petra@networkofpurpose.nl | 06 1500 29 07

Blog
Blog

ik ga stoppen

Ben al gestopt. Vorig jaar al.
Maar een jaar geleden zat ik diep en laag in mijn energie. Ik kwam tot de conclusie dat heel die businesscoach industrie niet meer klopte. Het was niet in lijn met mijn waarden en visie.
Het spel van het roofdier en zijn prooi, het hangt me de keel uit.
Weet je, ben altijd iemand geweest die voortdurend vragen stelt bij huidige situaties of hoe het zogenaamd hoort. Op school en het werk werden ze er gek van 😉
Ik zette kanttekeningen tegen onrecht, autoriteit, de minder mooie kanten van het kapitalisme zoals milieuvervuiling en honger.
Dat een groot deel van de mensheid is uitgesloten van voeding, hygiëne, gezondheid en geld vind ik onacceptabel.
Dat maar een klein deel van de wereld het geld bezit, vind ik pervers. Money Mindset…my ass!!
Ik snapte de wereld niet als kind. Ik geloofde gewoonweg niet dat dit de realiteit was.
Volgens mijn ouders moest ik het maar nemen zoals het is.
‘’Dat ga jij niet oplossen in je eentje!’’, zeiden ze.
En nee, in mijn eentje gaat dat ook niet lukken. Ik geloof wel in samen.
Ik besloot daarom vorig jaar te zoeken naar een structuur en systeem waar niet alleen waarde vloeit naar ene zogenaamde businessguru. Ik wil een bedrijf waarbij veel ondernemers geholpen kunnen worden.
Maatwerk en on demand. De Netflix van businesscoaching. Volledige vrijheid bieden om te ontdekken wat voor je unieke bedrijf werkt.
Ik vroeg mij af:
Hoe kan ik mijn klanten oprechte persoonlijke waarde bieden?
Hoe kunnen ze die waarde met elkaar gaan delen?
Hoe kan een bedrijf minder hiërarchisch opgezet worden?
Hoe kunnen ze kritisch en creatief hun authentieke bedrijf bouwen dat hen overvloed en voldoening oplevert?
En hoe kunnen meer ondernemers toegang krijgen tot die waardecreatie?
Ik kon het natuurlijk doen zoals het hoort. Maar dat is een bedrijf bouwen door klanten maar kleine stukjes van de puzzel weg te geven en hen dan heel veel geld laten betalen voor de echte toegang tot mij.
Je bouwt een oud hiërarchisch systeem op. En dat wil ik niet. Ik ben niet voor niets in 2009 uit de corporate wereld gestapt.
Ik zoek naar inclusieve waardecreatie.
…dus ik vond opnieuw de producten en structuur van mijn bedrijf uit. Het moest leiden tot meer collaboratie en minder tot het systeem van oude hiërarchie.
Ik vroeg mij af hoe welvarend mijn klanten zouden kunnen zijn als we de focus leggen op het bouwen van een structuur waar niet alleen waarde wordt gedeeld, maar ook wordt vermenigvuldigd?
Ik probeer een tegenwicht te vormen voor alle onrecht die ik in de businesscoaching industrie waarneem. Hoe kan je dit onrecht ontmantelen?
Blijkbaar is het erg leuk veel (startende) ondernemers te verleiden met vrijheid, zogenaamde succesformules en flauwe stappenplannen.
Hen verantwoordelijk maken voor kritisch en creatief laten denken over wat voor een bijzonder onderscheidend bedrijf ze zouden kunnen bouwen is er niet bij. En ondertussen zijn de afgelopen jaren horden ondernemers zo opgevoed. Ze weten niet beter.
Ze willen dat voorgekauwde, dat simpele, die stappen, de kortste route naar succes. Gretig kopen ze die illusie.
En zodoende worden ze slaaf van al die flodders die hen worden aangeboden. Ze zijn de kennis van hoe je een bedrijf nou echt opbouwt totaal uit het oog verloren.
Het moet gaan over funnels, ebooks, tripwires en meer van die flauwe losse flodders, in plaats van een doordachte strategie, het fundament.
Ze proberen huizen te bouwen door bakstenen vanuit de lucht naar beneden te gooien. Daar vallen ze los op de grond. Het fundament ontbreekt en zo ook het huis.
Zuchtend en steunend gaan ze aan de slag met tijdrovende challenges waar ze geen enkele klant mee binnenhalen omdat ze nog niet eens hun waardepropositie op orde hebben.
Maar ja, als je geen commerciële achtergrond hebt hoe je een bedrijf bouwt en runt, heb je geen benul en volg je slaafs de geijkte routes.
Resultaat: ze zijn niet empowered en er nog steeds geen geld in het laatje.
