Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Hoe bepaal je nou de prijs van je aanbod? En hoe bouw je zo’n prijs op?

Ik vertel je hoe je je prijs in 4 stappen opbouwt. Daarnaast kom je erachter dat het allemaal om de waarde gaat in de ogen van de klant. Met deze kennis in handen wordt het makkelijker om goed te verdienen.

Wist je dat?
• Gemiddelde jaaromzet van zelfstandigen is € 23.000 (incl. BTW).
• Ze houden daarmee (na aftrek van belasting) slechts € 1.400 per maand over om:
1) hun vaste lasten te betalen
2) zichzelf salaris te geven
3) te sparen
4) te investeren in de groei van hun bedrijf.

• Dit minder is dan een modaal inkomen.
• 70% van de zelfstandigen stopt in het 1e jaar.
• En 60% van de zelfstandigen stopt na 5 jaar.

Veel zelfstandigen denken – als ze het over geld hebben – in termen van overleven: ’Als ik 2.000 euro per maand verdien, red ik het wel met mijn bedrijf.’

En je bedrijf? Redt dat het dan ook? Want jij hebt het waarschijnlijk over omzet. Daar gaan nog heel veel kosten vanaf voordat je het geld overhoudt dat jij nodig hebt om je bedrijf levensvatbaar te houden.

Jij hebt als mens niet veel nodig. Je hebt voedsel, kleding en onderdak nodig en ja, dat kost geld. Maar je bedrijf, dat is wat anders. Dat heeft nog veel meer geld nodig. Tenminste, als je uit de hobby modus wilt komen.

Jij wilt echt wel serieus met hun bedrijf aan de slag. Je bent goed in je vak… maar in ondernemen…dat is wat anders. En dát heeft grote invloed op je inkomsten en welzijn.

Je leven leiden als ondernemer is wat anders dan werknemer zijn. Alleen omzet maken is niet genoeg want daar gaan nog kosten vanaf. Je hebt winst nodig.

Je hebt jezelf salaris te betalen en genoeg geld over te houden om terug in je bedrijf te investeren zodat het kan groeien. Je bepaalt daarom je prijs op basis van de volgende 4 stappen:

1) Kosten creatie
Zorg ervoor dat jouw kosten om je dienst of product te bedenken, te ontwerpen en te creëren meegenomen worden in jouw prijs. Hoeveel tijd ben je kwijt aan productontwikkeling? Hoeveel tijd ben je bezig met de voorbereiding van het leveren van je dienst of product? Hoeveel uren kost je dat? Wat kosten de trainingsmaterialen voor je productontwikkeling?

Het gaat over het werk dat je verzet om jouw dienst of product te ontwikkelen en voor te bereiden. Over de tools en materialen die je ontwerpt voor je programma/training, het werkboek dat je ontwerpt of alle andere zaken die je daar omheen aan het regelen bent. Tel dat eens bij elkaar op. Hoeveel tijd van jou zit hierin en hoeveel kost die tijd?

2) Kosten levering
Zorg ervoor dat jouw kosten om je dienst of product te leveren verrekend worden in jouw prijs. Hoeveel tijd en energie zit daarin? Bijvoorbeeld de marketing- en saleskosten die je hebt om je dienst of product in de markt te zetten, de huur van een trainingsruimte, backoffice support, eten en drinken, reizen, tools en software, assistentie, affiliates etc. Het zijn de variabele kosten die je maakt op het moment dat je jouw waarde aan je klant levert.

3) Kosten overhead
Zorg ervoor dat in jouw prijs de kosten worden meegenomen om jouw bedrijf te runnen (team, huur locatie, materialen e.d.). Denk aan de kosten om je bedrijf 1 maand up en running te houden (bedrijfsruimte, verzekeringen, hosting, elektriciteit, auto etc.). Tel dat bij elkaar op.

4) Winst
Zorg dat je winst maakt met je dienst/product zodat dit kunt terug investeren in jouw bedrijf om het verder te laten groeien. Zorg ervoor dat er salaris is voor jou als de eigenaar van het bedrijf (en je eventuele team).

Dat is het grote geheim om aan de vrijheid in je bedrijf te bouwen. Wat je verdient is niet allemaal voor jou!

Dus tel bij elkaar op: de waarde die jij creëert en levert, je overheadkosten en bepaal hoeveel winst je wilt overhouden.

Prijs = waarde
Er is mij al duizenden keren gevraagd wat nou het belangrijkste is bij het bepalen van de prijs. Het antwoord bestaat uit 1 woord: waarde. De prijs die je klant bereid is om te betalen is altijd een reflectie van de gepercipieerde waarde van het product of dienst in de ogen van de klant.

De Romeinen snapten al dat er een relatie is tussen prijs en waarde. In het Latijn betekent het woord ’pretium’ zowel prijs als waarde. Prijs en waarde betekenen letterlijk hetzelfde. Dit lijkt mij een goede richtlijn voor je bedrijf als je je prijs bepaalt.

Waarde betekent alleen niet zoveel als je het niet goed communiceert. Daarom heeft je prijs altijd een verhaal te vertellen. Een bedrijf als Coca-Cola probeert Pepsi niet te verslaan door te zeggen dat ze veel meer Colabessen in hun drank stoppen. Hun reclame bestaat uit verhalen.

Zo had ik een fotograaf als klant. Hij wilde goed verdienen, maar wist ook dat er heel veel concurrentie is. Ik zag dat hij een bijzondere techniek gebruikte bij een aantal foto’s waarmee hij de gefotografeerde persoon in een heel uitzonderlijk achtergrond plaatste.

Ik gaf aan dat dit eerder branding was dan alleen maar fotografie. ‘’Waarom noem je je zelf niet Visual Branding Strateeg in plaats van fotograaf?’’ Hij is dat verhaal gaan vertellen en een wereld aan goedbetalende klanten ging voor hem open.

Graag vertel ik je dinsdag 21 juli a.s. om 20:30 uur hoe ook jij door je omzetplafond breekt en een wereld van goedbetalende klanten aantrekt. Kom naar de gratis Business Masterclass 15 Verdienmodel Geheimen Om Moeiteloos Je Inkomstenplafond Te Doorbreken.

Ik heb 25 jaar ervaring in de marketing opgedaan en inmiddels honderden klanten geholpen als websitebouwers, coaches, creatieven, consultants en business coaches om door hun inkomstenplafond te breken.

Ik schreef de bestseller 50 Verdienmodellen. Graag deel ik mijn grootste waarde op 18 augustus met jou.

Geef je hier op »

Hou van jezelf!

XXX Petra

P.S.: Ken je andere ondernemers die graag via online door hun inkomstenplafond willen breken? Stuur ze deze link.

Datum:

17-07-2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose