Gisteren ben je wellicht geschrokken, of heb je juist gejuicht?
Donald Trump wordt in januari 2017 de 45ste president van de USA. Hij snapt positionering als geen ander. Hij heeft de afgelopen jaren de TV daar goed voor ingezet.
Dat deed hij sinds januari 2004 wel 14 seizoenen lang met het programma The Apprentice. Hij zocht in dat programma zijn troonopvolger. Hij positioneerde zichzelf daarmee als de koning. Hij zag er in ieder geval tijdens de uitzendingen heel koninklijk en presidentieel uit. Bovendien was hij perfect uitgelicht.
Alle associaties rondom het presidentschap waren reeds in dat programma aanwezig. De gewilde perceptie was gezet. En nu geloven miljoenen in Amerika dat hij hen gaat redden. Hij is ‘hun koning’.
Ja, ik weet het, TV is niet echt. Jij weet dat wellicht ook….maar voor veel Amerikanen is TV echt. En zo is het ook met de nieuwe media.
Toen ik in 2010 met mijn bedrijf begon was ik, naast nerdy Google Analytics rapportages maken voor klanten, ook Social Media trainingen aan het geven. Ik begreep daardoor snel dat je via die kanalen je merk kon bouwen door mijzelf goed via Social Media te positioneren. Ik heb daar in de eerste jaren van mijn bedrijf heel veel tijd aan besteed. Zo werd ik snel gezien als marketingexpert.
Positioneren wat betekent dit nou?
Als je de definitie van positioneren opzoekt, kom je tot zaken als: het verwerven van een positie in het brein van de klant het liefst t.o.v. de concurrent. Die positie krijg je niet zomaar. Als je een sterk bedrijf wilt bouwen, moet je eigenlijk ook heel veel weten over de hersenwerking van mensen.
Waarom is positioneren de eerste stap naar een sterk bedrijf?
De laatste jaren is er een enorme explosie geweest in het aanbod van product- en diensten en zeker online. Het wordt steeds moeilijker om op te vallen. Met jezelf juist te positioneren stel je in feite je potentiële klanten gemakkelijker in staat voor jou te kiezen.
Je kan wel denken, ik ben heel erg goed, ik heb geen zin in al die poespas. Maar omdat het aanbod aan producten zo groot is en er heel veel mediakanalen zijn, kan je er echt niet meer vanuit gaan dat een product of dienst zichzelf verkoopt.
Mijn belangrijkste tip voor jou is dat je dus niet vanuit je product of dienst moet denken, maar je moet denken als een merk, oftewel je moet merkgericht denken. Een sterk bedrijf bouwen is prima, maar een sterke brand bouwen is nog veel slimmer en levert jou en ook je klanten uiteindelijk heel veel meer op.
Hoe krijg je breinpositie?
Weet je, een positie in het brein van je prospect krijg je sowieso wel, maar hoe zorg je voor de juiste breinpositie zodat jij jouw waarde kan overbrengen?
Je wilt dat je potentiële klanten positief getriggerd worden door wat je te bieden hebt en dat betekent dat ze positieve associaties moeten krijgen met je product of dienst.
Bij het zien van een regenjas van de C&A, heb je een andere associatie dan bij het zien van een regenjas van het chique merk Burberry. Burberry heeft een totaal andere positionering dan C&A nietwaar. En met C&A gaat het vandaag de dag een heel stuk minder.
Het positief triggeren van je potentiële klant doe je door een heldere keuze te maken wie je wilt bedienen als klant en die ga je zo specifiek mogelijk benoemen. Ten tweede benoem je welk probleem jij oplost en ten derde benoem je heel helder het resultaat dat je gaat neerzetten voor je klant. Het is dan met name dit resultaat dat een positieve associatie teweeg moet brengen in het brein van je klant. Het heeft hen in feite al te motiveren om tot actie te komen.
Klanten kopen motivatie…en niet jouw product of dienst.
Ik zie hier veel ondernemers die superinhoudelijk zijn en heel goed in hun vak op sneuvelen. De realiteit is, ook al lever je nog zo’n geweldige kwaliteit, potentiële klanten zullen dit niet zien omdat ze hier niet in aanraking mee zijn gekomen.
Als je goed bent in je vak en veel kwaliteit levert, zal je dit veelvuldig moeten laten zien….gratis!
Klanten kiezen simpelweg het merk waar ze het meest bekend mee zijn en het meest van op de hoogte zijn.
Maar hoe zorg je er dan voor dat je bekend wordt en meer naamsbekendheid krijgt. Hoe creëer je awareness voor jouw merk?
Trump heeft dat in feite jaren gedaan via zijn TV programma. Heel erg clever.
Als jij meer klanten wilt krijgen heb je dus aan je bekendheid te werken. Zo kunnen potentiele klanten aan je wennen. Je hebt jezelf op allerlei manieren zichtbaar te maken.
Via zichtbaarheid wordt je meer herkend en blijf je meer in het geheugen hangen. En die zichtbaarheid heb je heel vaak te herhalen. Telkens weer. Social Media lenen zich daar goed voor.
Zichtbaarheid wordt nog wel eens als een ‘eng ding’ gezien door ondernemers. Ik vind niet dat je je zomaar zichtbaar moet zijn om maar zichtbaar te zijn.
Stel jezelf eerst de vragen: Hoe wil jij connecten met jouw klanten? En hoe wil je dat ze op jou reageren?
Jouw zichtbaarheid mag juist uniek zijn qua associaties, sterk, verrassend etc. passend bij de waarden van jouw identiteit. Dat wat je dan uitstraalt en wat anderen dan over je gaan denken is perceptie. Dat is jouw imago.
Dus jouw positionering is niet perse waar, het is alleen waar in de perceptie (lees: in het brein) van jouw potentiele klanten.
Stel jezelf de vragen: Hoe ben jij anders dan je concurrenten in jouw markt? Welke positie kan jij claimen in jouw markt?
Voor week 4 van de Winter Business School sprak ik met Parsifal Tritsch van Digitus Marketing. Hij is Facebook Marketing Expert (hey…ik heb hem meteen in jouw brein gepositioneerd.
Om meer in mijn grootsheid te stappen en nog bekender te worden zet ik sinds 2015 Facebook Advertising in. Ik besteedde dit eerst uit aan Digitus Marketing en sinds een half jaar heb ik het ook zelf in de vingers.
Met goede tekst en foto kun je veel bereiken en goede klanten aantrekken via Facebook Advertising. Dat is wat ik het afgelopen jaar heb ervaren.
Zie hier het interview met Parsifal over branding en expertstatus.
En hoe positioneer jij jezelf? Laat eens weten in de besloten Facebook Groep.
Hou van jezelf!
XXX Petra
P.S.: Nog even over Trump. Ik vind het een engerd, maar dat is mijn perceptie. Wees niet bevreesd, mocht je dat zijn. Juist nu is de tijd aangebroken om een tegenbeweging in te zetten. Maak jezelf zichtbaar en laat zien voor welke waarden jij staat. Be The Change You Want To See In This World.