Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Afspraak maken? Klik hier!

Zelfbewustzijn…dat is de sleutel om op een succesvolle en authentieke manier met sales aan de slag te gaan. Waar ik dit vandaan heb? Van een priester!

Ik las vorig jaar het boek Zelfbewustzijn van priester Anthony de Mello. Ik was plots wakker en snapte nog beter waarom zoveel ondernemers niet aan sales doen.

Ze laten veel geld liggen en worstelen dagelijks met hun gedachten en gevoelens.

‘’Wanneer ga ik nou eens eindelijk mijn droom neerzetten?’’ vragen ze zich af.

Bewustzijn, misschien beetje een vaag woord. Het betekent jezelf observeren. Jezelf in de gaten houden is belangrijk.

Veel ondernemers leven in de waan dat ze sales niet leuk vinden. Want stel je voor dat je jezelf identificeert met een salespersoon. Wat moeten anderen hier wel niet van denken nietwaar?

Ze identificeren zich met de autoverkoper of een andere slijmjurk. Hun visie, hun waarom…totaal vergeten!

Waarom zou sales niet aan je waarom gekoppeld kunnen zijn? Jij bent niet die autoverkoper of die slijmjurk. Jouw bedrijf ben jij ook niet.

Jouw bedrijf gaat helemaal niet over jou. Jouw bedrijf is een vehikel om zoveel meer neer te zetten dan jouzelf. Jij hebt een waarom en dat overstijgt jou als persoon.

Jezelf observeren is geen navelstaren. Wat is het dan wel?

Het betekent dat je alles in jezelf en om je heen zoveel mogelijk in de gaten houdt alsof het iemand anders overkomt. Dus wat jou overkomt vat je niet persoonlijk op.

De reden dat jij gebukt gaat onder afschuw over sales is omdat jij je identificeert met de afschuw die je hebt ten aanzien van opdringerige types. Jij wilt niet afgekeurd worden. Dat voelt persoonlijk voor jou.

Jij wilt aardig gevonden vonden. Goedkeuring van anderen vind je belangrijk.

En….denk jij nou echt dat succesvolle ondernemers behoefte hebben aan de goedkeuring van anderen?

Laat ik je wat geks vertellen: Jij BENT jouw gevoelens en gedachten helemaal niet. Jij hebt ze en die kun je observeren en weer loslaten.

Als je jezelf observeert ontwaak je.

Graag geef ik je een aantal fantastische tips om sales succesvol en integer in te zetten.

1. Kom achter het hartverlangen van jouw klant
Het is belangrijk dat je van tevoren weet waar je klanten naar verlangen. Daarvoor is het belangrijk dat je goed op een rijtje hebt wie jouw specifieke klant is, wat zijn de specifieke problemen waar hij/zij mee worstelt en naar welke resultaten verlangen ze. De resultaten waar ze naar verlangen zijn hun koopmotieven/koopcriteria. Ik noem het ook wel behoeften of hartverlangens.

Veel ondernemers en zelfstandigen maken de blunder dit niet goed op een rijtje te hebben en proberen van alles en nog wat te verkopen aan iedereen. Maar een product of dienst voor iedereen is een product of dienst voor niemand.

Koopmotieven die je op een rijtje moet hebben, hebben vaak te maken met een verlangen naar een hogere status, naar meer geld, een betere relatie, meer liefde, meer connectie met jezelf of anderen, meer zekerheid, meer avontuur en spanning, persoonlijk willen groeien of willen bijdragen aan betere wereld. Dat laatste zie je heel sterk terug in de reclames van de ASN Bank en de Triodos Bank. Ze maken volop gebruik van dat laatste koopmotief, zo onderscheiden zij zich.

2. De juiste mindset is: verkopen = helpen
Als je een salesgesprek ingaat, is het helemaal niet de bedoeling dat je denkt, ha ik ga iets verkopen. Dat werkt helemaal niet.

Vaak wordt mij gevraagd: Hoe pak je dat nou aan verkopen op een prettige en sympathieke manier zonder dat het slijmerig overkomt?

Dat lukt je beter als je beseft dat je niet zozeer met allerlei salestechnieken en sales skills aan de slag hoeft, maar dat het voor 80% gaat om de psychologie. Het gaat om de emotie in zo’n gesprek.

Hoe zit jij in zo’n gesprek? Dat is wat je je af moet vragen. Wat is jouw mindset daarbij oftewel wat zijn jouw gedachten daarbij? Het slim is om te verkopen vanuit je missie, je WHY. Je bedrijf is een vehikel waarmee je iets groters neerzet op deze wereld dan jijzelf.

3. Afwijzing is NOOIT persoonlijk bedoeld
Echt, je krenkt niemand met het doen van je aanbod. Sales is iets wat je voor iemand doet en niet wat je iemand aandoet. Afwijzing is nooit persoonlijk bedoeld. Denk: Some will, some won’t; So what? Next!

Kom in contact met je angst mbt afwijzing. Je zelfbeeld is perceptie en geen realiteit vol met belemmerende overtuigingen over jouzelf die je vaak tegenhouden meer te gaan verdienen bijvoorbeeld. Angst en twijfel houden je in je greep.

Ga je belemmerende overtuigingen zoals ik ben niet goed genoeg, ik vind salesgesprekken eng, ik vind het eng om een aanbod te doen te lijf. Ga ze vervangen door positieve uitspraken over jezelf, ga krachtige lichaamshoudingen aannemen of stop positieve beelden en/of geluiden voorafgaand aan gesprek in je op. Zoek uit wat voor jou werkt.

Op naar meer stressvrije salesgesprekken!

Hou van jezelf!

XXX Petra

Datum:

04-04-2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose