Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Afspraak maken? Klik hier!

Zeker weten, dit blog gaat over geld. Maar jij denkt misschien dat jij al dat geld voor jezelf nodig hebt als ondernemer? Als je een wat meer ervaren ondernemer bent, begrijp je inmiddels dat jouw bedrijf dat geld nodig heeft. Zonder geld kan een bedrijf niet groeien in waarde. Dan blijft het je hobby.

Veel ondernemers denken – als ze het over geld hebben – in termen van overleven: ’’Als ik 2.000 euro per maand verdien, red ik het wel met mijn bedrijf.’’ En je bedrijf, redt dat het dan ook? Want jij hebt het dan waarschijnlijk over jouw salaris.

Je denkt nog als een werknemer. Een omzet van 2000 euro daar gaan nog heel veel kosten vanaf voordat je het geld overhoudt dat jij nodig hebt om levensvatbaar te blijven. En dan hebben we het dus nog niet over je bedrijf. Jouw bedrijf heeft winst nodig naast het salaris dat jij maandelijks aan jezelf uitkeert.

Een mens heeft in feite voedsel, kleding en onderdak nodig en ja, dat kost geld. Maar een bedrijf heeft nog veel meer geld nodig. Tenminste, als je er een serieus bedrijf van wilt bouwen en het wil laten groeien.

Het is mijn missie dat ondernemers – maar zeker ook werknemers – het heft in eigen hand gaan nemen in hun leven. Het is belangrijk zelf invulling te geven aan je inkomsten. En dus aan je leven.

 

Ik vertel je eerst graag over mijn gratis spieksheet: De 7 Geheimen van een Slim Verdienmodel. In deze spieksheet  staat stap voor stap uitgelegd hoe je tot een slim verdienmodel gaat komen.

Download deze gratis spieksheet en voel je vrij om een keuze te maken uit een van de verdienmodellen en dit voor je bedrijf neer te zetten.

spieksheet-verdienmodel-1

Laat ik eerst vertellen wat ik met een slim verdienmodel bedoel, en waarom het zo belangrijk is voor je bedrijf.

Definitie verdienmodel en businessmodel
Je verdienmodel is onderdeel van je businessmodel. Dit vertel ik omdat de termen businessmodel en verdienmodel nogal eens op één hoop gegooid. In het verdienmodel wordt puur de manier beschreven waarop jij je geld verdient, en op welke manier jouw inkomstenstromen zijn opgebouwd. Inkomsten en geld gaan over waarde.

Een businessmodel beschrijft in feite hoe jouw bedrijft waarde creëert, levert en behoudt. Dus moet je eerst goed weten hoe jouw businessmodel in elkaar steekt en of het goed loopt. Daarna kun je een slim verdienmodel aan je bedrijf koppelen. Jouw businessmodel is de blauwdruk voor de structuur, processen en systemen die je stap voor stap moet inzetten om een duurzaam, sterk bedrijf op te bouwen.

Alex Osterwalder en Yves Pigneur schreven het boek Business Model Generation (2010). Dit boek gaat over jouw businessmodel. Zij benoemen 9 bouwstenen binnen jouw businessmodel die jij nodig hebt voor het bouwen van een sterk bedrijf.

 

 

De eerste bouwsteen: klanten
De eerste bouwsteen gaat over je klanten: geen klanten, geen business. Je hebt klanten nodig die je bedient in een bewerkbaar en afgebakend deel van de markt. Dat is je doelgroep.

Die doelgroep selecteer je zo specifiek mogelijk. Dat maakt je aantrekkelijk. Je gaat niet zomaar voor iedereen jouw dienst leveren. Als je er voor iedereen bent, ben je er eigenlijk voor niemand. Dit geldt als je een tastbaar product maakt.

Je kunt je doelgroep kiezen qua branche, leeftijd, man of vrouw etc. dat is prima. En tegelijkertijd is dit idee in het huidige digitale tijdperk veelal achterhaald. Succesvolle bedrijven focussen niet op een profiel, maar op de mens.

Jouw klant zit in een bepaalde situatie/context op weg naar de betere versie van hem- of haarzelf. Klanten willen geen product of dienst kopen, ze willen hulp om hun leven te verbeteren. Ze willen vooruitgang. Ontwerp je dienst/product zodanig zodat je klant het gevoel krijgt voortdurend vooruitgang te boeken.

Upgrade jouw gebruiker, niet jouw product. Zie het als:’Maak niet betere camera’s, maak betere fotografen.’ Jouw product of dienst is een tool dat de klant inhuurt om iets voor elkaar te krijgen dat voldoet aan de emotionele verlangens die ze hebben. En dit geldt echt voor elk soort bedrijf!

Steve Jobs keek helemaal niet zo naar de klant
‘Moet je nou echt alles doen zoals die klant dat wilt?’, is een vraag die ik regelmatig hoor. Zeker niet! Henry Ford (grondlegger van de autoindustrie) zei ruim 100 jaar geleden al: ”If I had asked customers what they want they would have said faster horses.’’

Steve Jobs (Apple) is nog zo’n ondernemer die hooguit deels naar de klant luisterde. Hij heeft iTunes en de iPod echt niet samen met zijn klanten bedacht, of klanten binnen de computermarkt vragen erover gesteld. Hij verkreeg zijn inzicht via grote muziekplatformen: Kazaa en Napster. Zo kwam hij er achter dat consumenten graag hun eigen diskjockey zijn. Via de input van deze branchvreemde klantbehoefte ontwikkelde hij de iPod binnen zijn markt.

Dus de focus op je klant moet verdwijnen? Nee hoor. Het mag alleen niet de enige bron zijn om je bedrijf te laten groeien. Het is ook belangrijk om te weten wat er zich in de samenleving afspeelt, wat de ontwikkelingen en veranderingen zijn in je markt én bij jouw klant. Het is belangrijk dat jij net die inzichten eerder hebt of ziet dan je concurrenten. Volg de trends dus op de voet! Nieuwe inzichten leiden tot nieuwe concepten; op die manier wordt waarde toegevoegd. Let op de sign of the times. Dat bepaalt het verschil tussen succes en falen in jouw bedrijf.

Niche
Om zichtbaar te zijn bij jouw potentiële klanten en bij hen snel expertstatus te verkrijgen, is het belangrijk dat jouw bedrijf een niche heeft. Een niche is een intrigrererend en afgebakend specialistisch deel van jouw totale kennis. Bijvoorbeeld, ik ben meer dan 20 jaar marketeer. Daarnaast heb ik ook de Master Of Marketing opleiding gedaan aan de TIAS Business School. Kortom ik heb megaveel kennis over mijn vak.

Maar hoe leuk dat ook is, het is niet handig voor het claimen van een bepaalde expertstatus. Om smoel te krijgen in de overvolle markt van heel veel businesscoaches heb ik een stukje eruit te lichten dat ik in de schijnwerpers zet. Dat stukje is verdienmodellen; het is maar een klein deel van mijn totale vakkennis.

Een niche brengt jou aantrekkingskracht, je gaat gezien en gehoord worden als je durft te kiezen. Jij wordt dan die grote vis in een kleine vijver in plaats van die kleine vis in die grote vijver waar je niet opvalt. Met jouw niche creëer je jouw breinpositie bij je doelgroep. Dat wil zeggen: je claimt jouw positie of plek in de markt ten opzichte van jouw concurrenten.

De tweede bouwsteen: jouw aanbod/waardepropositie
De tweede bouwsteen is jouw waardepropositie. Wat is dat nou, een waardepropositie? Je waardepropositie is de verpakking van jouw aanbod in de vorm van een product of dienst waarmee je waarde creëert voor jouw ideale klant.

Jouw product of dienst kan vele vormen aannemen: een 1-op-1 dag, een langer traject dat je in-company verkoopt, een online programma, een mastermind groep, een live event en nog heel veel meer.

De waarde die jij deelt zit hem in het oplossen van de problemen van je klanten. Om hun problemen op te lossen, doe je jouw klanten een onweerstaanbaar aanbod. Hier hangt dan een prijskaartje aan.

De derde bouwsteen: kanalen
De derde bouwsteen zijn de kanalen die je nodig hebt om jouw aanbod naar jouw klanten te brengen. Via de kanalen leg je de verbinding tussen jouw aanbod en je klanten. Dit kan ook een letterlijke verbinding zijn zoals de weg waarop vrachtwagens rijden die goederen rondbrengen, of het water waarover je product wordt vervoerd.

De verbinding kan ook virtueel zijn. Tegenwoordig is vrijwel iedereen met elkaar verbonden. Met smartphones, tablets en sociale media verandert het koopgedrag van jouw klanten razendsnel. Online vergelijken ze jouw product of dienst met wat je concurrenten aanbieden. Direct daarna checken ze online bij hun vrienden of jij te vertrouwen bent. Het eerste en meest bepalende contactmoment met jouw product of dienst in het totale aankoopproces vindt tegenwoordig bijna altijd online plaats. Dat ultieme moment voor de aankoopbeslissing noemt Google The Zero Moment Of Truth. Online wordt het centrale en meest constante kanaal.

Maar let op: ook de 30-secondespot is niet dood, en krantenadvertenties zijn (nog) niet verdwenen. Traditionele media worden dus nog steeds gebruikt. Kritisch kijken naar de sterktes en zwaktes van verschillende kanalen behoort tot je dagelijkse job als ondernemer. De interactie tussen on- en offline begrijpen is cruciaal voor het vergroten van je onderscheidend vermogen.

De vierde bouwsteen: klantrelatie
De vierde bouwsteen is de klantrelatie. Een klant heeft bepaalde verwachtingen over de relatie die hij of zij met jou aangaat. Die verwachting is gebaseerd op hoeveel aandacht de klant van jou krijgt. Hoe meer persoonlijke 1-op-1 aandacht, hoe waardevoller de relatie. Die aandacht kun je live of virtueel bieden; een combinatie is ook mogelijk. Hoeveel en op welke manier jij jouw klant aandacht geeft, heeft impact op de hoogte van een haalbare vraagprijs. Hoe persoonlijker de aandacht, hoe hoger de prijs van jouw product of dienst kan worden.

De vijfde bouwsteen: jijzelf, jouw kennis, tijd en geld en eventueel anderen
De vijfde bouwsteen bestaat uit de belangrijkste bronnen en middelen die ervoor zorgen dat jouw businessmodel ook echt op gang komt en blijft draaien. Die bronnen en middelen zijn jijzelf, jouw kennis, talenten, je medewerkers als je die hebt, je tijd, je patenten, eventueel je kantoor, jouw tijd, je (spaar)geld en geld dat je leent en in je bedrijf investeert.

De zesde bouwsteen: activiteiten
De zesde bouwsteen bestaat uit activiteiten die je moet ondernemen om je onweerstaanbare aanbod te ontwerpen, ontwikkelen, creëren, in de markt te zetten, relaties met je klanten aan te gaan en je geld te verdienen. Kortom, de dingen die je moet doen om je businessmodel en dus je bedrijf voor je te laten werken. Die belangrijke activiteiten bestaan uit marketing, sales, je website en sociale media onderhouden, je boekhouding doen (of uitbesteden), ruimte huren voor je workshops en trainingen, je klanten service verlenen, je (vak)kennis bijhouden, factureringssystemen, projectmanagementtools en het volgen van trainingen.

De zevende bouwsteen: partnerschappen
De zevende bouwsteen is partnerschappen aangaan. Dat kan belangrijk zijn voor extra inkomstensstromen. Via partnerschappen kun je namelijk heel goed nieuwe klanten aantrekken, en schaalbaar opereren als bedrijf. Partners helpen ook als jij kennis die je nog niet hebt wilt koppelen aan jouw bedrijf. En je kunt ook denken aan de mensen aan wie je werk uitbesteedt, zoals je secretaresse, virtueel assistent, boekhouder, eventmanager of websitebouwer. Om er maar een paar te noemen.

De achtste bouwsteen: kosten
Om met je bedrijf te groeien, is investeren een must. Je kent vast het gezegde de kost gaat voor de baat uit. Hoe meer je wilt groeien met je bedrijf, hoe meer je jezelf mag gunnen om erin te investeren.

De negende bouwsteen: inkomstenstromen
De negende bouwsteen bestaat uit je inkomstenstromen. En samen met de achtste bouwsteen ‘kosten,’ vormen ze het verdienmodel binnen jouw businessmodel.

Vorm volgt functie
Het businessmodel is net zoiets als jouw lichaam. Je lichaam is een systeem en hierin zitten eigenlijk ook weer systemen (stelsels): je spieren, je lymfen, je organen, je cellen, je vaten et cetera. Al deze systemen werken samen zodat jij optimaal kunt functioneren. Elk systeem in je lijf zal gezond moeten zijn, zodat jouw lijf ook gezond blijft. Hetzelfde geldt voor jouw bedrijf. Als alle bouwstenen en systemen goed samenwerken heb je een gezond en lucratief bedrijf. En jij voelt je daar goed bij.

Jouw producten/diensten systeem, servicesysteem of promotiesysteem zal gezond moeten opereren wil jouw bedrijf optimaal functioneren. Een businessmodel is een sterk systeem. Als je alle onderdelen in de gaten houdt, zie je hoe ze in elkaar passen zodat er een topsysteem staat. Elk systeem heeft een functie en een bepaalde vorm.

Als je eerst naar de functie van je businessmodel gaat kijken en daarna naar de vorm, kunnen er mooie dingen ontstaan. Als je slim bent en strategischer gaat denken, zie je in dat je je bezig moet houden met álle onderdelen en functies van je businessmodel. Alles heeft met elkaar te maken.

