Winst maken met je bedrijf. Hoe werkt dat nou?
Ik ben er vaak mee bezig geweest de afgelopen 20 jaar. Zo heb ik eind jaren 90 een kantoor opgezet voor een Amerikaanse online business die een vestiging startte in Den Haag.
Er was megaveel om te regelen. En het bracht heel veel kosten met zich mee.
Er ging heel veel geld uit dus, maar er waren nog geen inkomsten. Wat te doen?
Sales! We hebben mensen aangenomen en vormden zo een salesteam. Pffff….daarna was het een stijgende lijn.
Zelf heb ik na het opzetten van het kantoor de Europese marketing op mij genomen. Het ging megagoed. Het bedrijf werd overgenomen door AOL Time Warner. En ik kreeg een marketingbaan aangeboden in Engeland. Daar heb ik destijds 8 maanden gewoond.
Business bouwen en dit winstgevend krijgen of nog winstgevender maken is mijn passie. Zoals hierboven nu duidelijk is geworden, ik doe dit al 20 jaar.
Hieronder een foto van mijzelf op de cover van het blad ComputerPartner van 25 juli 2000.
Nu ontmoet ik veel mensen die een bedrijf willen starten, al gestart hebben of al flink wat jaren bezig zijn. De een is succesvoller dan de ander.
Waarom is die ene nu succesvoller? Wat doen zij anders dan anderen?
1. Ze hebben focus op strategie i.p.v. tactische losse flodders.
2. Ze bouwen hun bedrijf vanuit de samenhang van ALLE bouwstenen uit het businessmodel.
3. Ze snappen dat omzet moet zorgen voor salaris voor zichzelf EN winst voor het bedrijf.
4. Ze halen in minder tijd meer goed betalende klanten binnen en verdienen beter.
5. Ze nemen hun bedrijf en zichzelf serieus. Zij staan aan het roer en bouwen het vanuit hun voorwaarden.
6. Ze begrijpen dat hun bedrijf uniek is en werken met een voor hen passend en uniek verdienmodel.
7. Ze gaan voor kwaliteit en investeren goed in kennis over marketing en sales.
Hoe weet ik dat? Ik heb dit uiteraard de afgelopen 20 jaar in de praktijk geleerd. Daarnaast heb ik de kans gehad een MBA te doen bij Business School TIAS in Tilburg. Ik had de beste marketingprofessoren voor mijn neus en moest de meest uitdagende business cases oplossen.
Dan leer je echt wel hoe de vork in de steel zit als het gaat om hoe een winstgevend bedrijf te bouwen.
Ik leerde er nog wat moois. Heel veel vragen stellen: Never Stop Asking Questions.
De kwaliteit en winstgevendheid van je bedrijf valt of staat met het stellen van slimme vragen.
Vragen met diepte, kwaliteit en analyse. Want alleen zo weet ik ondertussen kom je als bedrijf echt tot inzicht en groei je sneller.
Ik startte 7 jaar geleden mijn bedrijf. En ik dacht bij mijzelf. Ik heb mijzelf nu wel een aantal slimme vragen te stellen. Met name deze 5 zijn belangrijk. Ik stel ze mijzelf elke week:
• Wat zijn jouw strategische prioriteiten voor deze week?
• Wat is de grootste gebeurtenis (goed of slecht) dat deze week in je bedrijf heeft plaatsgevonden?
• Waarom is het gebeurd, en als je het opnieuw kon doen, wat zou je dan anders doen?
• Wat heb je de afgelopen week bereikt t.a.v. de strategische prioriteiten in jouw bedrijf?
• Wat staat jou in de weg om volgende week vooruitgang te boeken, en wat ga je eraan doen?
Kijk hier eens even een minuut naar en vraag je dan af wat er voor jouw bedrijf gaat gebeuren als jij jezelf die vragen elke week stelt.
Het gaat je megafocus en de juiste productiviteit en meer klanten opleveren.
