Geef Waarde, Verdien Geld en maak het Verschil.

Je toekomst start nu. Dat is wat ik mij steeds meer besef. Ik startte mijn bedrijf ooit als blogger.

Ik blogde destijds voor Molblog. Nu heet dat platform Marketingonline.

​​Als marketeer blogde ik voor andere marketeers en nam ze mee in de transitie waar marketing nog steeds in zit.

Eenmaal serieuzer aan de slag als ondernemer werkte ik als freelancer en ontwikkelde een nieuw marketingvak over businessmodellen/verdienmodellen bij de Hogeschool Rotterdam voor de 4e jaars studenten Commerciële Economie.

In die tijd startte ik mijn bedrijf in de hoop op een paar honderd euro per maand te verdienen. Later kreeg ik het drukker en verschoof het naar een paar duizend euro per kwartaal.

Veel ondernemers starten zo hun bedrijf. Gewoon wat erbij verdienen is het idee. Je start in die mindset met alle overtuigingen die je hebt en de identiteit die daarbij hoort.

De vraag die er destijds bij hoorde was: ‘’Hoe kom ik aan een paar honderd euro per maand of een paar duizend per kwartaal?’’

Omdat ik met die mindset startte, is dat ook wat ik ging verdienen.

Eenmaal fulltime ondernemer ging ik mij andere vragen stellen. ‘’Hoe verdien ik een paar duizend per maand? Hoe verdien ik 10.000 – 15.000 per maand? Hoe verdien ik 100.000 of meer per jaar?’’

Dat waren vragen waar ik niet eerder over had nagedacht, zeker niet toen ik nog marketing manager was in het bedrijfsleven. Ik bedoel, ik verdiende best goed in die baan, maar dacht op dat moment niet verder te komen dan 80.000 in een jaar.

Naarmate ik langer aan het ondernemen was, realiseerde ik mij dat er meer en meer mogelijk is gezien de digitalisering. De doelen die ik had, veranderden. Het was niet maar een paar honderd of paar duizend euro per maand, maar veel meer.

Maar de visie die ik over mijzelf had, veranderde niet zo veel. Het idee over de rol in mijn bedrijf veranderde niet zo. Ik was een ondernemer die businesscoach is geworden. Ik geloofde dat dat mijn identiteit was.

We starten ons bedrijf om verschillende redenen en met verschillende doelen in het vooruitzicht. In de loop van je ondernemersjaren veranderen je doelen. En voor mij is het helder geworden dat ik echt een bedrijf wil bouwen.

Het is alleen zo dat als we andere doelen stellen we ons vaak op dezelfde manier blijven gedragen en ons bedrijf op dezelfde manier blijven runnen. Dat passen we niet aan en zo blijven we tegen een bepaald inkomstenplafond hangen.

Daarom is het ook zo belangrijk jezelf de vraag te stellen: ‘’Wat wil je creëren over 3 jaar i.p.v. wat wil je over 3 jaar doen?’’

​​Veelal start je je bedrijf omdat je betekenisvol wilt werken en leven. Het vormt en ontwikkelt je identiteit, creativiteit, flexibiliteit en lifestyle.

Het verschil tussen de gedachte van je werk doen en creëren van je bedrijf, een visie hebben, is de rol die je vervult. Dat werk doen is niet je belangrijkste rol in je bedrijf.

Jouw belangrijkste rol is de creatie van je bedrijf en niet zozeer het werk ervoor doen. Dan ga je niet het bedrijf bouwen dat in overeenstemming is met de doelen die je hebt.

Je hebt je bedrijf te creëren dat ervoor zorgt dat je je doelen haalt die jezelf stelt. Het is niet zo dat je werk stopt, maar dat je je niet meer identificeert met het werk dat je doet.

​Mijn vragen aan jou:

​​‘’Wat voor soort bedrijf heb jij te leiden/te creëren om jouw doelen gemakkelijk te behalen?

Wat is dan jouw rol daarin, welke identiteit past daarbij om jouw bedrijf ten dienste te staan?

Wat voor soort leider heeft dat bedrijf nodig?’’

Het bijzondere is dat je niet zozeer eerst ervaring hebt op te doen om die persoon te worden, maar dat je jezelf hebt te identificeren met die persoon. Je als die persoon te gedragen en de verantwoordelijkheid te nemen voor je gedrag naar jezelf en de buitenwereld toe.

Identificatie komt voor ervaring.

Als je iets wilt qua soort bedrijf, een droom daarover hebt, wees dan die persoon. Als je je nou elke dag als die persoon gaat gedragen die jij graag wilt zijn, wat zou er dan gebeuren?

Waar identificeer jij je mee zodat je nu al het bedrijf opzet dat je in 2020 wilt hebben?

​En hoe ga jij je gedragen om dat voor elkaar te krijgen?​​

Datum:

16-11-2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 The Network Of Purpose - Algemene Voorwaarden & Privacyverklaring

Top

The Network Of Purpose