De vorm (jouw dienst of product, jouw technische tool et cetera) kan wellicht vervangen worden door een andere die beter voldoet. ‘Vorm volgt functie’, zei de beroemde Franse architect Le Corbusier al. Als ondernemer mag je zeker meer als een architect gaan denken.

Zo heb je misschien nog nooit over je bedrijf nagedacht. Je bent waarschijnlijk bezig met vragen als: wat moet ik nu weer aanbieden? Moet ik ook een online programma maken? En: wat moet ik doen om tot het inkomen te komen dat ik wil hebben, zodat ik mijn rekeningen voor de komende maand kan betalen?

Maar het gaat dus helemaal niet om jouw product of dienst, dat zijn slechts tools, maar het gaat om het businessmodel systeem dat jij rond je producten en diensten bouwt. En de functies binnen dat systeem. Succesvolle bedrijven drijven op dit soort systemen en functies. Dat zijn ware succesmachines!

In welke fase zit jouw business?
Om tot een passend en slim verdienmodel voor jouw bedrijf te komen is het belangrijk eerst bij jezelf na te gaan in welke fase jouw bedrijf zit. Maar ook hoeveel geld je hebt te besteden om in je bedrijf te investeren.

Wat bedoel ik precies met fase? Je kunt je voorstellen dat je in een andere fase zit met je bedrijf als je net begint dan als je al 10 jaar bezig bent. Een start van een bedrijf is zoiets als een geboorte. Je bent nog een baby met aanverwante issues. Je neemt wel risico’s, maar je bent echt een werknemer in je bedrijf. Het is een baan die je jezelf hebt gegeven. Veel zelfstandige professionals zitten trouwens na 10 jaar of meer nog steeds in de baby fase.

 

 

Daarna komt de peuter en kleuter fase. Misschien huur je inmiddels iemand in om je te helpen, bijvoorbeeld een virtueel assistent . Je bent nu nog wel heel erg in je bedrijf aan het werken in plaats van dat het bedrijf voor jou werkt. In deze fase is het verkrijgen van een continue klantenstroom nog steeds een worsteling.

Eenmaal in de teenager fase krijg je meer lef, maar je processen en systemen zijn nog helemaal niet op orde. Je runt je bedrijf bij de waan van de dag. Verderop in de jong volwassen fase raak je een beetje uitgekeken op jezelf en wil je jezelf opnieuw uitvinden, een nieuw logo, nieuwe foto’s of nieuwe huisstijl wellicht. Je begint stap voor stap vorderingen te maken met het implementeren van business automation systemen. Je strategisch denkvermogen gaat flink vooruit.

Met business automation bedoel ik het aan elkaar koppelen van online IT systemen en software om je bedrijf soepeler en als vanzelf te laten lopen. Het idee erachter is dat je in minder tijd meer kunt doen. Dan hoef je minder hard te werken, kun je gemakkelijker zaken uitbesteden, houd je meer balans tussen je bedrijf en andere activiteiten en ben je gewoonweg slimmer aan het ondernemen. Denk hierbij aan een automatische upsell pagina waar potentiële klanten terechtkomen als je ze net iets gratis van je hebben gedownload.

Business automation is een van de belangrijkste elementen voor het moeiteloos runnen van je bedrijf. Toch wordt het zwaar onderschat. De kennis hiervan ontbreekt bij heel veel ondernemers. Vooral startende ondernemers hebben er vaak geen benul van. Maar ook heel veel ondernemers die al jaren ondernemen, weten er te weinig van. Ze moeten vaak hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Door je bedrijf te voorzien van slimme tools en systemen kun je in sneltreinvaart nieuwe producten in de markt zetten en verkopen. Het geeft een enorme boost aan je omzet.

Eenmaal de boel op rolletjes beland je in de volwassenheidsfase. Je hebt de systemen, tools en het team dat jou ondersteunt. Daarnaast is er een constante klantenstroom en heb je steeds meer geld om in je bedrijf terug te investeren.

Je kunt er daarna voor kiezen de boel te laten verslappen. Je belandt dan vanzelf vervolgens in de mid-life fase, de ouderdomsfase die uiteindelijk leiden tot de dood van je bedrijf als je niet innoveert. Zoals marketinggoeroe Peter Drucker al zei: ”Een bedrijf heeft twee functies en dat zijn marketing en innovatie, al het andere kost geld.”

Kun je je nu voorstellen dat het ultieme verdienmodel niet bestaat? Jouw verdienmodel hangt altijd af van de fase waar jij met je bedrijf in zit. Tot aan de jong volwassen fase is er flink geld nodig om in je bedrijf te investeren. Dan is het slim om in die fase een verdienmodel aan je bedrijf te koppelen waar je snel goed mee verdient. Ook al heb je nog amper klanten of een grote emaillijst waar je klanten uit zou kunnen halen.