Maar wat het jou ook oplevert is:
• Je gaat betere beslissingen maken voor jouw bedrijf, omdat je regelmatig vinger aan de pols houdt wat er echt toe doet
• Je slaapt er beter van, omdat je dagelijks op de juiste manier met de juiste stappen bezig bent in jouw bedrijf.
• Je zet de opgaande leercurve in voor jouw bedrijf, omdat je constant jezelf voorwaarts drijft door echt te stappen te maken vanuit wat je hebt geleerd en hierdoor tijd en geld bespaart.
• Je niet meer steeds afvraagt wat zal ik nu aanpakken in mijn bedrijf, omdat jij jezelf wekelijks in contact brengt met jouw grote doelen i.p.v. te verzanden in tactische losse eindjes.
Klinkt goed, he?
Maar wat jij merkt is dat jezelf vragen stellen niet hetzelfde is als hier week na week tijd voor maken.
En daarom ben je nog niet waar je wilt zijn met jouw bedrijf.
Hoe vaak heb je jezelf voorgenomen nu echt er goed voor te gaan zitten en je onweerstaanbare aanbod te ontwikkelen of te herpositioneren?
Of die dag die in je agenda staat als ‘’werken aan je bedrijf’’, maar ondertussen heb jij het te druk met een klant die jou nodig heeft of je weet niet waar te beginnen.
Of jij gaat voortvarend aan de slag met je plan voor dit najaar of zelfs al volgend jaar, maar je weet ook dat technieken, situaties, klanten en jijzelf niet hetzelfde blijven. Je blijft zo achter de feiten lopen en verliest omzet.
Weet je wat het is:
Jij kan in jouw gedachtenkring blijven hangen en hopen dat ooit op een dag alles zal veranderen ….of je gaat hulp krijgen.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ken mijzelf goed genoeg dat de uitdrukking ‘’dit keer wordt het anders’’ een teken is dat niets anders wordt.
En daarom heb ik Verdienverdubbelaars opgezet.
Omdat jij geen 13-in-een-dozijn-bedrijf wil. Jij hebt geen zin hebt in losse eindjes en puzzelstukken in jouw bedrijf. Jij hebt niets aan het bedenken van een aanbod of lanceren van een (online) programma terwijl jij er te weinig of geen klanten mee binnenhaalt.
Jij hebt slimme vragen nodig en goede begeleiding om jouw bedrijf unieker en winstgevender te maken.
En jij hebt die vragen, ideeën en antwoorden nodig zodat jij ook echt jouw omzetdoel gaat behalen die jij voor ogen hebt. Je wilt die kennis verspreid aangeboden krijgen, niet overrompeld worden door allerlei onnodige zaken die afleiden. Je wilt structuur en deskundige begeleiding.
Jij verlangt naar diepgang en kwaliteit, want dat is ook wat jij jouw klanten biedt. Je bent er klaar voor jouw dienst of product winstgevend te maken. Jij wilt een bijzondere ervaring en de ultieme transformatie van jouw bedrijf.
Jij neemt geen genoegen met minder want jij gunt jouw klanten ook een geweldige transformatie. Jij legt de lat graag hoog.
Daarom heb ik een dienst op de markt gebracht die:
• Exceptionele kennis biedt over hoe je een winstgevend bedrijf bouwt
• Laat zien dat vele integere manieren zijn om meer klanten te krijgen
• Jouw aanbod boven de rest laat uitstijgen en winstgevend maakt
• Diepgaande marketing- en saleskennis biedt die je nergens anders vindt
• Kort en bondig jou aanzet tot actie die leidt tot transformatie
Je kan hier meer over lezen.
We starten op 10 oktober en er zijn nog 7 VIP plaatsen i.p.v. 8.
Dus stel niet uit.
Je stelt dan jouw geluk uit.
Hou van jezelf!
XXX Petra