“Petra, waarom leer jij veel (startende) ondernemers 1 op 1 diensten verkopen terwijl je zelf meerdere online programma’s runt?”
Die vraag krijg ik vaak. En uiteraard logisch dat ie gesteld wordt!
En ik vind het tof deze vraag te beantwoorden want ik ben gek op het 1-op-1 verdienmodel!
Het is de beste manier voor iedere kennisondernemer of expert om zijn of haar online bedrijf te lanceren.
Zelf ben ik ook zo in mijn bedrijf gestart. En op die manier ben ik destijds naar mijn eerste € 100.000 aan omzet gegroeid.
Ik vind het een tof verdienmodel omdat:
• Je hebt niet veel geld nodig om dit online bedrijf te lanceren….
Je krijgt snel en goed betaald…
Je hebt geen social media volgers, SEO, advertenties, website of emaillijst nodig…
• Je hebt nog niet heel veel ervaring nodig om hiermee te starten…
• Je maakt op deze manier weinig onkosten, dus je houdt meer geld over!
Ik vraag me af, wat is niet leuk aan dit verdienmodel?
Het aanbieden van 1 op 1 diensten is DE SLIMSTE en SNELSTE manier om je online bedrijf te starten.
Maar mogelijk krijg je andere dingen te horen…en daar maak ik me zorgen over.
Veel businessguru’s leren je hoe je online hebt te verkopen – aan groepen, abonnementen, programma’s en digitale producten. Ze zeggen dat dit de beste manier is om online geld te verdienen.
Want ja…het helpt je in ‘’minder tijd meer te verdienen’’ en ‘’je krijgt passief inkomen’’.
‘’Geld verdienen terwijl je slaapt.’’
‘’Een keer het werk doen en dan altijd geld hiervoor ontvangen.’’
‘’Stop met je uren voor geld te ruilen.’’
Ja, ik snap de verleiding.
En bovenstaande is ook waar, maar ze vertellen je niet HET HELE VERHAAL.
Ik wil je graag de fouten, tijd en geld besparen die veel zelfstandigen maken als ze online willen ondernemen.
Daarom werp ik vandaag het licht op DE ECHTE CIJFERS achter de 1-op-veel verdienmodellen. Dit is iets waar echt niemand transparant in durft te zijn!
Want in tegenstelling wat anderen zeggen, het opzetten en lanceren van je 1 op veel verdienmodel kost je megaveel tijd.
Ik laat je even zien wat ik bedoel.
Verkopen van Online Programma Is Sexy—Als Je Bereid Bent Te Wachten Met Geld Verdienen!
Je online programma ontwerpen en lanceren kost je heel veel werk en tijd om het allemaal in gang te zetten.
Om succesvol en winstgevend online programma’s en digitale producten te verkopen, heb je 9 zaken nodig:
1. Product of Dienst
Je hebt een cursus of product nodig. En niet zomaar een product of cursus. Je moet zeker weten dat het werkt! Je moet weten of het de transformatie levert die jij je klanten belooft.
2. Bewijs
Het volgende punt is dat je tevreden klanten nodig hebt die je testimonials geven, dat je case studies hebt en daarmee social proof dat je programma echt werkt.
3. Solide Social Marketing Fundament
Je hebt een solide fundament nodig om je online programma te verkopen. Dit betekent gekwalificeerde leads vinden. Daarvoor heb je een goede verhalenverteller te zijn, super klantervaringen te leveren, je strategieën uit te testen en data te analyseren om beslissingen te nemen, etc. etc.
4. Grote Kennis Van Je Klanten
Je hebt grote klantkennis nodig. Je moet hun taal kunnen dromen, maar ook hun diepste angsten en verlangens kennen. En je hebt de beste manieren te kennen om online met ze in contact te komen.
5. Hoog Converterende Salespagina
Je verkoopt online geen bal zonder een salespagina, dus heb je goede copy te schrijven om je programma te verkopen. Je hebt goed in de taal te duiken van je potentiële klanten, testimonials en case studies te verzamelen en te bewijzen dat je dienst of product werkt.
6. Funnel die verkoopt (emailmarketing)
De meeste mensen gaan echt niet meteen bij je kopen bij het zien van je salespagina. Dus is het een goed idee dat je hen op je emaillijst krijgt. Je met ze connecten, koestert de contacten en je warmt ze op met je salesboodschap. Je hebt dus een goede emailsequence (slimme opvolging van emails) in te zetten. Dat noem je ook wel een funnel. Die zal je potentiële klanten moeten converteren op je salespagina.
7. Hoogwaardige Webinar
En daar komt nog bij, je zal een hoogwaardige webinar moeten geven of ander soort gratis training. Hiermee bereid je je potentiële klanten voor om hen te converteren naar betalende klanten.
8. Solide Pitch
Op het eind van het webinar zal je een pitch moeten doen met de upsell naar je programma. En dit heb je behoorlijk helder en vol zelfvertrouwen te communiceren. Dus zonder schroom je prijs benoemen. Want als jij er niet zeker van bent, zijn je potentiële klanten dat ook niet.
9. Gecombineerde Uitvoering
Tenslotte, je hebt dit allemaal in één klap te doen! Dit moet je allemaal gereed hebben – zelfs voordat je ook maar 1 verkoop hebt gedaan.
Zoals je kan zien kost het je veel tijd en energie om dit verdienmodel te lanceren voordat je ook maar 1 rode cent hebt verdiend.