Des te sneller jij goed gaat verdienen, des te sneller jij geld hebt om terug in je bedrijf te stoppen om goede mensen in te huren, systemen en tools te kopen en marketing- en sales training tot je te nemen. Nu denk je wellicht: ‘O, ik moet dus eerst goed verdienen wil ik investeren in kennis over marketing en sales.’ Maar ja, zo werkt het dus niet. Ondernemers nemen risico, de kosten gaan voor de baat uit.

Het valt mij op dat investeren in kennis over marketing en promotie het eerste is waar veel bedrijven op bezuinigen. Dat betekent concreet dat je niet communiceert met je klant, of dat op een manier doet die niet voor je werkt. Je vertelt ze niets. Geen communicatie, geen verhaal. En dus geen omzet. Als jij niet goed weet hoe je de marketing voor jouw bedrijf goed inzet, ontneem jij je klant jouw boodschap dat je hem/haar iets bijzonders hebt te bieden. Als zij dit niet weten, blijven ze weg. En kom je in een negatieve omzetspiraal.

Stel jezelf eerst deze belangrijke vragen
OK, je hebt nu een aardig beeld van hoe de boel in elkaar zit. Maar jij wilt nog steeds jouw slimme verdienmodel die past bij jouw fase. Wanneer komt-ie nou?

Dat verdienmodel wordt helder als jij jezelf de vragen stelt die nodig zijn om tot dat slimme verdienmodel te komen. Dat betekent dat je jezelf veel vragen gaat stellen rondom de bouwstenen 1-7. Dat zijn de bouwstenen die van invloed zijn op bouwsteen 8 en 9, oftewel het verdienmodel.

Het gaat hierbij onder andere om de volgende vragen:
– Wat wil je creëren?
– Voor wie wil je creëren?
– Hoe wil jij een connectie met jouw klanten maken?
– Wat is jouw niche?
– Waar zijn jouw klanten?
– Welke vragen hebben jouw klanten?
– Welk problemen hebben jouw klanten?
– Waar verlangen jouw klanten naar?
– Welke vragen heb jij op dit moment over de toekomst van jouw bedrijf?
– Hoe ziet jouw bedrijf er over 1 jaar uit?
– Als je vandaag 1 ding zou kunnen aanpassen om dichter bij je visie te komen, wat zou dat dan zijn?
– Welk resultaat brengt jouw dienst of product aan jouw klanten?
– Wat is de betekenis/ervaring die jij rondom jouw dienst of product creëert?
– Hoe worden jouw klanten via jouw dienst of product een betere versie van zichzelf?
– Welke succesverhalen heb jij?
– Wat kost het je in tijd, geld, menskracht, energie om te ontwikkelen qua aanbod dat je in gedachten hebt?
– Hoe snel gaat dat aanbod jouw inkomsten opleveren?
– Wat zijn de prijzen van jouw aanbod?
– Wat is jouw omzetdoel over 1 jaar?
– Welke mensen heb je in je team?
– Hoeveel ben je bereid te investeren om tot die omzet te komen?
– Welke systemen heb je om tijd en geld te besparen?
– Welke tools gebruik je om tijd en geld te besparen?
– Hoe word jij onderdeel van het levensverhaal van jouw klanten?
– Naar welke wereld wil jij jouw klanten meenemen?
– Waar wil jij bekend om staan?

Welk verdienmodel past bij jouw fase?
Als je de antwoorden op bovenstaande vragen weet, heb je een goed beeld van je huidige businessmodel. Jij weet dan vast ook in welke fase jouw bedrijf zich bevindt. Zoals wel vaker geldt: Form follows function. Je kijkt dus eerst naar de functie van je bedrijf, en daarna pas naar de vorm gaat. Mooi, dan kun je nu naar je slimme verdienmodel!

Als je in de beginfase van je bedrijf zit – zeg maar van babyfase tot aan jong volwassen fase – is het megabelangrijk dat je voor een verdienmodel kiest waarbij jij heel snel goed gaat verdienen. Zelf leer ik hiervoor de Speedy Smart Business Strategie aan mijn klanten. Echt, je ligt te slapen; je verpilt tijd en geld als je hier niets mee doet.

spieksheet-verdienmodel-1

Een verdienmodel waarbij je snel goed gaat verdienen noem ik Show Me The Money. Dit model is geschikt voor ondernemers die veel klanten willen binnenhalen zonder dat ze al een grote nieuwsbrieflijst hebben. Je richt je op de bovenkant van je markt; dat is grofweg 20% van je totale markt. Dit betekent dat je hoge prijzen gaat vragen voor wat je te bieden hebt.