Met wat ik hier verder over wil zeggen is niet bedoeld om andere business coaches slecht te noemen maar eerder eens de systemen die ermee gepaard gaan kritisch onder de loep te nemen. Vragen te blijven stellen. Deze systemen raken ons namelijk allemaal op een vernietigende manier.
Jennifer Armbrust, oprichtster van de Feminine Economic Department zegt heel mooi: “A business can be a prototype for the world you want to live in.”
Daar ben ik het mee eens! De wereld waar ik in wil leven waardeert de stemmen, ervaringen, perspectieven en vaardigheden van alle mensen.
Er is niet een of ander vals hiërarchisch systeem van wie meer waard is dan de ander, of het meer verdient dan de ander. Dat is een oud systeem met oude waarden.Dat prototype is ook niet een wereld waarbij je als ondernemer dom en klein wordt gehouden. Dat je niet uitgedaagd wordt in je kritische en creatieve denken.
Een wereld waar iemand de zogenaamde guru uithangt en jou wel even vertelt hoe de boel in elkaar steekt.
We zitten in een transitiefase. Mondiaal zie je enorme aardverschuivingen op het gebied van economie, opkomend en dalend, technologie, overheid en sociale netwerken.
Mensen willen graag een andere betekenis geven aan zichzelf en de wereld om hen heen. Ze zoeken naar waarden die voorbij gaan aan winst en meer nadruk leggen op het welzijn van mens en maatschappij.
Er ontstaat een betekenis economie waarbij winst en groei een gevolg is van waardecreatie. Een nieuwe economie met onder andere waarden als integriteit, gulheid, overvloed, gemak, eerlijkheid, verbondenheid met de natuur en dankbaarheid. Het is de economie waar de macht en de middelen beter worden verdeeld.
De huidige business coach industrie is geen weerspiegeling van die betekenis economie.
Je ziet heel veel eenheidsworst om je heen. Het stikt van de Word-Snel-Rijk formules en de quick fixes. Die werken wel, maar niet voor lang. Binnen de kortste keren zijn het uitgeholde, oppervlakkige en doorzichtige kunstjes. Het zijn tactische losse flodders zonder fundament, strategie en visie. En met name zonder de feminiene waarden van de betekenis economie.
En daarom lanceer ik per vandaag mijn nieuwe bedrijf: The Network Of Purpose.
The Network Of Purpose is de eerste virtuele co-working space in Nederland voor ondernemers in de Betekenis Economie. Vol passie bedien ik deze community. Wat ik en mijn klanten doen dient de Nieuwe Economie.
In 2012 had ik een visioen op een begijnhof in Amsterdam. Ik zag een groot netwerk voor me. Een netwerk van overvloed.
Wat ik binnen kreeg is dat mens, bedrijf en maatschappij een netwerk vormen waarbinnen de drie krachten elkaar continue waarde leveren.
En later in 2013 hoorde ik op een business netwerk de uitspraak: ”Je bent als ondernemer verplicht buiten de grenzen van je bedrijf te kijken, je fantasie te gebruiken ten dienste van de samenleving.”
En toen kwam ineens alles bij elkaar: het visioen en deze uitspraak. Ik wist mijn purpose heeft mij gevonden. Je hoeft namelijk niet je purpose te vinden, je purpose vindt jou.
Die van mij is:
“Met alles wat wij doen in het leven is het mijn doel deze wereld kleurrijker, duurzamer en menselijker te maken. Wij verafschuwen onrecht, armoede en hongersnood. Om een bijdrage te leveren aan de bestrijding hiervan, al is het maar een kleine, geloven wij in de mindset van overvloed.
Overvloed voor de mens, het bedrijf en de maatschappij. Wij zien deze 3 zaken als één netwerk waarbinnen de 3 krachten elkaar continue waarde leveren: The Network of Purpose.”
Je hebt een business neer te zetten dat een model is voor de nieuwe sociale en economische orde. Ga experimenteren met nieuwe vormen van business vanuit feminiene waarden en verdienmodellen.
Geef jezelf toestemming deze wereld te creëren. Waar wacht je nog op? De revolutie is al gaande!

Delen:

Gratis hoofdstuk
50 verdienmodellen

Na het invullen krijg je gratis het hoofdstuk over slimme verdienmodellen die succesvolle ondernemers dagelijks toepassen in hun bedrijf.

Heel veel succes!

Petra Iuliano

Aan SPAM doe ik niet. Jouw gegevens zijn veilig.