En dat is nog niet allesl! Er is ook zoiets als…
1-op-veel Verdienmodellen Kloppen Vaak Cijfermatig Niet
Het is gemakkelijk om verleid te worden door € 100.000 lanceringen waar vaak over opgeschept wordt. Maar het gaat niet om hoeveel je verdient, maar hoeveel je echt in je portemonnee overhoudt.
Laten we er eens een specifiek voorbeeld bijpakken:
Stel dat je een online programma hebt dat € 1000 kost en je wilt dit jaar € 100.000 omzetten. Dit betekent dat je 100 mensen nodig hebt die jouw programma hebben te kopen.
Normaal gesproken converteert je emaillijst tussen de 1-3%. Maar de laatste jaren is de conversie eerder 1%. Dit betekent 1 persoon van iedere 100 mensen op je lijst zal je dienst of product kopen.
Om € 100.000 te verdienen (voor belasting en uitgaven) heb je dus 100 kopers nodig. En om die 100 kopers te krijgen, heb je in feite een actieve en zeer betrokken emaillijst nodig van 10.000 abonnees.
Ze moeten dus echt actief betrokken zijn. Niet een of andere lijst die je hebt gekocht. En die lijst heb je niet zomaar even.
Die abonnees heb je goed te onderhouden. Ze hebben zich geliefd te voelen. Ze moeten je kennen. Ze hebben je aardig te vinden. En ze hebben je te vertrouwen zodat ze klaar zijn om iets bij je te kopen.
Hoe krijg je dan 10.000 mensen op je lijst?
Als je met nul begint kost dit tijd. Maar je kan snel veel meer mensen op je lijst krijgen door met Facebook ads aan de slag te gaan.
Op het moment dat ik dit schrijf zijn de kosten van Facebook ads enorm gestegen. Soms zit het tussen de € 8-10 per nieuwe nieuwsbrief abonnee. Laten we zeggen, omdat jij hier mogelijk nieuw mee bent, dat het je € 10 kost.
Dus…om 10.000 mensen op je lijst te krijgen zal je € 100.000 moeten uitgeven.
Laten we eens even naar de cijfers kijken:
Verkopen online programma: € 1000 x 100 = € 100.000 inkomsten
Facebook ads: € 10 x 10.000 = € 100.000 kosten
Dus je geeft eerst € 100.000 uit om je email lijst te bouwen, om daarna € 100.000 om te zetten met je online programma’s. Kortom, je hebt niets verdiend. Dat is toch van de gekke?
Daarom is het niet aan te raden met online programma’s te beginnen of andere 1-op-veel verdienmodellen.
Begrijp me goed, ik zeg niet dat het onverstandig is het nooit te doen. En ik bedoel ook niet dat je geen online programma’s moet maken waar je veel klanten voor wilt. Dat is juist een megagoede manier om je bedrijf op te schalen en je expertise te tonen.
Maar als je net start met online ondernemen en dat meteen 1-op-veel programma’s wilt verkopen, kost het je heel veel geld en tijd.
De Slimme Manier: 1-op-1 Diensten
En daarom leer ik dus veel zelfstandigen die net beginnen te snuffelen aan online ondernemen in mijn programma Continu Online Klanten om 1-op-1 diensten te verkopen. En ze leren wel 10+ manieren om dit bedrijf op te zetten en goed te verdienen zonder SEO, website, emailmarketing of Facebook Ads.
Het is het verdienmodel waarmee je meteen vanaf de start van je bedrijf geld mee verdient. Zonder dat je moet gokken met Facebook Ads of heel veel geld uitgeeft aan het opbouwen van je emaillijst.
1-op-1 diensten aanbieden, gewoonweg klanten op een hele goede manier bedienen, is hoe ik ooit 11 jaar geleden startte met mijn bedrijf en in 1 jaar € 100.000 mee verdiende.
In tegenstelling tot wat veel andere businessguru’s zeggen geven 1-op-1 diensten je echt wel ruimte voor vrije tijd. Je hoeft niet 24/7 te werken!
Als je het slim aanpakt zijn 1-op-1 diensten zeer winstgevend, gemakkelijk, leuk en levensveranderend. En je houdt tijd over voor andere leuke dingen in je leven.
Ik ga ervan uit dat je niet alleen goed wilt verdienen, maar ook nog van je leven wilt genieten. Klopt hè?
Ook 1-op-1 diensten, mits op de juiste manier in je verdienmodel ingezet, zorgen voor meer inkomsten en vrijheid. Ik heb het gedaan en dit de afgelopen jaren aan honderden zelfstandigen geleerd hoe dit ook te doen.
En de bonus van 1-op-1 werken met klanten is dat het de beste manier is om snel daarna succesvol te worden met online cursussen, programma’s, abonnementen of digitale producten.
Zelfs als je net start met je bedrijf is geheel mogelijk om met minder dan 30 uur werken per week supergoede inkomsten te hebben via het aanbieden van 1-op-1 diensten.
Dus als jij nog in de mythe gelooft dat je niet naar de € 100.000 kan groeien met 1-op-1 diensten…of als je denkt dat je een online programma moet maken omdat anderen zeggen dat dit de beste manier is om ‘’passief inkomen’’ te krijgen, denk dan nog eens goed na.
Hou van jezelf!
Petra
P.S.: Meer weten over Verdienmodellen?