Ik weet het, dit is niet voor alle ondernemers weggelegd. Je zult bereid moeten zijn stevig te investeren in de nodige marketing- en saleskennis om op die manier snel voor meer inkomen te zorgen. Daar blijft het niet bij. Je zult ook – letterlijk – je gezicht moeten laten zien. Bijvoorbeeld door lezingen of workshops te geven. Verder wil je je kennis schaalbaar maken, en heb je genoeg eigenwaarde om hoge prijzen te vragen. Als laatste – of eigenlijk als eerste – beschik je over een enorme expertise in jouw vakgebied, heb je leiderschapskwaliteiten en een eigen methode, aanpak of uniek stappenplan ontwikkeld.

Hoe werkt Show Me The Money?
– Je werkt 1-op-veel live.
– Je werkt 1-op-1, maar dan voor tarieven van € 1.000 of meer per dag.
Je vraagt je misschien af of dit ook met online programma’s kan. Mijn antwoord op die vraag is ‘Ja’. En ‘Nee’. Dat hangt namelijk af van een aantal factoren, zoals:
● de grootte van je nieuwsbrieflijst.
● het prijsniveau van je online programma’s (moet minimaal € 1.000 zijn).
● hoe gewild en waardevol de kennis is die jij aanbiedt.
● hoe goed en actief jij je online marketing en sales inzet met behulp van (betaalde) social media.

Een online business runnen vergt constante promotie, behoorlijk wat marketing en veel verkoopkennis. Om online succesvol te worden is het belangrijk jouw business automation systemen op orde te hebben. Die systemen vergen een behoorlijke investering. En dan heb ik het niet eens over de systemen zelf, maar zeker over de hulp die jij van anderen nodig hebt om die systemen in je bedrijf op te zetten. Dus het is niet zo slim om voor de jong volwassen fase met online programma’s te beginnen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over kosten qua tijd en energie van de totale planning, marketing en sales voor en na de lancering van een online programma. Daar komt aanzienlijk wat bij kijken. En als je te weinig verdient en niemand kunt inhuren om deze zaken voor je te regelen, ga dan goed na hoeveel uren, dagen en weken je in feite echt kwijt bent aan het bouwen van een online programma.

Online ondernemen schept ook afstand met je doelgroep; dit kun je compenseren door online heel zichtbaar te zijn. Maar juist in tijden van groeiende digitalisering wordt live en persoonlijk contact een steeds schaarser goed. Terwijl online juist steeds meer mainstream wordt.

Maar je kunt toch best veel (snel) geld verdienen met een online programma? Absoluut! Je kunt je online programma zelfs al gaan verkopen voordat je de eerste module in elkaar hebt gezet. Maar als je het geld urgent nodig hebt – gisteren dus – is de kans snel iemand te vinden waar je een live dag of programma aan kan verkopen vele malen groter. Dit is in ieder geval mijn ervaring. Ik heb de eerste 2 jaar goed van mijn offline business kunnen leven. Met iets online verkopen is de conversie veel lager. Dat weet ik nog uit mijn online business van eind jaren 90. En het wordt steeds uitdagender klanten om klanten online iets te verkopen.

Als jij een mail verstuurt om deelnemers naar je webinar te krijgen – en er schrijven zich bijvoorbeeld 100 mensen in – besef dan dat slechts 25% van de deelnemers live komt opdagen. En dat daarna 1 tot 10% (meestal ligt het rond de 4% als je het goed doet) jouw dienst koopt.

Een ander voorbeeld: stel dat je een online programma verkoopt voor € 67. Dat klinkt misschien als heel goedkoop, maar als het je lukt dat online aan 300 deelnemers te verkopen, is je omzet toch ruim € 20.000. Om 300 deelnemers te krijgen, moet je wel denken aan een nieuwsbrieflijst van minimaal 3.000 personen. Dat is nogal wat; het kan een flinke tijd duren voordat je zo’n grote lijst hebt. Nu kun je tegenwoordig wel via Facebook Advertising je lijst heel snel laten groeien. Maar je snapt het al, dat kost natuurlijk wel iets en vraag jezelf dan af of je dat geld hebt.

Sweet Marketing

De naam zegt het al: je wilt aan marketing doen, maar dan wel op een lieve en zoete manier. Dat kan heel goed werken. Het idee achter dit verdienmodel is dat je stap voor stap je klanten meeneemt naar duurdere diensten, in plaats van meteen diensten met hogere prijzen aan te bieden.

Dit verdienmodel is voor ondernemers die denken dat ze niet zo van marketing en sales houden, of die dat op een rustige manier stap voor stap willen doorvoeren in hun bedrijf. Het is ook een ideaal verdienmodel voor ondernemers die wel van marketing en sales houden, maar die zich richten op lage prijzen en vergroten van de mailinglist; dit verdienmodel is namelijk pas echt lucratief bij een grote mailinglist.

De voorwaarden om het Sweet Marketing verdienmodel te kiezen zijn dat je al genoeg inkomen hebt. Of je hebt een partner die geld verdient, zodat jij het rustig aan kunt doen met je bedrijf en niet meteen hoge prijzen hoeft te vragen. Je bent wellicht liever – ook al start je net – online bezig met je bedrijf of je werkt graag 1-op-1 en je rekent niet meteen al te hoge prijzen.

Bij Sweet Marketing neem jij jouw klanten stap voor stap mee vanuit gratis naar laaggeprijsd, midgeprijsd en tenslotte eventueel naar hooggeprijsd. Bij Show Me The Money ga je meteen van gratis naar hooggeprijsd. Een aanzienlijk verschil in inkomsten is het gevolg.

Funnel

Als je eenmaal jouw slimme verdienmodel voor ogen hebt, moet je het nog wel tot leven gaan roepen. Het moet voor je gaan werken. Dat doe je via 3 slimme strategieën.

3 slimme strategieën voor jouw verdienmodel
De eerste strategie heb ik eigenlijk al benoemd. Deze gaat over het stellen van slimme strategische vragen aan jezelf. Als je slimme business strategie vragen stelt kom je achter de ware kerntransformatie waar jouw klanten naar verlangen.

De tweede strategie gaat over product strategie. Hier stel je ook weer vragen. Ik geef twee voorbeelden:
• Wat is de meest simpele, minst gecompliceerde manier om mijn waarde te leveren en deze waarde aan meer van de juiste klanten te verkopen?
• Hoe genereer ik een voorspelbaar hoog inkomen via aanbevelingen en terugkerende klanten?
En tenslotte ga aan de slag met je operationele strategie en dit betekent vragen stellen als:
• Wat is mijn grootste kans om mijn bedrijfsgroei te verdubbelen?
• Hoe snel zou die verdubbeling kunnen plaatsvinden?
• Waar liggen in mijn bedrijf de grootste kansen om een positieve impact op ieder mens om mij heen te hebben?
• Hoe ziet dat project of proces eruit? Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?
• Waar hoef ik geen aandacht meer aan te geven? Wat kan uitgesteld worden?
Een belangrijk proces binnen de operationele strategie is het in de gaten houden van hoeveel traffic (‘bezoekers’) naar je website komt, of het aantal potentiële klanten dat je nieuwsbrief opent.

De stappen zijn als volgt:
1) Ga van mensen die je niet kent je ambassadeurs/fanbase maken.
Mensen die je niet kent komen wel eens naar je website, ze bekijken je Facebook pagina, zien je Tweet of je update op LinkedIn. Die mensen, dat is je traffic.

Er zijn 3 soorten traffic:
Traffic die je niet onder controle hebt waar het vandaan komt en waar het heengaat
Stel dat iemand mijn boek 50 Verdienmodellen op Facebook noemt. Het zou dan kunnen dat hun vrienden mijn naam gaan Googlen. Ze komen daarna op mijn website, en wellicht zien ze een blog van mij.
Ik heb totaal geen controle over dit zoekgedrag. En zo zijn er wel meer van voorbeelden van traffic waar jij en ik geen invloed op hebben: Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube etc.

JOUW ENIGE DOEL is deze bezoekers te leiden naar bijvoorbeeld een blog waar een gratis weggever is bijgesloten. Om het te kunnen downloaden, moeten zij eerst hun naam en emailadres achterlaten.

Traffic die je wel kunt controleren
Eigenlijk controleer jij geen enkele traffic; dat doet Google. Maar je kunt het controleren door een Google Ad te kopen. Als bezoekers dan op die Ad klikken, leid je ze naar waar jij maar wilt dat ze heengaan. Veel van de traffic waar jij voor wilt betalen, beheers jij. Maar dus niet alles.
Zodra mensen op jouw emaillijst staan, is het traffic in jouw bezit. Zo belangrijk is emailmarketing dus.

Traffic in jouw bezit
Dit is de beste traffic die je maar kunt bedenken. Sowieso is het JOUW ENIGE DOEL van alle traffic die er is, traffic te maken in jouw bezit. Dit is de manier waardoor jouw emaillijst groeit en jij meer gaat verkopen.
Traffic in jouw bezit is je emaillijst. Die hoef je niet van Google of Facebook te kopen. Het is jouw eigen distributiekanaal. Je kunt emails versturen wanneer jij wilt. Je kunt aan dit kanaal steeds opnieuw verkopen; dit kanaal is pure profit.

De 3 strategieën die ik noemde – business strategie, productstrategie en operationele strategie – zijn de ware fundamentele strategieën die jouw bedrijf laten groeien. En jij gaat die groei in jouw bedrijf pas voor elkaar krijgen als jij je focust op eerdergenoemde regel: ‘Vorm volgt functie’.
Zorg voor de juiste emails aan de juiste doelgroep.

Wat bedoel ik hiermee? Om het slimme verdienmodel dat je hebt gekozen voor jou te laten werken is ondersteuning van je emailmarketing cruciaal. Het is alleen zo dat veel van je lezers jou helemaal niet kennen, laat staan vertrouwen. Ze weten alleen dat ze een probleem hebben. Meer niet.

Schrijf daarom blogs en emails vanuit educatie en niveau van het bewustzijn van jouw potentiële klant. Je hebt zo’n vijf typen van bewustzijn bij jouw potentiële klanten:

1. Mensen die totaal onbewust zijn van wie jij bent en wat jij doet:
Hebben helemaal geen kennis over wat jij doet, behalve dat ze er wellicht een mening over hebben zonder dat ze goed weten wat ze zeggen.

Strategie => vertel heel veel verhalen met metaforen en onthul jouw geheimen.

2. Mensen die zich bewust zijn van hun probleem:
Jouw prospects weten dat ze een probleem hebben, maar ze weten niet dat hier een oplossing voor is. Ze kennen jou niet of vertrouwen jou nog niet.

Strategie => Schrijf over de problemen waar ze van wakker liggen, en geef tips via je blog/nieuwsbrief en deel op sociale media.
3. Mensen die alleen jouw oplossing kennen:
Deze mensen weten welke resultaten ze willen halen, maar ze weten niet dat jouw dienst dat voor hen gaat doen.

Strategie => Verzamel heel veel testimonials, liefst op video en deel op Sociale Media. Schrijf gastblogs op platformen waar jij jouw expertise kan tonen. Wees voortdurend onder de aandacht. Dit kan ook via Facebook Live Video.

Organiseer gratis bijeenkomsten en zorg dat je na afloop testimonials ontvangt. Maak afspraken voor gratis gesprekken met als doel een upsell naar een dienst.

4. Mensen die jouw dienst al een beetje kennen:
Zij weten wat je verkoopt, maar ze zijn nog niet overtuigd of het iets voor hen is.

Strategie => hoogwaardige gratis contentmarketing voor deze mensen maken. Denk aan gratis mp3, checklists, ebook, video, toolkits etc. Jouw website moet een rijke bron gaan worden voor allerlei gratis informatie over jouw waardevolle kennis.

Strategie => Je zult in je blog veel meer aandacht moeten geven aan hun vragen en hun bezwaren. En zorg voor een FAQ op je landingspagina.

5. Mensen die heel bewust weten wat jij doet:
Potentiële klanten die jouw producten kennen, omdat zij je al een tijd volgen via email of een ander kanaal en alleen nog ‘de deal’ willen weten. Oftewel: wat is de prijs?

Strategie => Deze mensen benader je eventueel los van de rest door ze een persoonlijke email te sturen met een aanbod of een gratis gesprek aan te bieden. Bied af en toe upsells aan in je emailtekst/blog.

Om dat bewustzijn en dus kennis over jou en je aanbod te vergroten moet je informatie delen waardoor potentiële klanten je beter leren kennen, waarderen en vertrouwen. Je neemt ze mee op reis, je leidt ze naar je funnel. Je funnel (‘trechter’) is de route waarop jij jouw potentiële klanten meeneemt en verleidt om betaalde diensten en producten van jou te kopen. De funnel werkt als de marketingtrechter die je bij het Sweet Marketing verdienmodel zag. Via deze funnel ontvangen potentiële klanten je e-mails, ze zien je video’s, ze horen je stem en ze maken kennis met jouw expertise. Zo leren zij je kennen en kopen ze gemakkelijker jouw diensten of producten.

Wat nu?
En nu hoor ik graag van jou! Wat werkt voor jou om tot jouw slimme verdienmodel te komen? Zet dit in de comments onder dit blog. En vergeet daarbij niet de gratis checklist De 7 geheimen van een slim verdienmodel te downloaden. Je gaat hier zeker prachtige ideeën bij krijgen!

Datum:

15-09-2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose