kun je meer producten maken door meer uit te besteden? Kun je een meer winstgevend product of dienst ontwikkelen zodat je je minder zorgen hoeft te maken over klanten binnenhalen voor laaggeprijsde producten of diensten?

Als het getal gewoonweg niet zo spannend is… en jij voelt je wat verveeld… Kun jij de kansen die in jouw businessmodel hebt gezien in je bedrijf verwerken? Kun je een duidelijker aanbod maken? Zijn er strategische partners die jou kunnen helpen jouw dienst of product gemakkelijker te verkopenl?

Het geheim
De waarheid is dat jij totaal niet weet hoe de bedrijven die jij live of online ziet gerund worden. Het is verleidelijk om te kopiëren wat jij aan de oppervlakte ziet. Zo verkopen veel businesscoaches graag hun dienst. Maar je mist wat er zich echt achter de schermen afspeelt.

Achter de schermen is where the magic happens.

De websites, de winkels, de social media uitingen van veel businesscoaches zijn slechts de voorgevels van het bedrijf. Ze proberen daarmee klanten naar binnen te krijgen. De nieuwsbrieven, gratis weggevers, de low-end producten – het is allemaal bedoeld om leads te genereren.

Door sommigen wordt er best een aardige omzet mee gehaald. Maar meestal is het niet genoeg om een gezond bedrijf te bouwen.

Wat bedrijven wel winstgevend maakt is hoe je kanalen, activiteiten, klantsegmenten over langere tijd bewerkt om klanten klaar te stomen voor je lucratieve aanbod. Je verkoopt bijvoorbeeld oorbellen en verlegt daarna de aandacht op je totale collectie. Je maakt een gratis ebook om klanten voor te bereiden met jou 1 op 1 te gaan werken in een high-end dienst. Je werkt met groepen om een aantal deelnemers daarvan klaar te stomen voor een mastermind programma.

In meeste gevallen is dit het model dat nodig is om de meeste waarde aan jouzelf EN de klant te geven.

Uiteindelijk profiteert iedereen ervan als een businessmodel zodanig is opgesteld om meer en meer levels van waarde te leveren op een winstgevende manier.

Vaak merk ik dat ondernemers alleen maar op de voorgevel hebben gelet. Je hebt een boek geschreven, alleen oorbellen gemaakt of alleen 1 op 1 met klanten gewerkt. Maar heb je ontdekt wat jouw bedrijf aan de achterkant daadwerkelijk winstgevend kan maken? Kun je op lange termijn meer en betere diensten en producten aan je klanten leveren?

Ik denk van wel. Ik weet het wel zeker.

Daarom heb ik besloten de businessmodel puzzel samen met jou te gaan leggen.

businessmodel

Op 5 september start de gratis 15-daagse Business Model Boost Challenge. Doe mee en ga in 15 Dagen Naar Jouw Succesvolle Businessplan: Meer Vrijheid, Meer Klanten, Meer Omzet.

De 15-daagse Business Model Boost Challenge geeft je de focus en richting om de volgende belangrijke stap in jouw bedrijf te maken. En dat helemaal op jouw manier. Ga aan de slag met jouw ideale verdienmodel en bouw jouw sterke bedrijf!

Deel waarde, verdien geld en maak het verschil met de strategische inzichten van de gratis Business Model Boost Challenge.

Je kunt je HIER opgeven. Je komt daarna in de Facebook Groep waar je start met jouw en mijn vragen over jouw businessmodel.

Hou van jezelf!
XXX Petra

P.S.: Ken je andere ondernemers die worstelen met hun tijd, omzet en het krijgen van klanten? Deel dit blog of stuur ze naar deze link. Het is nooit te laat om slim en strategisch te gaan ondernemen!

Datum:

18-08-2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose